Quan ‘L’Indépendant’ era el diari de la Costa Brava

0
704

Es recuperen unes 25.000 fotografies fetes entre els anys 1969 i 1977 per al suplement d’estiu


A Perpinyà hi ha qui encara recorda la frase que ironitzava, fa unes quantes dècades, sobre el contingut del diari de la regió: «L’Indépendant, quatre pages et rien dedans» (quatre pàgines i res a dins). Tot i aquesta antiga dita, el rotatiu rossellonès, amb més de 150 anys d’història, ha sabut connectar amb els seus lectors i manté la capçalera ben viva i amb una tirada (prop de 40.000 exemplars) que ja voldrien assolir els rotatius de casa nostra. Durant gairebé una dècada —durant els mesos d’estiu entre 1969 i 1977— també va esdevenir el diari de la Costa Brava. Ara s’ha recuperat tot el contingut fotogràfic d’aquelles edicions.

En concret, l’INSPAI – Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, acaba d’ingressar gairebé 25.000 fotografies més al seu fons, fruit d’un acord amb el diari nord-català. Les imatges van ser fetes entre el 1969 i el 1977 a la Costa Brava i tenen un gran interès històric perquè reflecteixen l’impacte de l’arribada massiva de turistes i la transformació del paisatge. Durant tots aquells estius, L’Indépendant va publicar un suplement titulat «Costa Brava». Es venia amb els exemplars del diari que es distribuïen a la demarcació de Girona i s’adreçava sobretot als turistes francesos però també tenia audiència entre els autòctons.

Aquell suplement va esdevenir la crònica del dia i la nit als municipis del litoral de les comarques gironines durant l’època daurada de les discoteques, la Gauche Divine i el destape. Aquelles pàgines reflectien l’actualitat de tot tipus d’espectacles, des dels concerts fins a les actuacions folklòriques, i es farcien d’anècdotes protagonitzades pels personatges de la premsa rosa del moment. Així, per exemple, inclouen reportatges gràfics sobre Antonio Gades, La Chunga, Charles Aznavour, Joan Manuel Serrat, Peret, Julio Iglesias, Camilo Sesto o El Cordobés.

Però el suplement no era exclusivament dedicat al lleure. També publicava informacions d’interès general i reportatges. Tot plegat feia que la seva audiència no es limités exclusivament als turistes francesos que passaven les seves vacances a la zona, sinó que també tenia lectors entre la gent de les comarques de l’Alt i el Baix Empordà i la Selva. D’alguna manera venia a competir o a complementar-se amb l’únic diari que es publicava en aquella època a la demarcació, l’històric Los Sitios de Gerona.

Les actuacions a la discoteca Chic de Roses, Scopas d’Empuriabrava o al Charly de Figueres ocupaven sovint les imatges de les seves pàgines, juntament amb la problemàtica de les infraestructures —sobretot les cues derivades del dèficit d’accessos per carretera—, les exposicions i altres activitats culturals, les anècdotes protagonitzades pel pintor Salvador Dalí durant els estius a Cadaqués o les curses de braus de cada diumenge a la plaça figuerenca.

Gràficament, aquesta publicació es va nodrir del treball dels fotògrafs més significatius del moment, com ara Pablo García Cortés, Pablito, del qual justament l’INSPAI conserva el fons i aquest any commemora el centenari del seu naixement amb una exposició que fa estada en diferents equipaments culturals de les comarques gironines.

CONVENI. La signatura del conveni entre el diari i la Diputació de Girona es va oficialitzar la setmana passada, a la seu de L’Indépendant a Perpinyà, amb Albert Piñeira, vicepresident segon i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, i Alain Baute, director del rotatiu. La Diputació, per mitjà d’INSPAI, digitalitzarà i conservarà aquest fons. En concret, el sotmetrà a tres tipus de tractaments: arxivístic (descripció, classificació, codificació, avaluació, tria…), digital (digitalització de còpies màster per a la conservació i de còpies per a la consulta) i de conservació de les imatges digitals.

Aquest no és el primer fons de L’Indépendant que acull el Centre de la Imatge de la Diputació de Girona. Des del 1998 disposa d’un miler d’imatges publicades al diari rossellonès. Es tracta de fotografies d’autoria desconeguda, i de diferents èpoques, que ara, amb aquest ingrés recent, ajudaran a completar la informació.

A més d’Albert Piñeira i Alain Baute, a l’acte de Perpinyà en què ahir es va oficialitzar l’acord hi va assistir Nicolas Garcia, alcalde d’Elna i vicepresident primer del Departament dels Pirineus Orientals; Laurent Gauze, president de la Cambra de Comerç i Indústria dels Pirineus Orientals; Natàlia Navarro, cap d’INSPAI, i Pierre Mathis, redactor en cap del diari nord-català.

En la seva intervenció, Albert Piñeira va destacar que «aquest fons és un testimoni gràfic únic sobre un moment clau de la història contemporània de les comarques gironines i, especialment, dels municipis de la Costa Brava. Aquella etapa va comportar un auge majúscul en molts aspectes i també un retrocés en d’altres. Una revolució holística que, més enllà del turisme com a concepte general, va afectar àmbits molt diversos».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li