
Torroella de Montgrà commemora el centenari de Joan Fuster, l’artista que va crear l’estrambotisme com a variable del surrealisme
El mes d’agost de 1950 dos veĂŻns de Torroella de MontgrĂ i aficionats a la pintura, Josep TomĂ s i Joan Fuster, es van desplaçar fins a Portlligat, a travĂ©s de les tortuoses carreteres de l’època, amb la intenciĂł de visitar Salvador DalĂ. La casa era oberta i un cop al seu interior es van topar amb el pintor el qual volien saludar i fer-s’hi unes fotografies, tota vegada que el seu nom ja començava a tenir projecciĂł internacional. No hi haguĂ© cap problema i fins i tot hi van poder mantenir una xerrada sobre art, segons explica el mateix Fuster al seu llibre Vivències i anècdotes de la vila de Torroella de MontgrĂ publicat el 1997, coincidint amb el seu vuitantè aniversari.
Aquella xerrada possiblement va ser molt mĂ©s que una anècdota personal. Un quart de segle desprĂ©s d’aquella visita, Fuster crea un nou corrent artĂstic, l’estrambotisme que tots els crĂtics i estudiosos d’art consideren com una branca del surrealisme i amb clares influències dalinianes. Segons declarava ell mateix, “consisteix a agafar un objecte real i transmutar-lo conceptualment. Això Ă©s agegantar-lo o empetitir-lo i barreja-hi una sèrie de coses que hi tinguin un cert lligam, que responguin a la visiĂł d’un mĂłn que jo vull considerar altament lĂric”. Per ell es tractava d’una mena de surrealisme empordanès, l’art estrambòtic.
Enguany se celebra el seu centenari. Joan Fuster i Gimpera va nĂ©ixer el 25 de gener de 1917 a Torroella de MontgrĂ i va morir-hi el 2011. Per commemorar aquest centenari, el Museu de la MediterrĂ nia presenta una exposiciĂł monogrĂ fica on es reivindica la seva figura i recorre la seva dilatada trajectòria a partir de les obres que custòdia la seva famĂlia. La mostra es pot visitar fins al 24 d’abril de dilluns a dissabtes (els dimarts el museu estĂ tancat) de 10 a 14 hores i de 17 a 20 hores. Els diumenges obre al matĂ.
A través de les peces exposades al museu es vol narrar la llarga, densa i extensa obra d’aquest personatge, molt estimat al seu municipi, i que va plasmar en les seves obres el seu vincle amb Torroella, l’Estartit, Gualta i la zona del Baix Ter aixà com alguns indrets de l’Alt Empordà . “Temes com el paisatgisme, l’estrambotisme, l’escultura, la música, la literatura, entre d’altres, queden representats en aquesta retrospectiva, amb la intenció de presentar i donar a conèixer aquest perfil d’arrel humanista i creativitat desbordant”, expliquen des del Museu de la Mediterrà nia.

DEIXEBLE DE RAMON REIG. A la mostra commemorativa, que es complementa amb l’ediciĂł d’un catĂ leg, es recullen alguns dels pensaments que reflecteixen la personalitat de Joan Fuster. Aquesta frase evidencia el seu tarannĂ : “Què en traurĂ© d’exposar per tot el mĂłn? Què em poden donar? Nom? Fama? Reconeixement? Tot sĂłn banalitats i futileses que no serveixen de res. Jo, aquĂ, sĂłc feliç.” En definitiva, va ser un artista que prĂ cticament no es va moure de la seva terra. Entre altres exposicions, se’n recull una a Figueres.
A l’exposiciĂł s’explica que “Joan Fuster va ser deixeble de Ramon Reig i Josep M. Mascort, i un dels mĂ©s grans aquarel·listes del MontgrĂ, el Baix Ter i l’Estartit. SĂłn moltes les llars de torroellencs de naixement, d’adopciĂł i de sentiment que al llarg dels anys han estat decorades amb obres d’aquest gran artista. Tot i que Fuster ha practicat la pintura a l’oli, l’acrĂlic, l’aiguada, el fresc i el dibuix, entre d’altres, l’aquarel·la Ă©s la tècnica que ha acabat esdevenint sinònim del seu estil mĂ©s identificatiu i personal. D’aquesta manera l’exposiciĂł tĂ© una part important dedicada a aquesta tècnica, on les marines i els paisatges del MontgrĂ tenen una presència destacada”.
Cal recordar que Ramon Reig, a mĂ©s de donar classes de dibuix a l’institut Ramon Muntaner de Figueres, dirigeix, a partir dels anys 50 del segle passat, una taller-estudi pel qual van passar el mĂ xims representants de l’escola empordanesa de pintura: Evarist Vallès, Joan Sibecas, Bartomeu Massot, Josep MartĂnez Lozano, Miquel Capalleras, Felip VilĂ i Joan ParadĂs, entre una llarga llista d’artistes. I entre aquests, doncs, el torroellenc Joan Fuster.
ESTRAMBOTISME. Expliquen des del Museu de la MediterrĂ nia que “l’obra de Joan Fuster no es relaciona directament amb el surrealisme, encara que val a dir que existeix certa connexiĂł temĂ tica: allò inversemblant coexisteix amb una realitat propera i reconeixible; la psicoanĂ lisi no hi tĂ© cabuda aquĂ, però sĂ que l’exageraciĂł i la sorpresa com a protagonistes acaben donant la benvinguda a aquest nou gènere, l’estrambotisme”.
En concret, assenyalen que “l’any 1974 crea aquest nou corrent artĂstic, amb un mot que, segons l’artista, s’adapta a la idiosincrĂ sia de la nostra llengua i a travĂ©s del qual mostra el seu EmpordĂ . Es pot definir com una branca del surrealisme, com un estil amb què es representen idees que fugen d’allò quotidiĂ i amb el qual s’altera la realitat immediata sense deixar que l’espectador perdi el paisatge de referència. Les obres presents a l’exposiciĂł assenyalen aquest EmpordĂ estrambòtic de caire fantĂ stic i inclĂşs alienĂgena. Una visiĂł totalment fusteriana de lâ€entorn”.
Tot i que la pintura era el que més exercia, Fuster també va conrear altres camps com ara l’escultura, la música, l’escriptura, la història, etc. No va voler encasellar-se mai en una sola disciplina, sinó que li agradava presentar-se com un home transversal, del renaixement, curiós i entusiasmat. A l’exposició hi ha presència de les obres que va fer com escriptor, sobretot llibres i petits escrits. Hi ha un espai dedicat a l’escultura, que pren com a punt de partida algunes eines de pagès i material rural, i també hi ha una secció vinculada amb la música on es pot escoltar una sardana composta per ell i veure diferents partitures dels seus treballs musicals.
Leave a Reply