‘Raphaëlle’, o la revolució del gènere

0
585

L’obra es basa en l’experiència real de canvi de gènere de Raphaëlle Pérez


 

«La societat encara no està preparada per la indefinició», diuen des de la companyia La Conquesta del Pol Sud. Després de les produccions Nadia, sobre la història d’una jove afgana, i Claudia, el testimoni d’una filla de desapareguts a l’Argentina, la darrera creació de la companyia, que completa aquesta trilogia, és Raphaëlle, estrenada al Grec 2018 i que es representa a La Cate de Figueres el 8 de febrer. L’obra es basa en l’experiència real de canvi de gènere de Raphaëlle Pérez. De fet, les darreres creacions de La Conquesta del Pol Sud, fundada per Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer, proposen documentals escènics, que giren entorn de tres temes: la identitat, la figura de la dona i la història. A partir de l’experiència individual de tres dones parlen de la història col·lectiva i dels canvis que s’estan vivint aquí i ara.

EMOCIÓ I REIVINDICACIÓ. Cap de les protagonistes de la trilogia han estat actrius, sinó que són testimonis reals, com la mateixa Raphaëlle. Així ho explica Carles Fernández Giua, director de l’obra: «La matèria primera, com en les altres dues obres, es basa en l’experiència humana d’aquesta persona que no és actriu, sinó que puja a escena i comunica la seva experiència. És un treball que barreja moments de fer-se preguntes, racionals i analítics, com un documental i moments molt emotius perquè estem parlant d’una experiència que està viva, d’una persona de carn i ossos».

MÉS DUBTES QUE CONCLUSIONS. La companyia ha tardat dos anys per preparar cada nova peça i Raphaëlle parteix sobre la reflexió de què significa ser home o ser dona: «Si t’ho planteges en profunditat, potser no tens tants recursos o dubtes més. I, en última instància, té transcendència aquesta pregunta? Té sentit que hi hagi divisió segons el gènere o és un invent de les societats occidentals per organitzar-nos?», es planteja el director. Per presentar la narració de Raphaëlle, la companyia ha treballat, també, amb recursos de la imatge per oferir un punt de vista poètic i documental. Els dos membres de la companyia, Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer, acompanyen la protagonista dalt l’escenari i transmeten al públic part de la seva investigació: «Expliquem, breument, el que ens ha passat, com a investigadors, entrant en el món de les persones transsexuals. Quan vam començar, pensàvem que ho teníem tot bastant clar i no teníem clar absolutament res. Hem descobert que tenim més preguntes ara que al principi del muntatge».

I, molt probablement, aquest divendres, el públic empordanès sortirà amb la mateixa impressió després de veure Raphaëlle.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li