Oriol Aguilá: ‘El Festival té un perfil molt potent i de gran qualitat per aquest estiu’

0
1353

És el director del Festival Castell de Peralada des de l’any 2010. En aquesta entrevista fem un repàs de la programació del certamen d’enguany, de les novetats més destacades que presenta, com ara la producció pròpia de ‘La Traviata’, o l’aposta per la música clàssica i la de DJs, de la clausura del Festival i també de la importància de transmetre la cultura entre el públic jove i adolescent


La 33a edició del Festival Castell de Peralada es presenta com a «nits que mai no oblidaràs», què és aquesta nova edició?
Cada any preparem la nova edició amb tota l’energia i la passió del món perquè el públic pugui gaudir-ne al màxim. Aquest any comptem amb una programació en què l’òpera i la dansa tenen un paper molt destacat, ja que comptarem amb noms d’allò més importants i que no havien trepitjat mai l’Empordà. En destaco, per exemple, la inauguració del Festival, que serà amb el ballet del Teatre Marïnski: penso que serà una visita històrica, ja que estem parlant de la companyia principal de Rússia i una de les primeres del món. Això no passa cada dia i serà un gran esdeveniment. D’altra banda, també destaco la nova producció de La Traviata, un títol d’allò més emblemàtic en el repertori operístic, i en aquesta ocasió, ho farem amb una escenografia espectacular i un vestuari fabulós d’Ulisses Mérida, un dels dissenyadors més importants del moment. Només amb aquests dos instants, ja es pot palpar que el Festival té un perfil molt potent i de gran qualitat per aquest estiu.

Aquesta nova edició presenta fins a 25 propostes diferents que es faran en 24 dies, seguits, gairebé. Com és el procés d’elaboració d’una programació tan destacada?
És un procés llarg, ric i complex. A l’agost tenim esdeveniments gairebé cada dia i conciliar-ho tot amb les agendes dels artistes no sempre és fàcil. Cal pensar que el nostre festival no és com un festival de pop, en què l’artista arriba al matí, canta i se’n va. En el nostre cas parlem d’espectacles que comporten mesos d’assaig, companyies que mouen al voltant d’un centenar de persones i que venen d’arreu del món. Això vol dir que és una logística molt diferent que en altres festivals. Aquí, cada nit té una història i una logística diferent i complicada. Val a dir que ens agrada el risc artístic i per això no hi ha res convencional en la nostra programació. El volum de feina és molt elevat, però ens agrada fer-ho. Per exemple, ara ja estem mirant companyies pel 2021, la millor manera de gestionar-ho és conciliant el curt termini amb el llarg termini.

Serà una edició dedicada a Montserrat Caballé i també a Carmen Mateu. La soprano va actuar fins a dinou vegades al Festival.
La gran Montserrat Caballé va actuar dinou vegades i de fet, l’any 1987 va inaugurar-lo amb un doble concert. Ella ha sigut una mica la musa del Festival Castell de Peralada, ja que va inspirar i ajudar que l’Empordà tingués un gran festival al Mediterrani, per tant, li devíem aquesta dedicatòria tan especial. Hi haurà una exposició als jardins perquè tothom que vingui pugui gaudir-ne i descobrir el que va significar Caballé en aquest món. I la soprano Sondra Radvanovsky protagonitzarà l’homenatge que es dedica a Caballé, a l’església del Carme.

Una de les exclusivitats del certamen és la producció pròpia i enguany es torna a apostar per Paco Azorín. Serà una Traviata feminista, què vol dir exactament?
Paco Azorín ja va dirigir Otello de Verdi i va ser una producció pròpia, feta a l’Empordà, que va guanyar diferents premis en el món de l’òpera. Serà una Traviata que reivindica la llibertat de la dona i el que pretén és que la visió de Violeta no sigui de víctima, tal com manifesta la tradició, sinó que sigui sota una mirada on ella actua lliurement. Serà una posada en escena atrevida i valerosa, perquè té el suport d’un vestuari excepcional del dissenyador Ulises Mérida, que firma per primera vegada un vestuari d’òpera. I amb una fabulosa Ekaterina Bakanova, qui interpreta Violetta Valery i ha actuat als millors teatres i òperes del món.

Pel que fa a la dansa, un dels primers artistes a confirmar la seva assistència al Festival d’enguany va ser el ballarí Carlos Acosta, s’ha apostat novament per ell.
És el ballarí més emblemàtic dels últims anys i ara es dedica a dirigir Acosta Danza, la companyia cubana més puntera del moment. Hem seguit l’aposta per Acosta perquè fa dos anys van actuar el trist dia dels atemptats terroristes i vam estar a punt d’anul·lar l’actuació. Aquell dia vam posar-nos d’acord els diferents festivals de la Costa Brava i vam decidir continuar amb les actuacions, ja que consideràvem que el terrorisme no pot aturar la cultura. A més, el grup d’Acosta va venir de Cuba a Peralada per aquesta actuació i no hauria tingut sentit que tornessin a casa sense ballar. Com que va ser un dia trist i amarg, vam prometre a Acosta que tornarien al Festival. I la sort és que aquest any tornarem a veure’ls ballar a Peralada, ja que després de deixar els escenaris tornaran a ballar dues coreografies a l’escenari alt-empordanès. I n’estrenaran una de nova, també. Recordo que Carlos Acosta va quedar emocionat de Peralada, aquell dia d’estiu i volem perllongar l’amistat amb aquesta companyia, que és fabulosa.

Una altra de les apostes que marcarà un abans i un després al Festival serà la clausura, amb Maestro. Una proposta totalment diferent del que estàvem acostumats fins ara. Per què?
Aquesta és, sense dubte, l’aclucada d’ulls que fem al públic jove, perquè també pugui trobar el seu moment i sentir-se el seu Peralada. Vam pensar que aquesta aventura entre la música clàssica i els DJs, amb una orquestra simfònica versàtil i de front gironí com és la GIO, seria una manera molt agradable de tancar el Festival a ritme de festa. I d’aquesta manera donarem resposta a un públic molt més ampli. Penso que ha sigut un encert pensar en un tancament com aquest per a l’edició del 2019.

Una altra de les peculiaritats de la nova programació és que hi haurà un espectacle amb vessant de circ. Com serà?
Exacte, és una proposta fresca i diferent i que recomanem moltíssim al públic, ja que és garantia que tothom que vingui s’ho passarà bé. Estem parlant d’una companyia del Quebec, de l’escola i bressol del Cirque du Soleil, i que presenta el circ més poètic i musical. Es basa en la història d’un hotel en què a la recepció no paren de passar-hi esdeveniments sorpresa. La companyia Cirque Éloize ha estat a altres festivals com el Teatre Grec o Temporada Alta, entre altres, i tothom qui l’ha vist assegura que és un espectacle molt especial i que no deixa indiferent.

El Petit Peralada també és una peça clau de la programació. Com d’important creu que és transmetre la passió per la cultura entre la mainada?
Aquest és el gran repte de l’era digital. Cal apropar més les experiències teatrals, musicals i artístiques als menuts, i no sempre és fàcil. S’ha de fer per mitjà de programes educatius i familiars, ja que els joves i els petits són el públic més immediat. Quan són petits és fàcil, ja que les mares i els pares els porten a veure espectacles, però quan la mainada passa a l’adolescència, és tot un repte. Cal tenir molta imaginació i capacitats per seduir aquest públic. Considero que la cultura és una llavor que queda dins les persones, per sempre, i quan has tingut una experiència com ara el Petit Peralada, portes el record a dins tota la vida. Però tant de bo sabéssim com atrapar els adolescents perquè vinguin a veure òpera i dansa, és molt complicat.

ÀNGEL REYNAL

Per això des de la Fundació Castell de Peralada s’impulsen programes per fomentar aquestes disciplines entre els més joves. Com a director del Festival, creu que hi ha planter a l’Estat espanyol pel que fa a joves talents?
Moltíssim. Tenim un talent extraordinari i per això, a l’Empordà, hem fet un campus d’estiu per acostar els nous talents a viure el que no es veu del Festival, com ara l’activitat que hi ha entre bambolines i al backstage, els assajos, les classes… tot està pensat pel territori i pels joves músics, cantants, ballarins…

I llavors, una de les novetats més destacades és el premi Carmen Mateu, que és d’abast europeu i premiarà els joves talents en les diferents disciplines de la dansa. És un premi per la memòria de la fundadora del Festival i també per donar suport als joves i fer que aquests puguin trobar una plataforma com el Festival per donar-se a conèixer.

Encara queda un mes per a la inauguració del certamen, però com va el ritme d’entrades venudes?
Portem un molt bon ritme d’entrades i segueix la línia dels altres anys. Les previsions hoteleres són molt bones i el sector turístic està content, per tant, tenim molta confiança en què serà un bon estiu per la Costa Brava. També cal destacar que comptarem amb públic internacional, un cop més, i això és molt positiu, perquè s’han interessat en el Festival i és un factor molt bo. Vol dir que estaran a casa nostra, i això dona molta riquesa al territori. Per tant, hi ha molt bones expectatives.

Amb quina paraula definiria el Festival Castell de Peralada? I quin ha de ser el seu futur?
Aquest any, com que farem el Somni d’una nit d’estiu, diria que Peralada és precisament això, el somni musical d’una nit d’estiu. El futur del Festival és que l’Empordà i la Costa Brava puguin exhibir un festival internacional, que es distingeixi i tingui una personalitat pròpia. Aquest és el sentit de Peralada, és el festival dels festivals, i cal seguir en aquesta línia.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li