La política, a l’interès de la ciutadania

0
1441

Les darreres setmanes ha ressorgit el debat entorn el manteniment de l’estació del tren a Figueres o la seva supressió i traslladar-la a Vilafant. Una qüestió empantanegada principalment per la manca de voluntat del Govern espanyol. Tanmateix, és responsabilitat dels representants polítics de Figueres, l’Empordà i la Generalitat, mantenir la coherència pel model que major suport social ha tingut fins avui dia, i alhora, el model més econòmic i més beneficiós en el terreny social i ambiental. I aquest model és el que manté l’estació del tren convencional al centre de Figueres. Sembla una obvietat dir-ho, però no es coneix cap ciutat que renunciï a tenir estació de tren, i com més ben comunicada, millor.

Per situar el debat, la proposta del Govern espanyol, sense terminis ni partida pressupostària, vol traslladar l’estació de Figueres on actualment hi ha l’estació del TAV. Aquesta opció requeriria la construcció d’una variant nord amb un túnel de més d’un quilòmetre de llargada pel nord del Castell de Sant Ferran i un viaducte per sobre de les carreteres existents fins a connectar amb les actuals vies de la línia de Portbou a Vilabertran. Per si aquesta obra no fos suficient, com que hi ha un excés de pendent i els trens de mercaderies no hi podrien transitar, s’hauria de construir una nova variant per l’est de la ciutat exclusiva pels trens de mercaderies. Unes obres amb un cost molt elevat i amb un fort impacte ambiental. D’altra banda, aquesta opció perjudica la mobilitat perquè s’allunya d’on hi ha més concentració d’habitants a la ciutat, però també dels que agafen el tren a Figueres provinents de la zona de Roses i Castelló d’Empúries.

És important destacar que els passatgers de l’estació del centre han continuat creixent des del 2007 tot i el funcionament de l’estació de Vilafant: 1.500 usuaris al dia a Vilafant pels més de 4.000 a l’estació de Figueres. I això malgrat l’augment de preus del tren convencional i per contra, subvencionant els bitllets d’alta velocitat. A més, el despropòsit de treure l’estació del tren de Figueres va en contra dels diferents estudis que s’han fet els darrers 15 anys. Aquests demostren que l’opció de soterrament és objectivament la més vàlida, i així la va defensar el govern figuerenc per unanimitat el 2008 i el 2012. En el darrer cas, la proposta de soterrament parcial estava avalada per la Generalitat i s’estimava un cost de 30 milions d’euros. Un cost molt més baix que els més de 100 milions del model de les variants.

Cal allunyar-se de l’oportunisme polític i treballar per fer valdre l’interès general. Des de la CUP de Figueres demanem a ERC i PSC que defensin el projecte que més convé a la ciutat i a la comarca. El passat mes de maig el propi Ministre de Transports i Mobilitat va declarar que la decisió es prendria de manera consensuada amb l’Ajuntament.

Hem d’aglutinar organitzacions polítiques, cíviques i econòmiques reclamant plegades el soterrament, i implicar-hi a la Generalitat. Si els darrers anys ho han aconseguit Vic, Vilafranca del Penedès, Sabadell i tantes altres, nosaltres també ho podem fer. Només treballant plegats ho aconseguirem i podrem passar pàgina d’aquest malson que fa massa que dura.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li