Miquel Noguer: ‘El turisme serà de casa nostra i de quilòmetre zero’

0
740

És el president del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, també el president de la Diputació de Girona i l’alcalde de Banyoles, entre altres. En aquesta entrevista desgrana com s’espera la temporada turística per aquest estiu, la davallada econòmica que pot comportar i les mesures, ajudes i promocions que potencia l’ens públic per encarar aquesta crisi provocada per a la Covid-1


 

El sector del turisme sembla que serà un dels sectors més mal parat per crisi de la Covid-19. Com s’augura la temporada d’estiu des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona?
Ho veurem tots i no serà una temporada fàcil, tot i que pot haver-hi diferents escenaris: d’una banda, un escenari absolutament pessimista i derrotista, i de l’altra, un escenari optimista. El primer seria el de fronteres tancades, per tant, sense turisme de fora, i l’escenari optimista és tot obert i mitjanament correcte. I jo el que penso és que cal un escenari entremig en el qual haurem de buscar un sector de gent de casa nostra i del voltant de casa nostra, com ara el sud de França, i pel que fa a l’Estat espanyol, Madrid, Aragó, País Bas, Navarra… haurem de mirar quina evolució té la Covid-19 i llavors veure com ho fem. Hem de pensar que l’escenari més pessimista no serà, i si ho és, serà molt complicat. Probablement tampoc tindrem l’escenari més optimista, però hem de buscar aquest entremig que ens porti a una situació, que no serà de bona cap manera, però en què almenys es pugui anar fent quelcom. Però ja et dic que ho veurem, eh? Serà un any realment complicat i no es pot saber gairebé res del que passarà d’aquí un mes i mig o dos.

Alguns experts apunten que la temporada d’estiu d’aquest any 2020 serà de turisme nacional. Ho pensa així?
Si les fronteres estan tancades és evident que sí, i si les fronteres estan obertes, qui s’arriscarà a agafar un avió o un tren? Un cotxe potser sí, però la gent no voldrà fer viatges llargs en cotxe, tampoc. Penso que hi haurà la gent d’aquí i les escapades d’anar i venir d’un parell de dies o viatges que comportin 3-4 hores de cotxe, per això parlo del sud de França. Penso que tot això és molt més assumible que no pas els que diuen «doncs farem deu hores de cotxe». Els països d’arreu del món tenen situacions complicades i, no ens enganyem, tindrem una situació econòmica complicada. Hi ha gent que es queda sense feina i, per tant, s’haurà perdut una part de poder adquisitiu. Tot plegat farà que la situació sigui complexa. Penso que enguany el turisme serà de casa nostra i de quilòmetre zero; és a dir, bàsicament gent de Catalunya i de la resta de l’Estat espanyol, i potser d’aquest radi del sud de França que diem. Però, vaja, això ja ho veurem perquè parlar-ne avui és anunciar qualsevol cosa, i és molt complex de preveure.

A la Costa Brava, fins aquest any, a partir de Setmana Santa era quan arrancava la temporada turística. De quin ball de xifres estaríem parlant?
La Setmana Santa, segons un estudi universitari que ens han fet arribar, pot haver suposat una pèrdua del 12% del PIB de la demarcació de Girona. Estem a zero, està tot tancat i no podem comparar. Bé, sí que es pot comparar. Vam passar d’una situació molt bona a zero, veurem a final d’any, però ara és molt complicat. És la sensació d’haver passat de setanta a zero en només un any.

Què pot comportar una mala temporada d’estiu, econòmicament parlant?
Segons aquestes xifres de la universitat, s’estima que una mala temporada d’estiu podria arribar a comportar una pèrdua del 70% del PIB de la demarcació. Estem parlant de molts diners, eh?

Són xifres que fan basarda, sí.
I tant! Però cal seguir mirant endavant, treballant de valent i esperant una vacuna.

Què proposa el Patronat de Turisme per evitar grans danys en el sector? Hi ha previst algun pla d’ajuda?
El Patronat no impulsa ajudes; el Patronat de Turisme Costa Brava Girona és un ens de promoció turística del territori i, per tant, ens dedicarem a fer promoció turística.

Com ha de ser, doncs, aquesta «promoció turística» del territori amb la situació que tenim ara?
Haurem d’analitzar quina ha de ser la promoció turística que s’ha de fer a partir del moment que sapiguem què estarà obert i què podrem fer. Al Patronat de Turisme hem de fer dues coses: d’econòmica només n’hem fet una, que és que els nou clubs de producte i els socis d’aquests clubs de producte, fins ara, feien una aportació al pressupost del Patronat de 306.000 euros, i el que hem fet és dir-los que enguany no ho paguin. Per tant, fem aquesta excepció econòmica. La resta l’aporta la Diputació de Girona. I la segona és que nosaltres, com a ens de promoció, hem de saber que estem en un moment de reset: ara estem pensant i dissenyant els diferents escenaris per clicar el play quan puguem. És a dir, quina promoció turística hem de fer? Per a la gent de casa nostra, per descomptat; la resta de l’Estat i si podem, Europa, si està obert.

De promoció turística en tenim una de molt avançada que és només el mercat francès. De fet, aquesta promoció ja la pensàvem fer sense la Covid-19, però ara l’haurem de redissenyar per veure exactament a quin mercat francès ens dirigim i, de fet, si hi hagués fronteres tancades, no ens podríem dirigir a cap mercat francès. El Patronat ha d’estar expectant a veure què passarà després de la Covid-19 i quina és la promoció immediata per salvar, al màxim, la campanya d’enguany i, llavors, projectar de cara a la tardor, per la campanya de l’any vinent. Dins el Patronat hi ha els sectors públics i els privats, per tant, ho farem de manera conjunta.

Hi ha qui diu que cal oblidar-se d’aquesta temporada i començar a treballar per la temporada d’estiu del 2021. Què en pensa?
Sí, haurem de fer el que podrem per aquesta, però sobretot haurem de reunir esforços per la següent, això segur. Però com a Patronat de Turisme Costa Brava Girona volem dir a la gent que estigui tranquil·la i que l’ens farà la promoció turística que calgui pel nostre sector turístic de la demarcació en la seva totalitat, no hi ha d’haver dubte. Posarem totes les eines i el pressupost que faci falta, en aquest sentit. Ara bé, no podem ser extraordinàriament optimistes, ja que estem en una situació de tancament global, avui hi ha quatre mil milions de persones confinades al món, eh? Això és una bestiesa i no havia passat mai, per tant, caldrà veure com serà aquesta obertura, què és el que podrem fer i el que no. Dins del que puguem fer, estic segur, però, que el sector és prou dinàmic per trobar la manera de sortir-nos-en de la millor manera possible.

ACN/Aleix Freixas

Des de la Diputació de Girona, on vostè també n’és president, sí que s’ha començat a activar la situació. Quins plans d’ajuda veurem?
Cal pensar que la Diputació de Girona és l’Ajuntament dels ajuntaments i hem d’estar al costat dels ajuntaments perquè aquests estiguin al costat de la seva gent. Darrerament hem injectat liquiditat als consistoris, hem fet diferents propostes i avui mateix hem fet el pagament del 50% del fons de cooperació local i comarcal, entre avui i demà. Això són 11 milions d’euros, a través de Xaloc, per als ajuntaments que han hagut d’ajornar els cobraments dels impostos. Els injectarem 19 milions més de tresoreria, que quan cobrin els impostos els descomptarem a través de Xaloc, també. D’aquesta proposta se’n podran veure beneficiats uns cent ajuntaments. Avui també hem tret la convocatòria de les escoles bressol, que són 5 milions d’euros més, a veure si entre juny-juliol es pogués pagar i, a més, a través de Dipsalut hem posat testos de salut ràpids a disposició de la població més vulnerable, com ara a residències, gent amb discapacitat, personal sanitari, Policia Local… i evidentment mascaretes, gel i tota classe de material que faci falta per als ajuntaments. A partir d’aquí, també hem fet una línia i hem resolt sobre comerç i promoció d’aquest. En aquest sentit la Diputació estarà emetent de tot el que passi i ajudant, dins les nostres competències, amb les línies que podem engegar.

Fins fa poc la Costa Brava era un destí conegut popularment com de «sol i platja», però els últims anys va haver-hi canvis de tendència, sobretot pel foment del turisme de natura. Pensa que hi haurà algun canvi de tendència, en aquest aspecte?
Penso que hi haurà un abans i un després de la malaltia Covid-19, en tots els sentits. Però és evident que el turisme de natura com ara el d’esquí o de muntanya seguirà en la mateixa línia. Crec que podem canviar hàbits, però el que és el concepte no canviarà. 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li