Peralada tanca amb 26.127 espectadors i el 92% d’ocupació

0
871

El debut de la companyia cubana Acosta Danza abaixa el teló de la 31a edició del festival en la qual han brillat com mai la lírica i la dansa


 

El festival Castell de Peralada ha abaixat el teló de la 31a edició amb una nova declaració d’amor a la dansa. Ho va fer dijous amb el debut, anhelat des de feia temps, del prestigiós ballarí cubà Carlos Acosta i el seu nou projecte, la companyia Acosta Danza, formada per 25 ballarins, que hi va portar, en primícia a l’Estat, un espectacle marcat per la fusió d’obres neoclàssiques i contemporànies que va voler deixar clar que la dansa és, per sobre de tot, diversitat.

Amb Debut, la seva carta de presentació a Peralada, la companyia ha portat damunt l’escenari del Parc del Castell tota una declaració d’intencions, que és la de “portar el món a Cuba i una mica de Cuba al món”, en paraules del seu artífex. L’espectacle mescla coreografies del país caribeny amb d’altres d’internacionals, amb la voluntat d’obrir horitzons i fer un recorregut per la dansa, des de la clàssica fins a les més avantguardista i contemporània. En aquest sentit, el programa del dijous el va obrir El cruce sobre el Niágara (1987), de la coreògrafa cubana Marianela Boán, inspirada en la diversitat de Cuba, i que va servir de preludi de sis peces més: Faun, del coreògraf belga Sidi Larbi Cherkaoui o Alrededor no hay nada, on l’espanyol Goyo Montero pren la poesia i les veus de Vinícius de Moraes i Sabina.

Carlos Acosta, de 44 anys i ja retirat oficialment del ballet clàssic, que fa un any va crear la companyia amb l’objectiu de fer el pas cap a la direcció, va fer una excepció en la funció de dijous i es va tornar a calçar les sabatilles de ballarí per interpretar dos solos estel·lars: Memoria i Two, que li van servir per exhibir per primera vegada davant del públic català l’excel·lència de la seva tècnica precisa i moviments brillants.

Amb regust amarg. El públic de Peralada va poder gaudir, dijous, de l’espectacle d’Acosta Danza amb un regust amarg, causat per les recents notícies dels atemptats a Barcelona. Per això, abans de començar la funció, el director del festival, Oriol Aguilà, va llegir un comunicat amb paraules d’“ànims i coratge” a les víctimes, familiars i amics i “solidaritat amb tots els barcelonins”. “Festival de Peralada rebutja la violència que només provoca tragèdia i dolor. El terror causa dolor, sí… però no ens aturarà en el nostre camí d’aconseguir la pau al món”, va llegir Aguilà damunt l’escenari.

ÈXIT ABSOLUT. L’espectacle d’Acosta Danza, per tant, va posar dijous passat el punt i final a la 31a edició del Festival Castell de Peralada que, amb un pressupost de tres milions vuit-cents mil euros, ha registrat un 92 per cent d’ocupació. Concretament, un total de 26.127 espectadors _527 més que l’any passat_ han pogut gaudir d’alguna de les 22 propostes artístiques de la programació, deu de les quals ha batut rècord d’assistència, amb totes les entrades venudes. És el cas dels concerts d’Ainhoa Arteta, Gregory Kunde, Julia Lezhneva, Bryan Ferry, Franco Battiato, Malú i Jarabe de Palo, i dels espectacles Madama Butterfly o La Straordinaria vita de Sugar Blood.

L’edició d’enguany del festival ha viscut també estrenes absolutes, com les de l’òpera La Straordinaria vita di Sugar Blood, en versió concert, d’Albert Garcia Demestres, i dels dos poemes de la desapareguda soprano catalana Victoria de losÁngeles Oriental i A ti, que van ser interpretats per la soprano Ainhoa Arteta.

La nota negativa la va posar l’anul·lació, per causa de la pluja, de la segona funció de l’òpera Madama Butterfly.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li