Ramon Ramos: «A l’Alt Empordà, a la Costa Brava i a tot el món, el que busca la gent és l’experiència»

0
1718

És el director del Patronat de Turisme Costa Brava Girona des del 2011, entitat que promou el Vívid de la Ruta del Vi Do Empordà. Ramos, durant els anys 2003 i 2007, també va ser qui ocupava el càrrec a la presidència del Patronat, regentat actualment per l’alt empordanès Pere Vila. El director explica que un dels objectius de l’entitat és «aconseguir més turistes i de més qualitat»


 

S’acaba l’abril i això vol dir que s’acaba el mes de les experiències enoturístiques de la Ruta del Vi Do Empordà. Com es valora aquesta cinquena edició des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona?
Molt contents en el sentit que l’objectiu que ens vam marcar ara fa dos anys era buscar una bona assistència però sobretot oferir activitats d’alta qualitat. I penso que aquest cop hem aconseguit. Pràcticament 2.000 persones han assistit a les diferents activitats que hem organitzat, i a banda de participar-hi, hem produït permutacions i despesa a la zona. I això ens omple de satisfacció, ja que és el que busquem amb l’organització d’aquestes mostres.

Enguany el Vívid es va reformular. Com bé deia, menys activitats però de més qualitat.
Exacte, l’objectiu del Vívid i de les mostres que organitzem, en general, és la creació de producte. Em refereixo al fet que els empresaris _en aquest cas de la Ruta del Vi DO Empordà_ creïn productes nous que es puguin consolidar i que siguin productes que es trobin durant tot l’any, i penso que ho anem aconseguint. Esperem que aquestes mostres de diferents activitats que hem fet durant aquest Vívid arrelin i algun empresari vegi les possibilitats de tenir-ho com a producte en el seu portafolis.

Podríem considerar-lo un festival consolidat?
Jo no diria això amb només quatre anys. Ens hem consolidat com el festival més important de Catalunya en aquest sentit i moltes altres destinacions ens estan demanant informació sobre com ho fem i com organitzem les mostres, per tal de poder-ho establir en el seu territori. Finalment, el que volem és donar a conèixer un producte turístic nou com és la Ruta del Vi DO Empordà dins de l’ampli ventall de productes turístics que té la Costa Brava. Sempre explico el mateix: nosaltres érem una destinació de sol i platja i ara ja som moltíssimes coses, per exemple som una destinació que té una ruta del vi fantàstica on es pot fer un enoturisme de molta qualitat.

I com neix la idea de crear aquest tipus d’oferta enoturística?
Neix en el moment que, com ja se sap, la Ruta del Vi és un producte punter del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. Nosaltres tenim agrupats tots els cellers visitables de la DO Empordà però, a més, tenim agrupats diferents establiments d’allotjament, de restauració i empreses d’activitats al voltant del món del vi, i conjuntament decidim any rere any quines activitats oferirem. Fa cinc anys es va decidir crear un festival que agrupés tota l’oferta i sobretot donar a conèixer un producte encara poc arrelat a casa nostra. La Ruta del Vi i sobretot la DO Empordà és una ruta i una DO molt coneguda.

Vostè és el director del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, expliqui’ns quins són els objectius d’aquesta entitat.
Enguany ja serem una entitat 100% pública, depenem de la Diputació de Girona i som l’entitat més important, en l’àmbit públic, que té com a objectiu promocionar les dues marques turístiques: la Costa Brava i el Pirineu de Girona, en l’àmbit nacional i internacional. La nostra tasca és fer accions per tal de donar a conèixer tot el que té el territori en l’àmbit del consum turístic. En aquest sentit, fem activitats a l’exterior i presentacions de l’entitat i del territori a diverses ciutats d’arreu del món, com ara Londres, París, Milà, Brussel·les, Amsterdam, Rotterdam… fem presentacions arreu d’Europa i també a fora. Per exemple, la setmana que ve des del club d’Unique Premium, que és tota l’oferta de luxe de la destinació, farem un road show (una gira itinerant) al Canadà i els Estats Units per donar a conèixer als operadors americans l’oferta de prèmium que tenim a casa nostra. El que hem fet és agrupar i segmentar tota l’oferta turística per clubs de producte i anem a promocionar-la.

Quins són els clubs de producte?
Doncs el producte de golf, el cultural, el turisme esportiu, l’Unique Premium, l’enogastronomia, la Ruta del Vi DO Empordà, el club de salut i benestar… i un llarg etcètera. Tenim fins a nou clubs estructurats que compten amb la col·laboració de més de 900 empresaris que estan al nostre costat i que són socis del Patronat. Plegats decidim quins plans d’acció fem per donar a conèixer l’oferta turística a la Costa Brava i el Pirineu de Girona arreu del món i per intentar aconseguir portar més turistes i de més qualitat.

Un dels pilars de l’entitat és que treballa conjuntament amb gremis i associacions. Com d’important és aquesta relació?
Bàsica. És l’èxit del Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu de Girona. El nostre és un model que no existeix arreu de Catalunya, difícilment el trobaràs a l’Estat espanyol. Com aquesta hi ha poques destinacions arreu del món que existeixin i és justament això, aquesta associació amb d’empresaris, entitats i ajuntaments de casa nostra que busquem un únic objectiu: una gran ocupació turística amb una oferta de qualitat. Sobretot, cada dia busquem més aquest turista mitjà-alt.

En aquest sentit, deu ser fàcil vendre la Costa Brava i el Pirineu gironí.
Tenim un territori fantàstic, fàcil no ho és perquè som un punt molt petit del món. Hi ha destinacions turístiques molt bèsties i nosaltres som un puntet molt petit però tenim l’avantatge, respecte d’altres destinacions, de tenir molt ben estructurada l’oferta. Portem molts anys d’aprenentatge i tenim un territori que és únic i agrada allà on anem. Ara ho notem sobretot amb els productes de qualitat, que és el que busca el turista internacional. Cal sumar-hi les experiències úniques i que, gràcies a Déu, el nostre territori ens permet dur-les a terme.

La divulgació és en l’àmbit europeu i mundial. Des del Patronat divideixen els mercats: l’estrella és França i el Regne Unit, i els mercats més valuosos són Xina, Austràlia, Madrid i la resta d’Estat espanyol. Què vol dir aquesta segmentació de mercats?
El mercat número u de la Costa Brava i Pirineu de Girona és el mercat català, considerat estatal però pràcticament el 80% és català. La gent de casa és qui ens visita durant tot l’any i qui s’allotja al territori. A partir d’aquí, el mercat número u internacional és el francès i fem infinitat d’accions en aquest mercat per seguir promocionant-lo, ja que és un mercat molt madur, que ens coneix molt bé però li hem d’explicar contínuament totes les novetats.

En segon terme, el mercat britànic ens havia davallat feia molt temps, portem quatre o cinc anys apretant fort i actualment s’ha convertit en el segon mercat internacional més potent del Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu de Girona. La prova d’això són les companyies com ara Jet Too: el seu departament de vacances, Jet Too Holidays, ha apostat per l’Aeroport de Girona, i això és gràcies a tots els contactes que hem fet des de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i nosaltres mateixos. Cal pensar que enguany del mercat britànic rebrem, més o menys, uns 300.000 turistes que aterraran a l’Aeroport de Girona. Fem accions de manera continuada a aquells mercats que van creixent de mica en mica, com per exemple el mercat alemany, que també havia tingut una davallada molt important i que estem recuperant. També els mercats de l’est, del Benelux, tota la zona dels Països Baixos és interessantíssim per nosaltres. Aquí és on fem la majoria d’accions, però no podem deixar de pensar en altres que sabem que explotaran d’aquí a dos, tres o quatre anys, i hem d’estar al seu costat.

Com ara quins?
Doncs per exemple el mercat asiàtic o el mercat americà, que per l’empresari del prèmium i de gastronomia de qualitat és sobretot un mercat molt interessant. També el cuidem i coneixem els millors operadors de viatges dels Estats Units, del Canadà i d’altres països que estan començant a venir a casa nostra i que són grans consumidors de Catalunya, sobretot de Barcelona, i el que hem de fer nosaltres és donar a conèixer que a tres quarts d’hora de tren tenen un territori únic com és el gironí.

Aquesta és, doncs, la línia que ha de seguir l’entitat?
L’única obligació que tenim és portar més turistes i de més qualitat. Nosaltres al setembre ja parem màquines i comencem a preparar el pla d’acció de l’any vinent. Per entendre’ns, cada club de producte, com ara el club de golf, que és el més antic que tenim, o el de salut i benestar, s’asseuen i decideixen quin mercat cal atacar.

Pel que fa a l’Alt Empordà, considera que és una comarca activa? Fa la sensació que estem de moda.
Molt activa, la zona de l’Alt Empordà és on hi ha més càmpings del territori gironí i això és un gran valor. Tenim una gran oferta d’activitats i és de molta qualitat, just el que busquem. Nosaltres estem, entre cometes, associats a tots els consells comarcals i en aquest sentit treballem conjuntament per tal de promocionar les diferents destinacions i ofertes del territori.

I no creu que, potser, la comarca empordanesa s’ha «venut» una mica massa? Hi ha dies d’estiu que a Cadaqués, per exemple, és impossible anar-hi.
No estic d’acord amb aquesta apreciació. El que passa és que Cadaqués té un programa puntual igual que Girona el tindrà d’aquí a uns dies amb la mostra Temps de Flors. La resta de l’any, per sort o per desgràcia, com a destinació tenim 220.000 llits per omplir durant els 365 dies, i si a això li sumes la destinació de platja és molt complicat de gestionar. Cal pensar que Barcelona capital en té 80.000, és a dir, que nosaltres ho tripliquem.

El que hem d’aconseguir, a partir d’ara, és que els hotels del territori obrin més temps i per fer-ho hem de crear productes nous per tal que el mes de febrer, març, octubre i novembre tinguem plena la zona de la Costa Brava. A l’estiu ja sabem que s’omple fins a dalt si fa bon temps.

El problema de Cadaqués és molt puntual, ja que només hi ha una entrada i una sortida a la població i això fa que alguns dies hi hagi problemes. Però és el mateix que passa a Blanes el dia dels focs d’artifici o, com he dit abans, Girona amb el Temps de Flors. La resta de l’any no tenim el problema de massificació, gràcies a Déu, en cap moment.

Quina és l’oferta turística que busca la gent a l’Alt Empordà?
A l’Alt Empordà, a la Costa Brava i ara ja a tot el món, el que busca la gent són experiències. Ja no busquen un bon hotel, que també, sinó que busquen què poden fer durant els dies que està de vacances a casa nostra. I repeteixo, som una destinació puntera amb molt de segment de producte que podem oferir moltíssima cosa. Des de consum cultural amb tot el patrimoni que tenim però sobretot amb el Museu Dalí, el Triangle Dalinià o la gastronomia amb tots els restaurants potents que hi ha, passant pels productes de natura i turisme actiu _que cada vegada van creixent més_, amb tot, l’Alt Empordà és un exponent molt important per nosaltres.

I com a director del Patronat de Turisme, quina diria que és la comarca més activa turísticament?
(Entre riures) totes, totes vuit comarques de Girona són fantàstiques. Cada una té el seu encant i la veritat és que treballant conjuntament, tal com estem fent, les estem equilibrant totes. Unes tenen més allotjament i altres en tenen poc, però totes tenen el seu encant, i en aquest sentit treballem igual per a l’Alt Empordà, el Pla de l’Estany o la Selva.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li