Professionalitzar l’enoturisme a l’Empordà

0
556

La setmana passada es va anunciar la xifra d’enoturistes que van visitar l’Empordà al llarg del 2017. Les xifres mostraven un augment considerable de visitants a la Ruta del Vi DO Empordà provocat per la incorporació a la ruta del jaciment arqueològic d’Empúries i el monestir de Sant Pere de Rodes. El que més m’ha interessat de les dades però, és el nombre de visitants als cellers que aposten per l’enoturisme, ja que aquests són els verdaders turistes del vi, els veritables enoturistes. Aquest darrer any han estat 50.300 turistes, uns tres mil més que l’any 2016. Un increment interessant al voltant del 7%. Però, aquests 50.000 turistes són una xifra petita si tenim en compte el potencial de la indústria enoturística de l’Empordà. L’enoturisme a casa nostra té un parell de reptes que ha de superar si vol aprofitar tot el seu potencial.

Aquests dos grans reptes són la professionalització del món enoturístic i el canvi d’escala. Hem de tenir en compte que molt poques regions a Europa tenen els potencials que té l’Empordà en matèria enoturística. Cap altra regió vinícola està situada al bell mig d’una destinació turística madura com la Costa Brava i té els recursos culturals, patrimonials, gastronòmics, històrics, d’oci, etc. com el que té l’Empordà. Molt poques regions vinícoles tenen milions de turistes al seu entorn, i molt menys les infraestructures turístiques que té l’Empordà i la Costa Brava. I òbviament un clima que és un valor insubstituïble.

Amb aquest potencial, convé marcar-se objectius de visitants molt més elevats. Aquest tipus de turisme ha de venir bàsicament de dues direccions: d’una banda, dels turistes del vi que aposten per visitar una destinació com la nostra, que té molts més atractius complementaris al món del vi, i per altra banda, cal ser capaços d’aconseguir que una part significativa dels turistes que passen per l’Empordà vegin que també és una zona vinícola, i per tant, el turisme del vi pot ser un complement a la seva estada a casa nostra. En definitiva, atraure enoturistes pels recursos de l’entorn i convertir els turistes que habitualment ens visiten en enoturistes per un dia. Això ens hauria de situar en un escenari d’increment del volum de turistes i, per tant, en un canvi d’escala pel que fa a la gestió enoturística dels cellers. Fent que l’aposta enoturística sigui molt més rendible. I es vengui molt més vi als cellers.

El segon repte que té al davant l’enoturisme a l’Empordà va lligat a aquest increment de visitants. Avui en dia hi ha pocs cellers que gestionin l’enoturisme com una part important del negoci i la majoria ho veuen com un complement i una aposta de futur.

Per tal que aquesta aposta en converteixi en un negoci rendible cal més visitants que facin rendible l’aposta i professionalitzar l’oferta. Hem de començar a deixar enrere les visites fetes pel propietari del celler per a un grup reduït el diumenge. Cal aconseguir tenir un nombre important de grups al dia, una xifra constant de visitants. I això passa per deixar enrere la típica visita al celler de més d’una hora i diversificar els productes i l’oferta enoturística.

Justament en això, en la innovació en la creació de productes enoturístics, se centrarà la Vívid Enoconference 2018 (www.enoramketing.cat), el punt de trobada de l’enoturisme català que es celebrarà a Calonge-Sant Antoni el divendres 16 de març i on participaran els millors professionals del sector.

I és que professionalitzar la gestió enoturística passa per oferir productes enoturístics més competitius i que estiguin sempre disponibles, i de passada, allargar l’estada del turista a les instal·lacions, sigui per mitjà de diferents espais disponibles per als visitants o bé garantint la possibilitat de viure una experiència vinícola completa. Crear productes potents va molt més enllà de la visita, de fer concerts o inauguracions als cellers o dels maridatges gastronòmics. Cal entendre que estem competint en un univers turístic i que cal oferir experiències que estiguin permanentment disponibles i que siguin prou atractives per provocar el desplaçament del visitant. A l’Empordà ho tenim tot per aconseguir-ho. Ens hi posem?

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz