“Hem de potenciar més la cuina tradicional, la que consumeix el 80% de la clientela”

0
780

Lluís Fernández porta al capdavant de l’Associació d’Activitats d’Hostaleria de l’Alt Empordà més de 30 anys. La passada setmana va ser reelegit novament en un càrrec que ocupa des de l’any 1982. Tot i que en les dues darreres convocatòries va pensar a plegar, “quan fa molts anys que t’hi dediques, i si tens la confiança de tots, es fa difícil marxar”. Creada l’any 1977, l’associació és de les més antigues de la província i entre les seves funcions ha primat sempre l’assessorament i la gestió, entre els seus associats, de tot tipus de problemes que es donen en el gremi hostaler, així com l’oferiment d’un programa de formació professional, dissenyat originalment per combatre la falta d’un personal qualificat. D’aquesta necessitat en va sortir, unint interessos i esforços amb la Cambra de Comerç de Girona, la creació de l’Escola d’Hostaleria de l’Alt Empordà l’any 1994 .

Adéu a la crisI. En Lluís reconeix que en les darreres temporades s’ha notat un repunteig del sector, una tendència que s’ha materialitzat en un creixement d’un 15% i 20% en relació amb els anys anteriors. De totes maneres adverteix que “s’està sortint de la crisi però encara costarà un cert temps fer-ho d’una manera definitiva”. En aquest sentit, la recuperació del turisme, un sector que defineix com a molt sensible, està influint molt. “La temporada passada va ser bastant bona. Aquest any, des del maig, els números estan sent molt bons, cosa que fa intuir que l’estiu també ho serà, i sempre tenint en compte que la tardor sol ser la millor època de l’any.” També la situació geopolítica actual a destinacions mediterrànies típiques com Tunísia o Grècia, rivals clàssiques dins l’àmbit mediterrani, també han beneficiat de retruc aquesta millora.
Encara que pugui sonar contradictori, un dels aspectes que aquests anys de crisi han provocat, és la millora dels serveis. “Aquí sempre hem estat molt ben acostumats per la situació privilegiada, i anàvem fent amb el turisme que ens arribava dels països veïns o de l’interior. La crisi ens ha obligat a tots a esforçar-nos i a ajustar serveis i preus, cosa que s’ha materialitzat posant al dia els establiments. La prova de tot això, és que avui dia, el nivell de satisfacció de la clientela en general, és millor ara que fins i tot abans de la crisi”. No obstant això, reconeix l’existència d’unes pràctiques de preus abusives en localitats íntegrament abocades al turisme, pràctiques no exclusives del nostre territori sinó esteses pel territori europeu en general, que fan molt de mal al sector.

la moda de la gastronomia. Un dels punts que en els darrers anys ha beneficiat el sector ho marca el fet que la gastronomia s’ha posat de moda i ha adquirit una molt bona consideració mediàticament parlant. “Jo vaig començar molt jovenet a treballar en l’hostaleria, a la cuina, i en aquells temps, qui s’hi dedicava estava en un estatus social molt baix. Ara, gràcies als mitjans de comunicació i al fenomen d’aquesta nova cuina catalana, el sector s’ha dignificat. Fins i tot massa, perquè ara sembla que tothom i entén”.
En aquesta línia, en Lluís no amaga certa preocupació per aquesta fal·lera gastronòmica, en el sentit que no ha de significar perdre de vista els orígens de la cuina autòctona. “Ara tothom vol ser Ferran Adrià, els germans Roca, Arzak, etcètera… I això tampoc pot ser. S’ha de potenciar la cuina regional, la cuina clàssica tradicional, que no ens oblidem, és la que consumeix el 80% de la clientela. A més, en una comarca on el turisme és tan important, la cuina autòctona forma part del viatge, i no té sentit viatjar i no provar la cuina autòctona del país”, recalca.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li