L’hospital de Figueres sensibilitza la gent gran perquè faci exercici

0
944

Una xerrada a la sala d’actes de la FSE (dijous, 17.30 h), a càrrec d’una fisioterapeuta del Centre Sociosanitari Bernat Jaume, explicarà i analitzarà els avantatges d’aquesta activitat física que no s’ha d’abandonar mai


L’esperança de vida creix any rere any, però viure més no sempre implica viure raonablement bé. Per això, entre altres mesures preventives, els experts recomanen fer exercici a totes les persones grans. És una mesura coneguda i repetida, però no sempre assumida. En una acció més de sensibilització, la Fundació Salut Empordà (FSE) prepara per al dijous 29 de novembre, a les 17.30 h, una xerrada amb el títol «Fes-te gran amb salut. Fes exercici! Per què n’he de fer si no em ve de gust?».

La fisioterapeuta Sònia Cabezón, del Centre Sociosanitari Bernat Jaume, serà l’encarregada d’oferir aquesta xerrada, que es farà a la sala d’actes de l’hospital de Figueres i que inclourà una part teòrica i una altra de pràctica. «És molt recomanable que totes les persones de més de 65 anys mantinguin diàriament uns 30 minuts d’activitat física, de forma adaptada a aquesta nova etapa. En definitiva, es tracta d’aconseguir viure més anys, però amb una millor qualitat de vida», assenyala la conferenciant.

Durant la xerrada, adreçada de manera especial al col·lectiu de la gent gran, però que també està oberta a tota la població en general, s’explicaran els beneficis que comporta l’exercici per a la salut i es donaran un conjunt de consells pràctics. La fisioterapeuta explica que «entre altres, es recomanarà als assistents que facin activitat física de tipus aeròbic (bicicleta, caminar, activitats a l’aigua, ballar o marxa nòrdica, per exemple) o exercicis de força i resistència, exercicis de flexibilitat i estirament i exercicis d’equilibri i coordinació». Val a la dir que la xerrada es complementarà amb uns exercicis pràctics que es realitzaran a la mateixa sala.

ELS BENEFICIS. Sònia Cabezón explica que «la pràctica regular d’una activitat física adequada influeix positivament, d’entrada, en el sistema cardiovascular, respiratori i locomotriu. Així, es millora la circulació, es normalitza la pressió arterial i la freqüència cardíaca i disminueix el colesterol. Pel que fa a la respiració, millora l’elasticitat pulmonar i l’oxigenació de la sang i augmenta la capacitat ventilatòria dels pulmons. Pel que fa al sistema locomotor, l’exercici millora la mobilitat articular, manté la força i la flexibilitat i disminueix la fatiga i els efectes de l’osteoporosi. Tot plegat incideix en una disminució del dolor».

La fisioterapeuta afegeix que aquests avantatges també es poden notar en el sistema nerviós «perquè millora la coordinació motora i l’equilibri. També alleugereix l’insomni. L’exercici físic, al mateix temps, permet millorar la sensibilitat amb una descoberta del cos, afavorir la percepció dels estímuls externs i disminuir el temps de reacció física de la persona. Això repercuteix, evidentment, en una reducció del risc de caigudes».

Sònia Cabezón també ens explica que «l’exercici físic millora la capacitat de memòria de la gent gran perquè estimula la formació de noves neurones en zones concretes del cervell, entre les quals destaca l’hipocamp, que és la zona gestora de la memòria. Un altre factor importat és la millora de les relacions humanes i de l’autoestima. Això es deu a l’alliberament d’unes substàncies químiques anomenades endorfines que interactuen amb receptors del cervell, i això fa que s’activin unes neurones determinades que indueixen sensacions positives, redueixen l’estrès, augmenten l’autoestima i milloren el son».

Com a conclusió, la fisioterapeuta de la FSE assenyala que «el més important de tot, i aquest serà el consell final de la xerrada de dijous vinent, és que les persones grans no han de deixar de fer exercici mai perquè només la constància els portarà els beneficis que hem descrit. Ara bé, la freqüència i la intensitat sempre dependrà de cadascú».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li