Joan Plana: «La prioritat sempre hauria de ser la gestió pública»

0
696

L’alcalde de Roses, en aquesta entrevista, la primera de l’any, destaca la situació actual del municipi i alguns dels reptes que tenen sobre la taula per aquest 2022


Arriba a l’Ajuntament de Roses en plena pandèmia. Quina valoració en fa dels dos- cents primers dies de govern?
La pitjor etapa de la pandèmia van ser els primers mesos, quan es va constituir el govern municipal, perquè va ser quan es va parar tot en l’àmbit global i va ser més dur. Sobretot pel que fa a incertesa i angoixa psicològica de no saber cap on anava o quan acabaria… Llavors era regidor de Seguretat, per tant, la vaig viure molt directament, però no com a alcalde. Ara estem a una etapa de la pandèmia que també hi ha un punt d’incertesa, tanmateix tot i que és complexa, crec que no és la pitjor etapa de la pandèmia.

Com la definiria ara, doncs, la situació socioeconòmica de la població?
Les dades d’atur denoten que l’any passat, en aquestes dates, que la situació era més dura i veníem d’una temporada turística molt més dolenta, la situació ha canviat. La temporada 2021 ha estat molt bona, de fet, els mesos d’agost i setembre algunes de les xifres van ser fins i tot millors que les del 2019.

Es refereix a les dades turístiques, no?
Això fa que la situació que tenim ara sigui millor que la de l’any passat, encara que hi hagi algunes dades que a la pràctica diuen que encara no s’ha recuperat del tot, és evident, però això fa que la moral del col·lectiu hagi millorat.

Va estudiar el grau d’Història, què creu que n’ha d’aprendre el municipi de Roses del seu passat o quins errors no s’han de repetir?
Més que el barret d’historiador, em posaria el barret d’alcalde per respondre aquesta pregunta… Penso que sovint hem comès l’error de menysprear la importància de tenir un sector públic potent, a vegades fins i tot el veiem com una nosa innecessària. I la pandèmia ha demostrat que no és veritat, en situacions com aquesta necessitem el sector públic fort. La meva manera d’interpretar els serveis públics és que sempre que es pugui, la prioritat hauria de ser la gestió pública. Tot i això, per ser sincers, seria molt agosarat aplicar una mateixa vara de mesurar a tots els serveis per igual amb totes les circumstàncies , primer perquè hi ha serveis que realment tenen una dificultat molt gran per poder internalitzar, per exemple, aquells que estan externalitzats per un període de temps molt llarg, com ara l’aigua, que a Roses està externalitzada fins a l’any 2030. I, d’altra banda, no és tant que la concessió sigui molt llarga i aquí em refereixo al servei de neteja viària i recollida de residus, que s’acaba si no recordo malament el 2026, però en tot cas és cert que plantejava una sèrie de complicacions. Amb tot això, vull dir que sigui per problemes legals o logístics, és cert que no es pot aplicar sempre una norma universal a tots els serveis. No hem d’internalitzar-ho tot en qualsevol circumstància i en qualsevol cas, el que sí crec és que s’ha de tendir cap a la internalització i sempre que sigui possible i viable i que el servei pugui mantenir l’eficiència, s’ha d’intentar apostar-hi, i és el que hem fet ara amb la defensa jurídica de l’Ajuntament. O el que hem fet també amb la direcció tècnica de l’àrea de Joventut. Fins ara no es feia a través de mitjans propis de l’Ajuntament, sinó a través d’un conveni amb el Consell Comarcal i una altra part mitjançant la contractació d’una empresa. Ara ho hem ajuntat tot i amb aquests diners hem pogut internalitzar, de manera que ara, després de deu anys, hem recuperat la figura del tècnic de joventut. Per tant, la tendència ha de ser que sempre que es pugui internalitzar.

Aposta pel sector públic, però amb bona relació amb el sector privat?
La pandèmia ens ensenya que els dos sectors són imprescindibles. El sector privat té una importància estratègica des del punt de vista de la creació d’ocupació i riquesa i això és el més evident, però també té una importància vital pels subministraments bàsics, per això poso l’exemple: un dels motius pel qual es va poder superar un fenomen tan dur i estressant com el confinament domiciliari va ser perquè en tot moment es va garantir al 100% l’abastament alimentari i això va ajudar a mantenir la calma social, i va ser gràcies a la tasca d’empreses i treballadors i treballadores d’aquest sector. Aquest és un exemple, en podríem trobar molts altres, que més enllà de la creació de riquesa i d’ocupació, el sector privat és important cuidar-lo perquè també juga un paper clau. Tot i això, no ens ha de fer oblidar que el sector públic sovint s’ha intentat vendre com una molèstia o un mal necessari i no és així, perquè justament els serveis essencials com la salut, els serveis socials o els serveis educatius han hagut de superar reptes molt rellevants. La política de retallades del 2010 és evident que s’ha notat i és un bon exemple del que no s’ha de repetir.

Parlant de serveis municipals, es van celebrar els 25 anys de ROSERSA. Hi ha previst internalitzar més serveis?
L’últim servei que hem municipalitzat recentment és la defensa jurídica de l’Ajuntament de Roses. Era un servei que teníem externalitzat i contractàvem a despatxos d’advocats externs perquè ens defensés en els contenciosos. Ara el que hem fet és internalitzar aquest servei, de tal manera que ara tenim un advocat en plantilla que s’encarrega de defensar-nos als contenciosos.

Quins han de ser els reptes del 2022?
Més que concretament d’aquest 2022, jo diria d’aquest tram final del mandat. Un dels reptes, que ja ens vam marcar quan vam constituir el govern municipal, és la relació amb el Parc Natural del Cap de Creus. És cert, però, que ja es comença a gestar a partir del 2020, quan es produeix el col·lapse més gran dels últims anys al parc natural i és quan vam tenir clar que calia accelerar motors. L’any passat ja vam començar amb la primera actuació, que en vam dir fase 0, i era la regulació horària del parc. Aquest, però, és un projecte que ha de ser de llarg recorregut i el que cal realment és un plantejament clar del poble amb el cap de Creus. Concretament,una de les diverses actuacions previstes és l’adequació física de diversos espais del parc, sobretot la zona de les cales, per delimitar clarament i amb seguretat a quines zones es pot estacionar i a quines no. La segona actuació ha de ser el control intel·ligent de l’accés, és a dir, un sistema similar al dels aparcaments soterrats que vincula de manera directa i amb temps real quants vehicles hi ha a l’interior del parc, de tal manera que quan s’arriba al límit establert, el parc es tanca automàticament. Això pel que fa a l’adaptació purament turística, però cal sumar-hi altres actuacions que estem planejant, com ara la millora de la interpretació de l’espai i l’explicació de la història de l’entorn del parc, per tant, va més enllà dels temes de seguretat, mediambientals, turístics… També intentem encarar tot el que té relació amb la divulgació del patrimoni natural i històric de l’espai i penso que un dels noms propis que ha de tenir aquesta legislatura és el Parc Natural del Cap de Creus.

Foto: Àngel Reynal

Hi ha altres reptes sobre la taula?
Un altre dels reptes plantejats és completar l’organigrama municipal, és a dir, hi ha una sèrie d’àrees o serveis que crèiem que necessitaven un reforç tècnic per tal que poguessin encarar tots els reptes que requereixen molt de temps. És per això que hem creat L’Àrea de Joventut i altres dues places ue el consistori no havia tingut mai: una és la de l’Oficina d’Habitatge, per tractar temes com les dificultats d’accés a l’habitatge, el fenomen dels pisos buits, la necessitat d’adaptar els edificis per tal que siguin accessibles, el nombre de pisos que estan pendents, la regulació i control dels pisos turístics… i l’altre és tot el que té relació amb l’Atenció al Ciutadà. I aquí entra una mica la reflexió que l’Ajuntament pot fer molta feina, però si a l’hora de relacionar-se amb la ciutadania l’engranatge no funciona al 100% aquesta feina pot no quedar rendibilitzada. És per això que hem creat la figura del tècnic d’Atenció al Ciutadà i en aquest cas el que hem transmès a la nova tècnica, tant el regidor Eric Ibáñez com jo mateix, són tres objectius. Un és el de millorar tot el que és la coordinació dins la mateixa casa, per tant, el servei d’atenció ha de ser un servei que tingui una relació constant i molt fluïda amb tot el consistori, de tal manera que quan entri una persona a ser atesa rebi un servei integral i des d’una mateixa finestreta pugui accedir a tota la institució. El segon és treure el màxim rèdit de les eines que ens donen les noves tecnologies i, per tant, ampliar la relació telemàtica entre la ciutadania i l’Ajuntament. I finalment, el tercer és que, conscients de l’escletxa digital, l’atenció tradicional es continuï perfeccionant. De tal manera que tot el temps que estalviem d’atenció al públic a través dels mitjans telemàtics puguem dedicar-li a l’atenció personalitzada.

Per acabar, què ha de ser el projecte de la musclera?
En aquest espai hi va haver durant molts anys una depuradora de marisc. Quan es va acabar la concessió es va convertir en un edifici en ruïnes i durant molts anys l’Ajuntament va estar fent gestions i insistint a l’Estat per tal que l’edifici anés a terra perquè generava una imatge horrible de la primera línia de mar, també generava problemes de seguretat. Finalment es va enderrocar i ara queda el debat de l’ús de l’espai. Cal remarcar que els terrenys són propietat de l’Estat i el que fa aquest és publicar un projecte de piscines artificials d’aigua salada, però és un projecte que en el si del ple municipal no genera unanimitat. La prova més clara és que un grup municipal ha presentat esmenes a aquest projecte, el grup socialista, que va ser relativament sorprenent perquè al final les esmenes les presenten a un projecte que aprova el govern del PSOE, però en tot cas és la clara mostra que aquest projecte en el si del ple municipal no genera unanimitat i hi ha veus diverses sobre quin hauria de ser l’ús de l’espai. És un terreny que no és nostre i és l’Estat qui ha de dir els passos següents a seguir i quin pla té per executar-hi.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li