Projectes alternatius… a la moda

0
1029

L’escola Josep Pous i Pagès ha començat a treballar aquest any per projectes per intentar atreure més els alumnes


 

Amb el 80% d’alumnes d’ètnia gitana i el 20% magrebina, l’escola Josep Pous i Pagès de Figueres està considerada com un centre de màxima complexitat. El percentatge d’absentisme escolar hi és el més alt de la ciutat, i dels més alts de la demarcació. Però això no impedeix al claustre de professors treballar dia a dia per intentar millorar la situació, i buscar mètodes alternatius per atraure l’atenció dels alumnes i millorar el seu rendiment.

Precisament per intentar reforçar i donar visibilitat a la feina que es fa a l’escola, sovint poc valorada, aquest curs han començat a treballar per projectes. Cada grup n’escull un per trimestre i, durant una part de l’horari lectiu, són els alumnes els que decideixen què treballen i com ho treballen; sempre a l’entorn d’un tema central. Durant el primer trimestre, per exemple, els alumnes de 6è van escollir la moda, i l’experiència va ser tot un èxit.

Coordinats per les dues tutores, la Vanessa i l’Eunice, es van fixar com a objectiu final organitzar una passarel·la. Prèviament, van aprendre les fashion words (vocabulari sobre moda), com crear decorats a travĂ©s de manualitats, com prendre mides, com arreglar roba… I a partir d’aquĂ­, tal com expliquen els mateixos nens, es van dividir en quatre grups de treball: el de decoraciĂł (van guarnir i ornamentar tota la passarel·la, amb mural inclòs, i van vestir un maniquĂ­), el dels vestits (van arranjar la roba mĂ©s adequada per a cada mestre i van cosir una motxilla amb un pompĂł), el de la mĂşsica (van escollir una cançó per a cada model i van decidir l’ordre amb què desfilarien), i el dels cartells (van fer difusiĂł prèvia de l’acte amb cartells i fullets).

«Ho fèiem unes hores els dilluns al matí i els divendres a la tarda, durant tot el trimestre», explica una de les alumnes. «I al final vam fer una passarel·la al gimnàs i hi vam convidar a tots els nens de l’escola», afegeix un company. Els models eren els mateixos mestres de l’escola, que prèviament també havien col·laborat portant roba que tenien per casa i que ja no feien servir perquè els nens la customitzessin. Paral·lelament, van anar fent un diari on recollien el que anaven treballant, i també van fer un vídeo final que va resumir tot el projecte.

Un projecte que no només els va permetre descobrir el món de la moda, sinó que també els va aportar coneixements complementaris en tots els altres àmbits. Només per posar algun exemple, abans de la passarel·la van haver de descriure com eren tots els mestres que hi participarien a través d’una foto, o van treballar les matemàtiques prenent-los les mides. Però el que més destaquen els mateixos nens és que, amb aquest sistema de treball, han après a treballar en equip, a escoltar-se els uns als altres i a respectar els torns de paraula.

Una de les tutores, l’Eunice Mas, tambĂ© valora molt positivament l’experiència perquè amb els projectes «ho acabes treballant tot». Admet que els va costar una mica arrencar «perquè sĂłn nens que de seguida et diuen “no sé”…» i perden l’interès, però afegeix: «Va sortir la moda, ens pensĂ vem que seria un fiasco i resulta que ha sigut la bomba».

EXPERIMENTANT NOUS HORITZONS. Digerit l’èxit de la passarel·la, els alumnes ja han escollit la matèria que volen abordar en el projecte d’aquest segon trimestre. El dilluns de la setmana passada van fer les votacions, i el mateix divendres ja van començar a treballar la temàtica dels experiments.

Des de la mateixa aula, un dels nens explica, il·lusionat, que li agradaria aprendre a fer un slime (també conegut com a blandiblú o flubber, és una matèria viscosa de colors, a mig camí entre un moc i la plastilina, la fabricació de la qual s’està tornant viral). «Nosaltres volem fer aquest projecte i, si els mestres volen, aprendrem a crear-ho», explica l’alumne. I unes companyes afegeixen que «això i altres coses, com per exemple experiments amb líquids», perquè «amb un experiment es poden treballar moltes coses».

Pel que fa a la resta de grups, han treballat temàtiques com els continents i el Senegal (3r), o el muntatge d’un restaurant (4t).

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li