Jordi Roch: ‘La Schubertíada vol posar en valor la creació de poetes i músics catalans’

0
1070

Doctor de professió, promotor cultural i tot un pou de saviesa: Jordi Roch (Barcelona, 1931). És l’alma mater de la Schubertíada de Vilabertran, que divendres va inaugurar una 26a edició amb les veus femenines com a grans protagonistes


 

La Schubertíada de Vilabertran potencia tant les veus més consagrades com les encara desconegudes. Molts músics han crescut amb el festival: des del pianista Wolfram Rieger, que ha encetat l’edició, a Quartet Casals, que la clausuraran el 2 de setembre.
Rieger, que ha actuat al primer concert d’aquesta Schubertíada, va actuar a la primera Schubertíada que es va fer, fa 25 anys, i això és molt bonic perquè, en aquests anys, s’ha mantingut el contacte i ha vingut sovint amb altres cantants. Sempre hem tingut molta cura de presentar els cantants joves que destaquen i hem tingut la sort que, quan els hem presentat, no eren famosos i avui la feina és nostra perquè vinguin. Hem tingut la sort que els que varen començar aquí, han seguit unes carreres importantíssimes.

Rieger, precisament, s’encarrega dels cursos que ofereix la Schubertíada. Quin pes doneu a la vessant pedagògica?
Vam començar amb Rieger fa 22 anys, perquè és un gran pedagog i durant l’hivern fèiem uns cursos de lied per a la gent d’aquí i que ara són internacionals, perquè n’hi ha que venen del Japó, d’Alemanya, de molts llocs. Cada any es tracta una especialitat diferent: Franz Schubert, evidentment, però hi ha altres anys que fem Strauss, Mendelssohn. Busquem que siguin monogràfics i amb això hem aconseguit que alguns dels joves d’aquests cursos, avui estiguin fent carrera a Alemanya i arreu del món i això vol dir que és una oferta pedagògica que té interès i dona bons resultats.

Les veus femenines seran les grans protagonistes de la 26a edició?
Molt i molt. És una edició molt femenina, perquè el concert inaugural l’ha fet Katharina Konradi i Sarah Connolly ha tornat a actuar a la Schubertíada, una de les grans figures del món que també ve d’Anglaterra i és una gran dama del quartet. Després ve Bernarda Fink, una cantant ja amb una carrera important i després el dia 23, hi ha la Lise Davidsen, que és el primer recital que fa a Catalunya i a Espanya, i que és una primera figura importantíssima.

Amb quina voluntat heu potenciat la presència de les dones?
No hi ha cap rerefons polític. Simplement, perquè la quantitat de veus femenines que van sorgint és extraordinària. A la primera Schubertíada, el pianista va ser el mateix Rieger i la cantant va ser una gran cantant centreeuropea, Brigitte Fassbaende, que va fer el primer recital quan estava a dalt de tot i va fer Viatge d’hivern, Winterreise, de Schubert, que era un cicle que només feien els homes i vaig tenir interès que ho fes una veu femenina. Amb això marcàvem la trajectòria de la Schubertíada.

Preveieu un cicle de lied a Figueres. Ens en pot donar més detalls?

Això és un projecte que començarem l’any vinent a Figueres, a la sala dels Caputxins, que té molt bona acústica. Serà durant l’any, vinculat a la ciutat i amb irradiació a tot Catalunya. Es tracta de fer un conjunt de recitals completament dedicats al lied, a la cançó poètica catalana, perquè Catalunya té poetes molt importants i músics bons que han fet molta música amb ells. És un capital cultural que, amb motiu de la Guerra Civil, es va estroncar.

Quin era aquest llegat que es va perdre?
A Catalunya hi va haver un corrent intel·lectual que es va dir la Renaixença. I músics i poetes treballaven junts. Un exemple: un músic tan important com el mestre Eduard Toldrà va escriure moltes cançons de poetes de la seva generació, com Josep Carner o Tomàs Garcés, vinculat a El Port de la Selva. Es va posar música a lletres de Josep Maria de Segarra o Guerau de Liost. I tot això es va estroncar, perquè després de la Guerra Civil, ni cançó ni poesia catalana ni res. Però ara ens trobem amb una cosa molt important: hi ha una generació de cantants joves i pianistes que els interessa molt aquest capital cultural tan prolífic i que estudien aquesta producció. Amb un parell d’anys, amb el nou cicle, haurem fet una revisió de la cançó poètica catalana. I la Schubertíada també vol posar en valor la creació dels poetes i músics catalans, i farem encàrrecs a poetes d’avui, perquè produeixin, també, l’obra amb músics d’avui.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li