“Les escoles tenen una problemàtica i unes necessitats importants que no estan cobertes”

0
512

 Parli’ns de l’associació. Amb quin objectiu la van fundar?
Va néixer arran del 4t Congrés d’Infermeria Nacional; un congrés que representa la Societat Científica d’Infermeria Escolar, en la qual cada comunitat té una vocalia. Però nosaltres, com que a Catalunya anem a un ritme molt diferent, ens vam constituir com a entitat pròpia; vam fusionar el grup de treball d’aquesta vocalia amb una altra associació que treballava amb la infància en l’àmbit internacional per cobrir les necessitats de Catalunya.

Qui en forma part?
Bàsicament som infermeres que normalment treballem a les escoles, ja sigui tot l’horari o bé amb el Programa Salut i Escola. També hi ha autònomes i altres agents de salut, com psicòlegs, pediatres, mestres… Professionals i altres col·lectius que tenen coses a dir sobre la salut escolar.

En què ha consistit la jornada?
En principi aquesta jornada no s’havia de fer aquest any perquè a l’octubre de l’any passat ja vam fer el congrés de Catalunya. Però allà es va generar un moviment important, sobretot en una de les taules en què hi havia diversos agents que reclamaven la figura de l’infermera escolar, i va néixer el manifest de l’associació. A part d’això, ens van demanar que anualment es pogués fer una jornada a més petit comitè perquè els professionals més propers poguessin debatre els temes més candents. Per això s’ha fet la jornada, i hi han participat unes 130 persones entre les quals hi havia infermers, professors, psicòlegs…

Quan parlem de salut escolar normalment el primer que ens ve al cap és el menjar o les possibles malalties d’alguns nens en concret. Però hi ha molts altres factors…
La figura de la infermera escolar no és una cosa nova. Als països més desenvolupats, com els Estats Units, Austràlia, Noruega o Finlàndia, ja tenen aquesta figura, i són el nostre referent. Les infermeres tenen vuit funcions, i no només l’assistencial. Nosaltres coneixem la infermera en l’àmbit hospitalari o de l’atenció primària, però costa molt veure-la en un altre àmbit. I un dels nostres objectius és la promoció de la salut, en el qual s’han de treballar hàbits higiènics o alimentació, entre d’altres.
És cert que aquí la figura de la infermera escolar no està tan implantada com en altres països. Quin paper tenen, actualment?
Tenen aquestes vuit funcions: l’assistencial, la d’educació i promoció de la salut, la investigadora, la de gestionar temes de l’escola, la d’aconsellar, la d’acompanyament, la social, i la de detecció i vigilància. Són unes funcions que abans no estaven acabades de desenvolupar i l’any passat es van treballar. S’ha mirat les funcions que tenen les infermeres en escoles de l’estranger on ja fa molts anys que funcionen per adaptar-les al nostre territori.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li