Josep Maria Mora: «Es feien dues visites a Marineland i cap als museus de la comarca»

0
898

El Servei Educatiu de l’Alt Empordà difon un vídeo per fomentar les visites dels estudiants als museus de la comarca


El Servei Educatiu de l’Alt Empordà (SEAE) ha presentat un clip promocional per incentivar les visites als museus de la comarca. Josep Maria Mora, coordinador del SEAE, n’explica les característiques: «El vídeo s’ha fet en format de càpsula, perquè no només es difongui a través de les xarxes, sinó també a través de WhatsApp i d’aquesta manera poder arribar a tot el professorat». Amb poc més d’un minut i mig de durada la idea principal queda ben clara: destinar 8 dels 2.210 dies d’escola a visitar els museus de la comarca.

La presentació coincideix amb el desè aniversari de la campanya «Una comarca de museu», nascuda per intentar evitar programar dues visites al mateix entorn, i alhora fomentar la visita en un espai proper. Mora ho exemplifica explicant que en la seva època escolar «hi havia nens i nenes que visitaven dues vegades els dofins a Marineland, i no havien visitat els museus de la comarca». Aquesta reflexió va ser la llavor que va impulsar el projecte.

PEDAGOGIA DE PROXIMITAT Els museus són una part fonamental al llarg del procés educatiu, ja que «són la millor eina que tenen per complementar el que aprenen a l’escola», afirma la directora del servei educatiu de la Ciutadella de Roses, Roser Raluy. Per facilitar encara més aquesta sinergia, «Una comarca de museu» ofereix un itinerari de visites recomanat basat en l’edat dels alumnes. Malgrat això, cap museu tanca les portes a cap visita, al contrari: «Dintre de l’itinerari marcat per un professor, sempre ens intentem adaptar a les necessitats del grup d’alumnes que ens visita», comenta Miquel Serrano, conservador del MUME.

La importància de les visites escolars es veu reflectida en les dades del 2019, en què 45.556 alumnes de més de 300 centres educatius han participat en alguna de les més de 70 activitats pedagògiques que s’ofereixen.

TREBALL PREVI. En aquests deu anys, ja s’han fet diverses activitats per incentivar la visita als museus. Una de les campanyes va consistir a entregar un joc de taula després de cada visita, perquè els nens poguessin jugar i continuar aprenent a casa.

A més a més s’han organitzat conferències, xerrades i ponències per informar de la manera més directa al professorat.

LES LIMITACIONS. La principal limitació la destaca Mora: «Moltes vegades els projectes queden als equips directius, i no acaben d’arribar als professors». Per aquest motiu el vídeo promocional agafa més sentit, ja que és una eina que permet arribar directament als professors. L’objectiu es fer-se conèixer davant de tots aquells docents que encara no han rebut aquesta informació. Es tracta de fer veure els museus com a eina pedagògica per a les escoles. Un altre dels problemes que tenen és el que fa referència a la mobilitat. Tot i que el desplaçament és relativament curt, «si sumem el cost del transport en cada sortida de les nou àrees curriculars, fa que l’import extra que hagi d’afrontar una família col·lapsi el sistema educatiu del país. No només aquí, sinó a Catalunya», remarca Josep Maria Mora.

QUÈ ÉS EL SERVEI EDUCATIU ALT EMPORDÀ? Depèn dels Serveis Territorials de Girona, i igual que a l’Alt Empordà n’hi ha un a cada comarca. A dins hi ha tres tipus de professionals: l’equip d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP), el centre de recursos pedagògics (CRP) i els equips d’assessorament en llengua, interculturalitat i cohesió social (ELIC). Conjuntament donen cobertura i suport educatiu als professors de la comarca i als més de 19.800 alumnes i vora els 2.000 professors. Una de les seves característiques que treballen en xarxa amb diferents entitats, amb més de 30 programes i propostes educatives. Un d’aquests col·lectius amb els quals col·laboren són els museus.

UNA COMARCA DE MUSEU. Està formada per vuit museus de la comarca: el Museu de l’Anxova i la Sal i el Museu d’Arqueologia de Catalunya – Empúries (de l’Escala), l’Ecomuseu-Farinera (Castelló d’Empúries), el Museu de l’Empordà, el Museu del Joguet de Catalunya i el Museu de la Tècnica de l’Empordà (Figueres), el Museu Memorial de l’Exili (la Jonquera) i la Ciutadella de Roses. A més, es compta amb la col·laboració del Servei Educatiu de l’Alt Empordà i amb la participació del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, la Generalitat de Catalunya i el Moviment de Renovació Pedagògica de l’Alt Empordà.

Una associació entre entitats similars, però amb oferta pedagògica diferent, tal com puntualitza Serrrano: «Som vuit museus molt diversos, aquesta diversitat està molt bé, però pels museus integrants ha estat un repte el fet de poder funcionar en xarxa. Per contra, hi ha hagut també una riquesa entre els museus participants, ja que hem pogut veure altres maneres de treballar».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li