Miquel Gotanegra: ‘L’oferta de sol i platja està coberta, ara toca treballar àmbits com la natura o la cultura’

0
821

L’empresari alt-empordanès i president de l’Associació de Càmpings de Girona, entre altres entitats, explica que el sector turístic està en bona salut, tot i que farà un gir en la seva oferta. D’altra banda destaca que la comarca té algunes mancances infraestructurals com ara l’arribada de la fibra òptica a tot el territori


 

Recentment ha estat guardonat amb el premi Talent 2018 i l’European Hotel Awards by Références. Què signifiquen aquests reconeixements?, pels que no estem al sector del turisme.
És un petit apunt del que és la teva trajectòria. Soc una persona molt afortunada perquè he convertit la meva feina en la meva passió. Potser és perquè hi he nascut, porto més de 40 anys en el sector i no sé el que és un estiu a la platja. Però si fas el que t’agrada i a sobre et donen les gràcies és fantàstic. És una manera de donar-te les gràcies però jo sempre dic que faig aquest ofici perquè m’apassiona, no per recollir reconeixements, encara que a tothom li agrada que li diguin gràcies.

Vostè sempre diu que treballa per millorar la marca Catalunya. Com s’aconsegueix?
Catalunya i l’Alt Empordà són marques turístiques molt potents, ja que tenim de tot. Si nosaltres haguéssim de configurar una destinació turística i haguéssim de fer un decàleg del que ha de tenir una destinació turística d’excel·lència, veuríem que Catalunya ho té tot. Ara el que hem de fer és dedicar-hi tot l’afecte i passió. Catalunya ha de continuar treballant per ser aquesta destinació turística d’excel·lència que és. Hem arribat però no vol dir que ja estiguem, hem de pedalar cada dia i que tothom hi posi la cara. Quan es va obrir aquest meló del turisme, la gent va descobrir Catalunya i molts d’ells ho van fer perquè érem una destinació econòmica, ara no és una destinació econòmica perquè tenim infraestructures de primer nivell i serveis de qualitat. Actualment la gent que ens visita ho fa per la qualitat, perquè som una gran destinació pel que fa a les comunicacions, seguretat, el sector sanitari… Catalunya és un país preparat i de primer ordre. Avui ja no calen grans infraestructures per al turisme, cal posar en valor les que existeixen. Tenim actius molt importants, com els parcs naturals: ara estem al bell mig del Parc Natural del Cap de Creus, a tocar del Parc Natural dels Aiguamolls i veiem el Parc Natural de l’Albera, les Medes, la Garrotxa… tenim un territori meravellós.

I de la marca Alt Empordà què ens en podria dir?
Hem de ser realistes i veure que estem començant a crear massa marques turístiques. La primera és Barcelona i a partir d’aquí tenim una altra marca molt potent que és Costa Brava. S’hauria de planificar molt millor la promoció turística i concentrar més esforços en les grans marques i sobretot en les experiències.

I quina hauria de ser la tendència?
El turista avui es belluga per experiències. Abans teníem clients que havien arribat a fer 54 anys seguits les vacances a casa nostra, és el rècord. Avui un bon client és aquell que ens visita i repeteix al cap de dos anys però sobretot és el que ens fa d’ambaixador i ens penja a les xarxes socials o parla amb els seus amics i ens recomana. Tot això ha canviat.

Com a empresari, quina anàlisi faria del sector turístic d’aquest estiu a la comarca? S’augura una bona temporada però alguns diuen que ha afluixat…
Ens hem d’acostumar a analitzar les temporades un cop han acabat, hi ha molts factors que modifiquen les xifres d’ocupació. Avui el turisme a l’Alt Empordà té bona salut. Hi ha grans infraestructures, en l’àmbit municipal sempre voldríem més però les destinacions estan preparades. Pel que fa a l’acollida, també estan fent grans esforços per millorar cada dia, hi ha un ventall d’activitats extraordinari. Quan parlem d’ocupació cal canviar el xip i pensar que no tot es mesura en nombre de visitants, cal valorar la despesa que hi ha hagut… del 20 de juliol al 20 d’agost hi ha molts llocs on és difícil encabir més gent. El que farà que la temporada sigui millor serà la gestió de la pretemporada i de la postemporada. I tenim un gran recorregut a fer, a tot el país tenim actius que s’han treballat poc. Som una gran destinació de sol i platja.

Quina és la base per ser-ho?
Molta seguretat a les platges i que estiguin molt netes, els passejos ben cuidats, molts aparcaments… hem de tenir molta imaginació i aprofitar tot el rerepaís per acabar de completar aquesta temporada turística de setembre a juny.

Tenim una bona destinació, però quines creu que són les mancances que té?
N’hi ha moltes, per exemple la fibra òptica, que encara no arriba a tot arreu. Ara per un client és molt important tenir bona connexió a internet. Hem de pensar a reclamar infraestructures importants com ara l’estació del TAV, que es va engegar un projecte d’un vial d’accés de l’estació de Figueres, però no sé a quin armari està. Figueres ha d’entendre que aquella estació no és de la ciutat, és l’estació de l’Alt Empordà i avui per arribar-hi per un turista és molt complicat. Cal acabar l’N-II, i l’abaixador del tren d’alta velocitat a l’aeroport, aquesta és una reivindicació important. D’altra banda, una que farem més endavant que és que tot i les xifres d’atur, hi ha un problema important per trobar personal especialitzat per les empreses. S’està enfocant molt als estudis universitaris però necessitem mecànics, fusters, pintors, conductors d’autobús.. i pensem que això limita el creixement del territori.

Com creu que ha evolucionat aquest sector al llarg dels últims 10 anys?
Ha fet un gir de qualitat important. Només cal veure l’evolució de la gastronomia, les infraestructures o com les comarques de Girona lideren molts sectors, com el del càmping, que avui en té un dels millors d’Europa.

Gairebé la meitat dels càmpings gironins fa més de mig segle que hi són… Fa la sensació que hi ha hagut un boom o sempre ha estat molt actiu?
Ha evolucionat molt en els últims anys i avui dia podem dir que s’han convertit en els grans parcs de vacances d’aquest país. Han seguit la tendència i ara se situa entre el 5% i el 6% a Catalunya. Però en països com Dinamarca, per exemple, està entre el 25%, o a Alemanya al 20%. A Espanya hi ha 1.300 càmpings i a França quasi 10.000. L’estil de vida a Europa està molt més estès que aquí. Ara la gent del país ho està descobrint.

Com a president de la Federació i l’Associació de Càmpings de les comarques gironines, què ens pot dir del polèmic càmping de Garriguella?
Nosaltres en temes urbanístics no podem fer res. Cal pensar que Urbanisme té els seus criteris, igual que l’Ajuntament de Garriguella. Aprofito per dir que el sector ha de continuar evolucionant i el que demanem és menys traves de l’Administració, ja que a vegades poder fer una millora és molt complicat i això limita la capacitat de poder avançar.

I tornant al sector del turisme, cap on hauria de mirar els pròxims 10 anys?
Ha de pensar molt en què l’experiència és el motiu més important del desplaçament. Et desplaces a una ciutat no per l’hotel, sinó per conèixer la zona. També hem d’entendre que cal treballar junts, l’èxit per continuar liderant la zona d’excel·lència ha de passar per la complicitat del sector públic i el privat i les empreses han de col·laborar entre elles. Un establiment d’allotjament no és una destinació però un establiment d’allotjament més una activitat, més una infraestructura, sí que és una destinació. Als empresaris ens sembla que el nostre producte turístic s’acaba a la porta de casa nostra però això no és així. Ens interessa que la destinació funcioni de manera global, que la porta del costat ho faci igual o millor que nosaltres i hem de tenir molt clar que el camí s’ha de fer de manera conjunta. L’associació de càmpings ho té molt clar, avui agrupa més del 80% de càmpings de les comarques gironines. Hem entès que per treballar bé pel sector cal anar tots junts. L’èxit és caminar junts i pensar estratègies conjuntes, i sobretot creure en la teva destinació. Sentir-te orgullós del que fas i estimar-te el teu país.


I ara com a Miquel Gotanegra, porta més de 40 anys al sector. Què és el que l’atrapa? Li ve per la part familiar però hi ha molta passió dins… és així?
La veritat és que enganxa. Jo he nascut dins un hotel i hi he viscut durant molts anys, i el contacte amb els hostes enganxa. He passat per molts àmbits, he estat a l’Administració local, vaig estar molts anys a la Cambra de Comerç i ara dirigeixo diferents entitats del turisme. La meva vida hi està totalment vinculada i estic permanent en contacte amb el turista. De dilluns a diumenge,des que em llevo fins que vaig a dormir. Ho he viscut des de petit i estar amb gent que està contenta és fantàstic. Una de les coses que més t’agrada i aprecies com a persona és el fet de tenir temps, que és la clau de tot. El fet que el teu client et deixi gestionar el seu temps lliure és fantàstic. Una persona pot tenir molts diners però si no té temps…no serveix de res. Per nosaltres és una gran responsabilitat perquè aquella persona fa un any que espera aquest temps que tu has de donar-li, no pots fer-li perdre. Soc un afortunat i intento inculcar el mateix als meus equips.

Quins projectes de futur té el senyor Gotanegra?
Si et digués que no en tinc cap t’enganyaria, perquè soc molt inquiet i tot el dia estic pensant quina en faré i com milloraré el negoci. La meva sort és el gran equip que tinc, en primer lloc la família, ja que tots els projectes els hem fet junts, i ara hi són els meus fills i nebots… i també tots els col·laboradors que hi ha darrere del que fem. El gruix és l’equip de gent que m’envolta i que em fa gaudir del sector. Les comarques de Girona i Catalunya tenen un futur turístic molt important, hi ha un gran recorregut per fer. La banda de sol i platja està coberta, en aquest moment estem treballant productes com natura, gastronomia, cultura…. que tenen un recorregut molt important en temporada baixa i és per on s’ha de continuar. Natura tenint en compte que es pot tirar endavant temes de senderisme, bicicleta tot terreny… hi ha moltes activitats per fer.

I per acabar, del 1991 al 2003 va treballar a l’Administració pública, un dels seus càrrecs era el de tinent d’alcalde. Li agradaria tornar a la política? Per exemple, a les municipals del 2019?
La política és un cuc que no es perd mai i jo vaig tenir la sort de poder viure al costat de l’alcalde Pàramo i companys com Josep Alemany, Sílvia Ferrer, Pere Sanés, Josep Guitart… vam tenir la gran sort de participar en la transformació més gran que ha tingut Roses en l’últim segle i és un privilegi. Jo era molt jove però vam entendre que l’única manera de millorar el poble era entrant en política. Dotze anys intensos i apassionants, quan he fet la volta al passeig amb bicicleta he pensat en aquesta gran sort. El cuc sempre queda però avui les meves prioritats no són fer política tenim molts projectes en l’àmbit personal que cal desenvolupar, però no es pot dir d’aquesta aigua no en beuré.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz