L’àtom com a punt de partida

0
784

Sevilla acull una mostra que gira al voltant de la pintura ‘Leda atòmica’ i del que va representar en la trajectòria de Dalí


 

«L’explosió atòmica del 6 d’agost de 1945 em va fer estremir sísmicament. Des d’aquell moment, l’àtom va ser el meu tema preferit. Molts dels paisatges puntats en aquest període expressen la por que vaig experimentar amb la notícia d’aquella explosió». Aquest és un fragment de Confessions inconfessables del geni empordanès, que explica com les bombes d’Hiroshima i Nagasaki el van commocionar.

I, en efecte, es produeix un gir en la seva trajectòria artística i que es palesa amb l’obra Leda atòmica. Es tracta d’una pintura en què parla de les preocupacions del seu temps i també personals, del paisatge, la ciència, la mitologia, de la seva companya Gala. El quadre marca la transició entre la seva «època atòmica» i l’anomenada «etapa mística nuclear». El figuerenc abandona, així, la seva militància surrealista, el mètode paranoicocrític d’interpretació de la realitat i abraça la física atòmica, mentre recull el llegat del Renaixement. Aquest record al passat es manifesta tant en el tema, el mite de Leda i el cigne, ja tractat per Leonardo da Vinci o Miquel Àngel, com en l’ús de la perspectiva àuria a la recerca de l’harmonia, l’equilibri, la proporció. Dalí diria, durant la seva presentació, el 25 de novembre del 1947, a la Bignou Gallery de Nova York, que aquella era la seva primera obra mestra. L’artista i Gala vivien als Estats Units des del 1940, quan van fugir d’Europa, de la guerra. Després, el pintor instal·laria el seu taller prop de la ciutat de Monterrey, a Califòrnia, un entorn que li evocava el cap de Creus, l’enyorat Cadaqués. Allà pintaria Leda atòmica.

Temps després, escolliria un lloc prominent per col·locar-la al Teatre-Museu de la seva ciutat. I al voltant d’aquesta creació gira la mostra «Dalí atòmic» del CaixaForum Sevilla i comissariada per Carme Ruiz, curadora de la Fundació Gala-Salvador Dalí. Inaugurada el 24 d’octubre, l’exposició es podrà veure fins al 3 de febrer del 2019 i inclou la peça original i 38 més, entre pintures, dibuixos, fotografies i documents, així com reproduccions audiovisuals, elements didàctics i una activitat d’experimentació.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li