La barretina era figuerenca

0
1301

Una exposició al remodelat Museu Rigaud de Perpinyà revela que la peça va ser adquirida als anys 50 en una botiga de la ciutat


Entre els anys 1953 i 1955 el pintor Pablo Ruiz Picasso va fer diverses estades a Perpinyà. Invitat per Jacques i Paule de Lazerme, al seu petit palauet situat al centre de la ciutat, l’artista va estar acompanyat d’amistats personals, especialment les seves parelles que justament van canviar en aquell període. L’edifici es va convertir anys més tard en la seu del Museu d’Art Hyacinthe Rigaud -un avantpassat dels amfitrions de l’artista-, que el mes de juny passat va inaugurar la seva total remodelació.

A banda de la important col·lecció d’obres d’art que acull de forma permanent –que passa del gòtic al barroc fins a arribar a l’art modern-, i que forma part del patrimoni familiar dels seus propietaris, el museu presenta com a atractiu en aquesta reobertura l’exposició Picasso-Perpinyà. El cercle de la intimitat, 1953-1955, que ha comissariat Eduard Vallès, conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya. La mostra treu a la llum per primera vegada totes les obres que Picasso va realitzar durant les seves estades a la capital de Rosselló.

L’exposició ha posat en evidència, novament, els vincles del pintor amb Catalunya i dedica un espai a la seva catalanitat, que en aquell moment va poder desenvolupar a Perpinyà a diferència del que passava uns quilòmetres més avall. Prova d’això són les conegudes fotografies de Picasso lluint una barretina, que en aquesta exposició es documenta que va ser comprada per Paule de Lazarne a Figueres. De fet, a partir de la correspondència analitzada i altres documents que s’han cercat per muntar aquesta exposició, s’assenyala que Picasso va baixar més d’una vegada a Figueres, acompanyant els seus amfitrions i que a la capital de l’Alt Empordà, a banda de la famosa barretina, també s’hi feia comprar els bombons d’una determinada pastisseria i pots de mel.

En concret, en una carta de Lazarne al poeta Ventura Gassol es llegeix que “cada vegada que anem a Barcelona o a Figueres li portem mel de Granja San Francisco. Diu que és la millor mel que hi ha”. Pel que fa a la barretina, Joséphine Maramoros, antiga directora del Museu d’Art Modern de Ceret, publica un treball en el catàleg de l’exposició on referma que Picasso, des de sempre, l’havia considerat un símbol de catalanitat i que apareix reflectida en algunes de les seves obres.

Les úniques fotos amb el pintor cobert per la gorra de color vermell, però, van ser fetes a l’estudi del fotògraf Raymond Fabre, situat al carrer de l’Àngel de Perpinyà, després de rebre l’encàrrec que li va fer la seva amfitriona. Segons explicava la guia de la sala on estat exposades, “fa pocs dies, uns anglesos que visitaven l’exposició, van quedar meravellats per la barretina i em varen demanar on en podien comprar-ne. Evidentment, els vaig enviar cap a Figueres”. Més de 60 anys abans ho havien fet els propietaris d’aquell mateix edifici, aleshores per complaure Picasso.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li