Miquel Fernández: ‘Havíem de donar un pas més i formar-nos en la resolució de conflictes’

0
446

L’especialista en resolució de conflictes i mediació comunitària detalla la necessitat d’oferir un servei com aquest en l’actualitat. Al llarg de l’entrevista desgrana quins poden ser aquests conflictes i com han de ser tractats, entre altres


 

Com d’important és comptar amb l’assessorament d’Aprop en la gestió de comunitats de propietaris?
Aprop és una empresa figuerenca creada l’any 2010 que es dedica, principalment, a l’administració de finques. Oferim un servei de qualitat, adaptant-los a les necessitats dels nostres clients, transparent, proper, i a uns preus sostenibles en qualsevol de les actuacions que realitzem. Comptar amb el nostre assessorament significa treballar amb un equip en formació constant, competent i multidisciplinari.

Inclús ofereix un servei de mediació comunitària a les comunitats que gestioneu. Com neix la iniciativa del negoci? És gratuït?
Quan vam començar com a administradors vam veure la gran quantitat de conflictes de convivència que hi havia a les comunitats. Vam considerar que havíem de fer un pas més, formar-nos en la resolució de conflictes i mediació comunitària. En realitat és millor parlar de serveis de gestió alternativa de conflictes (SGAC), perquè hi ha altres recursos alternatius: negociació, conciliació, arbitratge, etc. Vam veure que molts conflictes se solucionaven sense la necessitat de portar la situació a un grau perjudicial per mitjà d’altres vies, com les judicials o administratives, i vam decidir incloure aquesta iniciativa als nostres serveis. Actualment l’oferim de manera gratuïta a les comunitats que gestionem, però evidentment com a servei hauria de tenir un cost.

També han treballat en serveis de mediació comunitària públics.
Els SGAC es realitzen des de fa relativament poc temps (els últims 25 anys). A la província de Girona podríem dir que encara fa menys temps. El context social i cultural actual exigeix que els conflictes de la gent es resolguin de manera diferent de la que estem acostumats, i les administracions públiques han vist la necessitat de disposar de serveis que ajudin a aconseguir-ho. La nostra constància i els bons resultats des del 2014 en diferents serveis de mediació de la província de Girona han fet que molts ajuntaments vulguin comptar amb nosaltres. Normalment solem treballar en tres línies: intervencions directes, assessorament i formació, però hi ha hagut ajuntaments que ens han demanat també dinamitzar les comunitats.

Quins diria que són els principals conflictes que pot haver-hi en una comunitat?
Abans de posar exemples, faig un incís. Per analitzar qualsevol conflicte, és molt útil utilitzar el que anomenem triangle conflictiu. D’aquesta manera podem percebre si el conflicte ve derivat per un problema actitudinal, estructural o cultural, o la barreja d’aquests. Dins les comunitats podem trobar molts tipus de conflictes, alguns són els típics i tòpics: música forta en hores de descans, aigua que cau de les plantes a balcons inferiors, sorolls derivats de crits, mobles o corredisses d’infants, fums de locals o barbacoes que perjudiquen la resta de veïns, animals que no es cuiden correctament, etc. Altres més complexes són derivats per persones que han ocupat il·legalment un immoble, persones amb malalties mentals greus no tractades, persones amb síndrome de Diògenes, etc. També hi ha conflictes derivats de la desconeixença de normatives de la comunitat o de la Llei de la propietat horitzontal, per això és molt important la formació. Per exemple, que l’Ajuntament prohibeix la col·locació d’antenes o aparells d’aire condicionat a la façana perquè queda visible des de la via pública i agredeix al paisatge.


 

  • Pots consultar el suplement de Construcció i Habitatge, aquí

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li