La DO Empordà treballa per recuperar vendes i conquerir el mercat barceloní

0
771

La zona vinícola destaca les varietats autòctones i estrena el lema ‘El caràcter d’un vent, l’esperit d’una gent’


El Consell Regulador de la DO Empordà ha anunciat una nova estratègia per fer front a la davallada de vendes, patida especialment per la crisi de la covid-19. També es pretén marcar la diferència en un mercat «globalitzat» i «conquerir» amb força el mercat barceloní, segons les paraules del president de la DO, Xavier Albertí. Per aconseguir tot això s’han dissenyat dues actuacions: apostar per les varietats autòctones i llançar una nova imatge corporativa.

VENDES AVALL I VEREMA NORMAL. La campanya d’enguany s’ha tancat amb una producció de raïm de 8.284.658 quilos, un 2,1% menys de la mitjana habitual. Tot i això, el president de la DO assegura que «aquesta ha estat una verema normal, malgrat la sequera». Allò que preocupa més, i que cal revertir, és la caiguda del mercat. Durant els primers sis mesos del 2020, en ple confinament, les vendes van baixar gairebé un 36%, especialment a Catalunya. Malgrat les tímides obertures, durant el primer semestre d’aquest 2021 el sector no ha pogut recuperar les xifres prepandèmia i les vendes es mantenen un 20,66% per sota de les de fa dos anys. S’atribueix el descens, sobretot, al tancament de l’hostaleria, però també a una baixa producció l’any passat —provocada, en part, pel míldiu— que, a la vegada, ha propiciat que pràcticament no quedi vi blanc a la venda. A l’espera de tancar el mes de setembre, la DO preveu començar la remuntada. Principalment, per la reobertura total de l’hostaleria, que ha fet canviar molt el panorama. D’altra banda, també es preveu una bona campanya de Nadal.

El president de la DO Empordà, Xavier Albertí, i el president de la Comissió de Promoció de la DO Emporda, Carles Xuriguera // Foto: ACN

OBJECTIU BARCELONA. Des de la mateixa DO, s’insisteix en «trencar amb el cosmopolitisme amb una definició més clara».En xifres,les comarques gironines concentren un 60% de les vendes. La resta de Catalunya, entre un 25 i un 30%, i les exportacions un 12%. Les vendes a la resta de l’estat espanyol, en canvi, representen només entre un 2 i un 3%. «Està molt bé vendre al propi territori però això, a la vegada, pot suposar una trampa. Barcelona és el nostre objectiu», remarca Albertí.

TRET DIFERENCIAL. Per aconseguir les fites marcades, s’apostarà per les varietats autòctones (la garnatxa i la carinyena) i també per les vinyes velles: la combinació de tot plegat dona com a resultat unes característiques «úniques» per als vins de la zona. A més, i a banda de posar l’accent en les varietats autòctones, el pla de posicionament també inclou una nova imatge corporativa sota el lema «El caràcter d’un vent, l’esperit d’una gent». Aquí es posa èmfasi en el tret diferencial que la tramuntana dona al producte i en tota una «generació» de viticultors que han apostat fortament per aquest territori. Una tercera part de les vinyes empordaneses tenen més de 30 anys i, segons un estudi elaborat pel Consell Regulador de la DO, un 3% dels ceps tenen més de 100 anys. A més, les vinyes més antigues es van plantar a finals del segle XIX i produeixen raïm des de fa més de 120 anys. Entre els municipis que concentren les vinyes més antigues hi ha Garriguella, Rabós i Espolla, però també n’hi ha d’altres situades a Sant Climent Sescebes, Capmany, Masarac, Peralada o Vilamaniscle. Precisament les vinyes més velles són de varietats autòctones o tradicionals de la zona. Destaca especialment la carinyena negra.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li