PĂșbol, el refugi de Gala, vist a la llum dels estels

0
503

La Fundació Gala-Dalí obre el castell quan es pon el sol per fer-hi visites guiades per a grups reduïts de 20 persones 


Explica Jordi Artigas, museĂČgraf i coordinador de les cases-museu de Portlligat i PĂșbol, que el castell de PĂșbol va entrar a la vida de Gala i DalĂ­ el 1969, en una conversa de la parella mentre passejava per la Toscana: la musa volia una vil·la en aquesta terra. “Aleshores, Portlligat ja havia deixat de ser el paradĂ­s perdut que havia estat als anys 30, i s’havia convertit en un punt de pelegrinatge; DalĂ­ ja no era la jove promesa que havia sigut, sinĂł un artista conegut internacionalment, i la relaciĂł de parella iniciava una nova etapa basada en l’amor cortĂšs”, continua Artigas. En la recerca d’aquest nou lloc on viure, que no podia ser a la Toscana (“l’artista no podia tenir la seva estimada tan lluny”), van topar amb el castell de PĂșbol, del qual els va atraure l’aspecte de ruĂŻna “perĂČ no del tot”, d’abandonament, “perĂČ amb l’estructura suficient per ser recuperat”, que conserva encara les ferides del temps, i que l’artista va transformar en refugi per a la seva musa.

L’apartament surrealista en quĂš DalĂ­ va convertir el castell medieval, del segle XI, que la parella va comprar per un miliĂł i mig de pessetes, es pot visitar ara tambĂ©, per primera vegada, de nit, just en el moment en quĂš el sol es pon, de 8 del vespre a 10 de la nit. Es tracta de visites nocturnes guiades, per a grups reduĂŻts de 20 persones, que es fan en anglĂšs, francĂšs, castellĂ  i catalĂ . I s’acaben amb una copa de cava rosat (el que, segons diuen, bevia DalĂ­ i que aquest servia calent per provocar els seus convidats) als jardins de la casa museu. Les entrades costen 20 euros i es poden comprar de manera anticipada a la web www.salvador-dali.org.

L’objectiu Ă©s, segons explica LluĂ­s Peñuelas, secretari general de la FundaciĂł Gala-Salvador DalĂ­, “posar PĂșbol en el mapa”, a travĂ©s de visites exclusives i singulars. “PĂșbol Ă©s el lloc menys conegut del triangle daliniĂ , perĂČ en canvi, Ă©s la visita mĂ©s ben valorada pel pĂșblic per les seves caracterĂ­stiques”, hi afegeix Peñuelas. I continua Montse Aguer, directora dels Museus DalĂ­: “Amb aquestes visites volem reivindicar Gala i recuperar el marc escenogrĂ fic d’aquest espai, el teatre de la memĂČria de la musa i el mĂ©s fetitxista dels tres punts del triangle dalinià”. “El castell de PĂșbol vincula Dali amb l’ùpoca de decadĂšncia del pintor, perĂČ per a nosaltres, aquesta decadĂšncia va lligada amb la seva obsessiĂł de continuar pintant”, hi afegeix.

RELACIÓ D’AMOR CORTÈS. Les visites guiades a la casa museu de PĂșbol permeten al visitant descobrir un variat ventall d’elements que dibuixen i ajuden a entendre la complexa relaciĂł de parella entre Gala i DalĂ­, de dependĂšncia absoluta, i endinsar-se en la histĂČria d’amor cortĂšs en quĂš es va transformar en els Ășltims anys la uniĂł entre el geni i la seva musa. És interessant comprovar com a Confessions inconfessables (1973), DalĂ­ presenta el castell de PĂșbol com una continuaciĂł de Portlligat , entĂšs com un espai destinat a la seva dama i a un ideal amorĂłs. Fins al punt que, per visitar Gala, DalĂ­ requeria una invitaciĂł escrita de la seva mĂ . El castell de PĂșbol Ă©s, doncs, una continuaciĂł de Portlligat amb personalitat prĂČpia; Ă©s el regal de DalĂ­ a Gala, la seva dama, a qui ret vassallatge .

EL REGAL DE DALÍ A GALA. Segons relata Artigas, a PĂșbol, “DalĂ­ no pensava en res mĂ©s que en satisfer els desitjos de Gala, perĂČ tambĂ© els seus propis anhels artĂ­stics i creatius”. Per aixĂČ, el jardĂ­ que Gala cobejava, amb flors aromĂ tiques, rosers i arbres fruiters, que li recordessin la seva joventut a Crimea, s’acaba convertint en un jardĂ­ salvatge i improvisat, d’inspiraciĂł italiana. La casa acull tambĂ© pintures d’orenetes, que era la paraula afectuosa que feia servir l’artista per referir-se a la seva estimada; un retrat de Gala, que emula la Dulcinea del Quixot, presidint l’entrada dels espais privats de l’apartament, o una G que corona la porta d’esglĂ©sia situada a la sala del piano.

AMOR ETERN. PĂșbol Ă©s tambĂ© on DalĂ­ va crear el sepulcre de Gala, situat al delme del castell. I Ă©s on ella va ser enterrada, l’any 1982, al costat de la tomba del geni, ara buida (DalĂ­ va ser enterrat, finalment, al Teatre -Museu de Figueres). DalĂ­ va dissenyar les dues tombes unides per una obertura sota terra perquĂš els dos cossos es poguessin donar la mĂ  eternament.

El retrat

Visitar PĂșbol Ă©s jugar a desvestir la personalitat de Gala que, contrĂ riament al que es creu, “era una dona sentimental, sensible, apassionada i carregada de desitjos de creativitat”, segons explica Artigas. Gala era una dona forta, culta, amb moltes inquietuds intel·lectuals, que es passava les tardes llegint i escoltant mĂșsica, i profundament religiosa.  Era el pilar fonamental de DalĂ­ i la peça perfecta de l’engranatge que empentava la creativitat del geni.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz