L’estació de Portbou es resisteix a convertir-se en un futur museu ferroviari

0
427

Les declaracions del cap d’estratègia del Port de Barcelona, Jordi Torrent, en una entrevista a SER Catalunya, on demanava adaptar el corredor de Portbou a l’ample internacional per pal·liar les limitacions que la línia del TAV planteja pel transport de mercaderies, no han agafat per sorpresa l’alcalde del municipi fronterer, Josep Lluís Salas.
De fet, aquest assumpte, el futur de l’estació de tren de Portbou, és un debat permanent no només en l’agenda consistorial sinó també en la de la Generalitat, que té sobre la taula construir un gran complex ferroviari al Far-Vilamalla, amb la col·laboració del Port de Barcelona, que permeti repartir les mercaderies entre amples de via ibèric i internacional, dins el que seria el corredor mediterrani. I està clar que aquest centre intermodal al Far-Vilamalla entraria en clara competència amb Portbou, que segons paraules de l’alcalde de Portbou, seria “nefast” per al municipi del nord de l’Alt Empordà. “No entenem per què la Generalitat vol fer aquest complex intermodal quan l’estació de Portbou té les instal·lacions i les infraestructures per fer-ho”, va dir Salas, conscient que si tira endavant el tercer fil sense comptar amb Portbou, se signa la sentència de mort del municipi des d’un punt de vista ferroviari: “Som conscients que més aviat o més tard, es farà i s’adaptarà a l’ample internacional la via de tren de Portbou, però quan es faci, de la manera que es vol fer, Portbou ferroviàriament desapareix perquè, al municipi, entre el 40 i el 50% de la població viu del tren. Portbou pel que fa al transport de mercaderies i Cervera, pel que fa al canvi d’eixos. Portbou veurà passar de llarg els trens”, ha sentenciat Josep Lluís Salas.

túnel del pertús. La preocupació de Salas té sentit perquè la tercera via faria que els trens passessin de llarg cap a Europa i no s’haguessin d’aturar durant hores a Portbou per fer el canvi de via.
Actualment, l’encaminament de mercaderies en ample internacional només es pot fer per la Línia d’Alta Velocitat pel túnel del Pertús de TP Ferro, en el qual s’aplica un peatge al pas dels trens- un conveni entre l’empresa i l’Estat recull compensacions si es fan treballs alternatius que dificultin l’amortització de l’obra-. Per fer possible el pas de mercaderies en ample internacional pel corredor Vilamalla-Portbou, que permetria reduir costos associats al peatge, caldria la implementació del tercer fil en almenys una de les dues vies existents.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li