Josep Costa: ‘L’atractiu de La Farinera és que es tracta d’un espai únic, quan entres quedes sorprès’

0
822

És el gerent de La Farinera de Sant Lluís juntament amb la seva família, que també gestiona una altra de les empreses fortes de les comarques gironines, Can Pipa. En aquesta entrevista parlem de com ha sigut la descoberta d’aquest espai emblemàtic de 130 hectàrees de la comarca, de la ràpida expansió d’aquest i del futur que ha de seguir, com ara amb la construcció d’un camp de futbol de mides professionals per oferir més serveis


 

Podríem dir que estem en una de les finques de moda de l’Alt Empordà, com descobreixen aquest espai i el converteixen en el que és ara?
La història és una mica surrealista perquè la meva família tenim una empresa i ens dediquem a la construcció, de carreteres, moviments de terres… i fa qüestió d’uns sis anys vam fer la sortida 3 de l’autopista de Figueres Nord direcció Barcelona, i al cap d’uns mesos de fer l’obra vam veure que hi havia una finca molt gran al costat que estava abandonada. Vam seguir el fil i vam trobar que la finca estava embargada i la tenia La Caixa. A partir d’aquí vam començar unes negociacions i ens van dir que tenia 130 hectàrees i que també hi passava la Muga pel mig. Ho vam trobar interessant perquè els terrenys ens interessaven pel nostre negoci familiar i vam arribar a un acord, vam signar i ens van donar les claus de la finca, ja que prèviament no hi havíem entrat.

La compren sense haver-la vist?
Exacte, la comprem sobre plànol però no sabem què hi ha exactament. I entrem el primer dia pel portal d’entrada i quedem parats, perquè estava abandonada i era com una selva. I amb la maquinària de casa vam començar a desbrossar i obrir camins fins a arribar a l’edifici de La Farinera. Perquè us en feu una idea, els llacs que hi ha els vam descobrir al cap d’un mes de treballar-hi. I quan vam accedir a l’interior de l’edifici vam quedar parats, ja que és una antiga reforma gairebé completa. L’anterior propietari fa cosa d’uns trenta-cinc anys va agafar la fàbrica de farina i la va convertir en un hotel, i quan tenia el projecte acabat va parar-lo i abandonar-lo per fer altres projectes i temes de vins que tenia al Priorat. I quan nosaltres amb la família descobrim tot això i els enginyers que hi havien estat treballant ens van dir que la idea que tenia aquest senyor era fer un hotel o una residència de gent gran de luxe, pensem que hem d’aprofitar-ho. Ens vam quedar sorpresos i vam decidir continuar el projecte i obrir com a espai d’esdeveniments. Vam estar dos anys fent les obres i ara ja fa un temps que hi fem actes i esdeveniments.

Ha sigut un boom molt fort, però, ja que fa relativament poc s’ha engegat com a negoci. Uns dos i anys i mig, oi? Com s’ha aconseguit aquest èxit?
Sí, ha sigut molt ràpid. Jo penso que el principal atractiu és que l’espai és únic i quan entres quedes sorprès de veure els jardins, l’arbreda, els llacs, l’edifici modernista… I principalment el que volem és que la gent quedi contenta i repeteixi l’experiència de venir aquí.

Comentava que ara la finca comença a rebre clients internacionals?
Fem tota mena d’esdeveniments i sobretot pel que fa als casaments ens ha vingut gent d’arreu del món, com ara dels Estats Units. S’allotgen a La Farinera i als Masos de Can Sot, que és l’allotjament que tenim a l’entrada, i si necessitem més espais tenim col·laboracions amb els hotels i les cases rurals de la zona per tal que s’hi s’allotgi el personal dels casaments. I també hem rebut clients d’arreu d’Europa, d’Austràlia; ara rebem peticions de gent d’arreu.

El top de la finca són els casaments, fa poc va rebre el premi ZIWA 2018.
És el segon any que el guanyem i principalment penso que és perquè el lloc s’ho mereix. També estem molt a sobre que el client se senti com a casa i intentem cuidar al màxim cada detall. És un premi que es basa en la valoració dels diferents proveïdors que treballen en el sector.

Com tenen l’agenda de cara als pròxims mesos?
De cara a 2019 ja està pràcticament plena i pel 2020 ja estem tancant casaments, també. I inclús hem rebut alguna petició pel 2021.

Com ho han fet per obrir-se aquest camí i trobar aquesta bona sintonia en pocs mesos de feina?
Principalment hem contactat amb agències de Barcelona i Madrid i el fet d’anar a fires on totes les agències internacionals hi tenen cabuda també ha estat molt positiu. També ens ha ajudat molt el boca-orella sobretot per la zona. I a banda, estem també dins el Patronat de Turisme, que ens ha ajudat molt, igual que Empordà Turisme i l’Administració pública.

Sovint l’Administració és qui més traves posa… algun problema a destacar?
No, i de fet, ben al contrari, l’Administració està apostant molt pel turisme tant a la Costa Brava com a l’Empordà i s’està notant molt. Tant nosaltres com la gent del sector estem contents perquè fa un temps que està fent una molt bona feina.

Una altra branca són els esdeveniments d’empreses, oi?
Sí, i principalment hem treballat amb empreses catalanes però ja estem rebent peticions de multinacionals que ens demanen venir a fer actes aquí.

El sector empresarial hi té un pes important, què hi pot trobar una gran marca o empresa?
Ara pel que fa a la branca de les empreses estem rebent des de sopars de gala per presentar els seus productes, i últimament fem molts retirs d’empreses que venen uns dies. Per exemple, fa pocs dies va venir una empresa energètica amb el seu equip directiu a tancar-se quatre dies per preparar el pla estratègic de l’any següent. També vam tenir una marca de vestits de núvia molt important que va fer les sessions de fotos de la nova temporada als jardins de la finca.

I pel que fa a novetats, cap a quin futur mira La Farinera de Sant Lluís?
L’última novetat és que, com que la finca és tan gran i tenim capacitat per créixer, fa qüestió de pocs dies hem acabat un camp de futbol per intentar acollir estades de pretemporada o de preparació d’equips professionals dins la finca.

Aquí dins hi ha un camp de futbol de mides professionals?
Sí, hi ha un camp de mides de la FIFA més un camp annex per fer entrenaments. Amb la capacitat de poder augmentar els camps. La finca fa 130 hectàrees, que és equivalent a 130 camps de futbol. La finca agafa dos termes municipals: Pont de Molins i Cabanes.

Per tant, una de les apostes d’aquest 2019 serà el vessant esportiu?
Sí, veient les capacitats que tens com a finca el que volem és donar més serveis. També vam fer una piscina amb zones d’esbarjo perquè sobretot quan la gent ve als casaments de divendres a diumenge tingui piscina i espais d’oci. Bàsicament per donar més serveis.

Per tant, casaments, esdeveniments empresarials i de cara al futur, esportius. També van rebre el GOLFY, no?
Sí, vam acollir el sopar del GOLFY, l’associació més important de golf que hi ha a França, i l’any passat vam acollir el sopar de gala del MIC, amb la intenció d’acollir-lo durant més anys. Ja estem parlant i treballant per poder ser zona de concentració d’equips com ara el MIC i de professionals.

Aquesta és, doncs, la principal novetat?
Cada dia anem pensant com créixer. Hi ha una altra opció que estem valorant i és la de fer més allotjaments, però ho estem pensant tot just i no puc avançar quasi res.

Com valora aquest sector, creu que està en bona salut?
Sí, és veritat que la marca Empordà i Costa Brava està molt ben valorada arreu d’Europa. Sobretot és la percepció que tenim quan anem a les fires, ja que veus cada cop més la marca Empordà. Fa anys era la Toscana o la Provença i semblava que estàvem a anys llum, però penso que ara ja estem competint perfectament amb ells i inclús la primera opció per a molta gent de fora ja és l’Empordà.

ÀNGEL REYNAL

L’Empordà ven, oi?
Sí, està agafant molta més força, ja que des de l’àmbit privat i de l’administratiu s’està treballant bé i conjuntament, per tant s’està fent molt bona feina. Pel que he vist aquest últim any -ja que fa poc que nosaltres som en aquest sector-, penso que és una marca molt ben valorada i m’ha sorprès molt.

I pel que fa al sector turístic, quina creu que ha de ser la tendència que agafi la comarca?
La gent d’aquí està apostant per un turisme de qualitat i s’està notant. Quan parlo amb amics i coneguts del sector expliquen que s’estan renovant i està arribant aquest tipus de client de turisme de qualitat. Penso que això és molt positiu per la comarca, ja que no és com altres localitzacions, on busquen volum. El territori que tenim és únic i som uns privilegiats de viure aquí i la gent que ve de fora ho valora molt. I al sector privat hi aposta molt amb l’ajuda del públic.

I d’altra banda, pensa que el desgavell polític pot afectar aquesta bona sintonia del sector? Us en parlen les empreses més internacionals?
És veritat que a l’inici va quedar una mica tot parat però després la gent ja va veure que tot seguia amb normalitat.

A l’octubre passat es va notar més?
Sí, però com a tot arreu, al cap d’uns mesos ja es va restablir la situació i com que amb els clients internacionals hi tens contacte diari, els transmets que no passa res, que tot està en condicions i no han de patir per res. I quan venen et donen la raó.

Com a empresari, pensa que les empreses han de jugar-hi algun paper en el procés o se n’han de quedar al marge?
S’han de quedar al marge, això és un tema de l’Administració i nosaltres el que hem de fer és seguir endavant i intentar apostar pel turisme de qualitat, que està funcionant molt.

Rere La Farinera de Sant Lluís hi ha l’empresa Can Pipa, com hem dit anteriorment de construcció. Una de les obres més conegudes és la nacional II però una de les principals noves obres són les caves de Peralada. Sé que no se’ns pot avançar quasi res, però com les valora?
Aquests projectes com a empresa ens fan il·lusió, a més, Peralada també està apostant molt pel territori i fa una inversió molt important i és molt bo per l’Empordà, ja que aquestes caves donaran molt de renom.

Tornant a La Farinera en si, s’ha fet molt teixit associatiu, oi, amb les empreses de la zona? És important a l’hora de treballar?
Sí, una de les primeres coses que vam fer en comprar La Farinera i decidir convertir-la en espai d’esdeveniments va ser conèixer la gent del sector i intentar fer col·laboracions des d’hotels i cases rurals a càterings o empreses de restauració, també de decoració o música d’arreu, per intentar fer, entre tots, paquets i vendre’ls a agències i fires. No només com a Farinera, sinó com a experiència i vendre territori, que al final és el que ens interessa a tots, que vingui gent a l’Empordà.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz