Juli Garreta ‘apareix’ a l’Aplec de Figueres

0
915

El compositor empordanès va ser guardonat per les Fires del 1902, però la peça no s’ha tornat a tocar fins ara


És força coneguda l’anècdota que relaciona el famós compositor Igor Stravinsky amb el músic empordanès Juli Garreta. Se situa al 19 de març de 1924, en el transcurs d’un concert de sardanes a l’Ateneu Barcelonès. Entre les diverses peces que es va tocar hi figurava Juny, del mestre ganxó. Captivat pel to i les harmonies d’aquella peça, el músic rus va demanar «més Garreta, més Garreta!». Després del concert es va endur partitures de sardanes per tal d’estudiar-les i fins i tot en va arribar, anys més tard, a compondre’n una.

Una agradable sorpresa, com la que va tenir la presidenta del Foment de la Sardana Pep Ventura de Figueres, Montserrat Mauné, que mentre classificava l’arxiu documental de l’entitat es va trobar amb la partitura d’una sardana de Juli Garreta, estrenada a la ciutat l’any 1902 i que no figurava en la relació documental de les seves composicions. L’entitat disposa d’un arxiu amb més de 4.000 sardanes que en aquests moments es troba en procés de documentació.

Mauné explica que «ens va sobtar trobar aquesta peça musical. Fent recerca en la premsa de l’època, vam trobar que la sardana La Rondalla havia estat presentada en un concurs que es va celebrar durant les Fires i Festes de la Santa Creu i fou la guanyadora. Hi van concórrer 27 peces, tres de les quals eren de Garreta». A banda del primer premi, també va aconseguir el tercer amb La filla del marxant.

En relació a aquesta troballa, Mauné ha editat un petit opuscle on inclou tota la documentació que va localitzar al seu entorn. Així assenyala que «amb els expedients que hem trobat a l’Arxiu Municipal de Figueres, als comptes de les Fires i Festes de la Santa Creu de 1902 hi figura el rebut de Juli Garreta conforme cobrà 200 pessetes i la nota de Ramon Basil que cobrà 16,50 pessetes per fer les còpies de les sardanes».

Aquesta peça del músic ganxó va tornar a tocar-se a Figueres en el transcurs de la 60ena edició de l’Aplec de la Sardana, aquesta any reconvertit en dos concerts celebrats durant el cap de setmana al Teatre El Jardí. La Rondalla feia, per tant, 119 anys que no l’havia tocat una cobla i gairebé just un any després que Montserrat Mauné la rescatés de l’oblit. La sardana, en concret, es va tocar a la sessió del dissabte a la tarda.

Per cert, la setmana passada es va conèixer que el compositor figuerenc Joan Vila Safont ha estat finalista de La sardana d’Igor Stravinsky, un concurs convocat per l’editorial gironina Ficta per compondre l’obra que hipotèticament hauria fet el músic rus i de la qual s’han anat localitzant algunes dades. A Vila, present al concert del diumenge a Figueres, se li va estrenar en aquella vetllada la sardana L’Àngela i en Joan de la ciutat, dedicada als seus pares.

60 ANYS DE L’APLEC. La celebració de l’Aplec de Figueres, que amb tant d’esforç organitza any rere any el Foment de la Sardana, s’ha pogut recuperar parcialment enguany, després de la suspensió de la celebració del 2020 a causa de la pandèmia. No hi han hagut ballades, però sí concerts. El primer es va fer dissabte a la tarda, amb la cobla Ciutat de Girona, sota la direcció de Jesús Ventura, i La Bisbal Jove, dirigida per Xavier Molina. El segon concert es va celebrar diumenge a la tarda. En aquesta ocasió van actuar la Sant Jordi-Ciutat de Barcelona, amb el seu director Manel Sabaté, i la Montgrins, amb Jordi Molina. El cartell de l’Aplec és obra d’Ot Prieto, de l’institut Alexandre Deulofeu de Figueres, després que l’entitat organitzés l’any passat un concurs entre els alumnes d’aquest centre, on s’imparteix el batxillerat artístic.

Entre els dos concerts es van estrenar més sardanes, set en total. Tot un rècord. El dissabte, el mestre figuerenc Jaume Cristau en va dedicar una al violoncel·lista empordanès Gonçal Comellas, i Joaquim Hostench va oferir la peça al Foment de la Sardana Pep Ventura. El diumenge es va estrenar una altra composició de Jaume Cristau, dedicada a Montserrat Mauné; Joan Antoni López , a l’Aplec figuerenc; Sigfrid Galbany, al sardanista figuerenc Martí Augé; i Joan Puig, al també sardanista cadaquesenc Eduard Pomès, traspassat fa uns mesos, a banda de la de Joan Vila.

Durant l’Aplec també es va donar a conèixer la donació de partitures del mestre Enric Sans a la Biblioteca Fages de Climent, realitzada la setmana passada per una neboda, Lolita Julià Sans. Una vegada incorporades al fons musical d’aquest equipament cultural, seran degudament documentades amb la col·laboració del Foment, segons va anunciar Montserrat Mauné.

Enric Sans i Salellas (Figueres, 1890 – 1953) va ser un compositor de sardanes, iniciat pel seu pare, que va viure sempre immers en el món de la música. Als set anys va començar a tocar el violí. Més tard va seguir els estudis musicals a Barcelona i al Conservatori de París. Aviat s’integrà a formacions musicals com L’Art Gironí i, entre els anys 1911 i 1914, va dirigir la cobla Antiga Pep de Figueres, per a la que va escriure diverses sardanes, algunes de les quals van ser enregistrades a París en un viatge amb la seva cobla. També va crear el grup musical The King Jazz, i va formar molts alumnes de Figueres i dels pobles veïns en l’estudi musical i en l’instrument del violí.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li