Malkovich sumeix Peralada en les tenebres de la ment d’un assassí en sèrie

0
882

Un assassí en sèrie seductor, encantador, irònic i intel·ligent ha visitat el Castell de Peralada per explicar la seva història quinze anys després de suïcidar-se. John Malkovich en la pell de l’homicida Jack Unterweger ha pujat a l’escenari per sumir el públic en les tenebres de les seves passions i explicar, sense cap tipus de penediment, els crims que va cometre. Les víctimes: les dues sopranos Bernarda Borbo i Aleksandra Zamojska que han intercalat les seves veus de cantants d’òpera amb les reflexions en veu alta de la ment d’un assassí que només busca fer publicitat del seu llibre. 

‘Senyors, si escolteu les dones, sereu gratament recompensats’, afirma Jack Unterweger mentre es treu uns sostenidors de la butxaca. Una peça de roba interior que farà servir per asfixiar les seves víctimes. Aquest austríac va ser un assassí peculiar perquè, després d’entrar a presó, es va guanyar el clamor i l’afecte de la societat vienesa amb els seus escrits, es va convertir en escriptor i periodista i, finalment, va rebre el perdó que el va posar en llibertat. No va poder reprimir els seus instints i va tornar a matar.

Sorprès, narra als espectadors que sempre ha sabut donar a les dones el que busquen: que les escoltin. I totes s’han prestat a anar-se’n al llit amb ell, ja sigui atretes pel seu físic o senzillament, pel morbo d’estar amb un assassí exconvicte. ‘Prefereixo ser un assassí que no ser ningú’, sense ni un bri de penediment l’homicida explica que, si pogués tornar enrere, tornaria a matar.

La narració a voltes irònica, a voltes seriosa i d’altres terrible de John Malkovich s’intercala amb les peces de Gluck, Boccherini, Vivaldi, Beethoven, Haydn, Weber i Mozart en un escenari mínim i sense ostentacions. Un escriptori, un got d’aigua i desenes d’exemplars del llibre on, suposadament, Unterweger s’ha de sincerar i explicar per què va matar les prostitutes. El llibre, però, té les pàgines en blanc perquè és ‘incapaç’ d’escriure una sola paraula real. ‘Si voleu saber qui sóc, mireu la Wikipedia’, etziba al públic.

Des dels inferns, Malkovich-Unterweger no busca la redempció i només obeeix ‘les ordres del fotut representant’ que li exigeix que vengui, com a mínim, ‘tres exemplars per cap’ del llibre. ‘The Infernal Comedy’ utilitza la forma del ‘pasticcio’ per barrejar la narració de l’actor amb la interpretació de peces operístiques que lliguen amb la història de l’assassí com Don Juan, La casa del diavolo o Ah, perfido sota la direcció musical de Martin Haselböck amb l’Orchester Wiener Akademie.

Original, diferent al que es veu habitualment o un Malkovich espectacular. Aquestes són algunes de les valoracions que el públic del concert inaugural del Festival Castell de Peralada ha fet de ‘John Malkovich The Infernal Comedy’. Però sempre hi ha el punt negatiu i, en aquest cas, el públic coincideix en criticar els subtítols.

Malkovich, forçant un accent austríac al seu anglès, ha adaptat l’obra al públic i ha introduït alguns comentaris relacionats amb la cultura i les tradicions catalanes. La majoria d’aquestes complicitats amb el públic s’han perdut en la traducció perquè els subtítols no els incloïen. ‘Es perd ironia’, ha criticat un espectador.

La inauguració del festival ha comptat amb la presència de personalitats del món de la cultura i la política catalanes com el president de la Generalitat, Jose Montilla, el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, la consellera de Salut, Marina Geli o l’actor Abel Folk.
 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li