Rectificar és de savis

0
535

La missió, els valors, la visió, els objectius, els destinataris, polítiques, estratègies, accions de comunicació i de màrqueting, el pla comercial, recursos humans i econòmics… Tot projecte està format per un entramat d’inputs interrelacionats entre si i que un sense l’altre no tenen raó de ser. Un cop definits cada un d’aquests punts cal passar a l’acció i implementar-ho tot per després avaluar-ho i si cal rectificar-ho i és que rectificar és de savis. Exacte. Tal com deia el poeta anglès Alexander Pope: “Errar és humà, perdonar és diví, rectificar és de savis.” Hem de tenir clar que tot projecte una vegada iniciat i posat en marxa cal avaluar-lo, cal analitzar-ho i estudiar si s’estan complint els objectius marcats. Com alguna vegada he defensat ens podem equivocar, no passa res i més en una societat líquida i de canvi constant és molt senzill equivocar-se o simplement que allò que tenies previst implementar en un marc determinat aquest ja ha canviat i no serveix. Al meu entendre l’error no és equivocar-se sinó no fer res, no evolucionar i rectificar.

Una vegada més em remeto al manifest crow que defensa entre d’altres “valorar el fracàs” ja que per ells per poder innovar cal tolerar el fracàs; fracassar és tot just trobar solucions que no serveixen, encara; els qui no fracassen en les seves recerques innovadores no s’han atrevit prou ja que per a una empresa, o per un projecte, la millor prova de la seva voluntat innovadora és la seva capacitat de recompensar fracassos audaços. A ESADE en una jornada per a emprenedors a la ponència Llança la teva Start up, de Joan Riera vaig aprendre que: “l’error més gran és no intentar-ho.”

Entenem l’avaluació com l´emissió d’un judici sobre els resultats d’una acció en base a uns objectius fixats. Aquest judici de valors pretén revisar fins a quin punt s’han acomplert els objectius previstos i reajustar-los per millorar l’acció. És, per tant, un procés de retroalimentació orientat a millorar i rectificar les accions, els actes i les pautes establertes a la planificació per poder així rectificar i esmenar l’error. Cal doncs acceptar la idea que ens podem equivocar i eliminar la por al fracàs que moltes vegades actua com a fre i com a impediment i limitació a emprendre. No podem oblidar que l’error i el fracàs són conceptes inherents a l’ésser humà i fins i tot grans científics, artistes o pensadors van acumular enormes fracassos abans de triomfar. La clau és adonar-se de la importància d’equivocar-se com a eina per aconseguir grans èxits. És inevitable fracassar, tan inevitable com tractar d’aprendre d’aquests errors. Cal fugir de la por al fracàs i explotar aquest concepte com a font d’innovacions.

“L’error és una porta oberta que aporta el factor inesperat”. Ariadna Mateu, cofundadora d’Innovalley, assegura que l’error no és un fet consumat, sinó una manera subjectiva de veure les coses i la perspectiva de cadascú envers aquest fet. Quan superes la por a l’error _afegeix_ obres la porta a encertar-la o a equivocar-te, a nous punts de vista i nous camins. El meravellós d’equivocar-se és l’alegria que produeix en els altres…Benjamin Franklin va dir una vegada que “Ell no s’havia equivocat mai, el que li havia passat és que havia tingut 10.000 idees que no van funcionar”. Thomas Alba Edison assegurava que “Cadascuna de les 200 bombetes que no van funcionar li van ensenyar alguna cosa que va provar en el següent intent”.
Habitualment se subestima la importància del fracàs, de l’error. Sobretot quan, equivocar-se pot ser l’única manera de començar. Malgrat el que podria semblar en un primer moment i més venint d’un professor, mantinc que equivocar-se és bo. Ja que qui no s’equivoca no aprèn. Perquè es produeixi l’aprenentatge un ha de dubtar, ha d’equivocar-se i després d’això, i després de realitzar un treball exhaustiu de posar ordre en les idees, un ha d’assimilar, concretar i allunyar tot dubte de la nostra ment. Així doncs dubta… Que alguna cosa queda. Pregunta encara que no sempre et donin la resposta adequada i no tinguis por d’equivocar-te. Si ho fas estàs aprenent. Si no preguntes no aprens, si no t’equivoques no aprens, i si no aprens, per a què estàs aquí? Equivoca’t i rectifica que és de savis.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz