Genís Matabosch: “Els calendaris no són favorables al Festival del Circ 2018”

0
471

El promotor del certamen assegura que l’escenari figuerenc “és molt complex” i l’alcaldessa li demana “confiança”


“El Festival del Circ està a l’aire.” Ho va confirmar ahir al matí el seu promotor, Genís Matabosch, durant la presentació de l’estudi de l’impacte econòmic que ha tingut la darrera edició. Matabosch va assegurar que, amb la fi del conveni que tenien signat amb l’Ajuntament de Figueres s’ha tancat un cicle, i ara l’escenari és “molt complex”.

Tal com va recordar el mateix promotor, l’edició 2018 està vinculada a un concurs de festivals estratègics que ha de convocar l’Ajuntament. Les bases d’aquest concurs s’han d’aprovar per ple i, si passessin per la sessió del juliol, la convocatòria es podria obrir al setembre o a l’octubre. I amb els terminis legals fixats, la resolució podria arribar al desembre o, fins i tot, al gener; és a dir, un o dos mesos abans del festival.

Tenint això en compte, Matabosch recorda que la Circus Arts Foundation corre un risc molt elevat, ja que el 60% dels costos del festival es cobreixen amb la venda d’entrades, i això requereix molta promoció prèvia. De fet, l’any passat per aquestes dates ja es venien entrades per l’edició d’enguany. “Per tant, diem que els calendaris no són favorables al Festival del Circ”, conclou el seu promotor.

Per la seva banda, l’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, assegura que “l’aposta és claríssima”. Però afegeix que “no obstant això, des del Govern sí que hem notat una falta d’implicació positiva per part dels altres grups que estan a l’Ajuntament”. Felip assegura que l’equip de govern continua apostant fermament pel certamen, i que volen incloure la subvenció corresponent al pressupost del 2018. Però no aclareix si se signarà un conveni específic perquè la ciutat pugui acollir l’edició de l’any que ve abans que es resolgui el concurs, i admet que, en tot cas, l’acord no es podria signar fins l’any que ve. Per això demana a Matabosch “confiança” i que, mentrestant, comenci a organitzar el proper festival.

Però el promotor no ho veu gens clar. Diu que “el panorama d’avui és un panorama de prudència”, i demana “garanties” a l’Administració. Matabosch recorda que tots els grups menys la CUP i CExF van estar d’acord en la partida que s’havia de destinar al futur Museu del Circ. Però “això, que era un compromís, es va dinamitar a partir del trencament del pacte; i donde dije «digo» digo «Diego»”, lamenta. I afegeix: “Fa gràcia veure com partits que fins ara veien bé la partida, ara la vinculen a un referèndum.”
Per tot això, ahir va acabar concloent que “aquests sis anys hem estat feliços, i a partir d’ara continuarem estimant la ciutat; però veurem quan i on es pot fer”. I preguntat directament sobre la continuïtat del festival, va assegurar: “Avui no puc dir ni que sí ni que no, perquè no ho sé.”

1,4 MILIONS D’IMPACTE. Per encàrrec de l’Ajuntament, la consultoria Baldrick i Munitz monitoritza des del 2014 diverses dades del festival per conèixer el retorn real que té a la ciutat. Tal com explica el cap de Promoció Econòmica del consistori, David Carvajal, aquest 2017 el certamen ha generat 1.404.132,13 euros; és a dir, que per cada euro invertit per l’Ajuntament, 10,44 s’han quedat a Figueres. Cada espectador s’ha gastat una mitjana de 24,50 euros. En total, hi van assistir 31.473 persones, el 55% dels quals eren de la demarcació (un 13% eren de la resta del país i de l’estranger). El conjunt de visitants va generar unes 2.000 pernoctacions només a Figueres, a les quals cal sumar-900 més dels artistes i l’staff.

Els responsables de la consultoria també han calculat que l’impacte del certamen en mitjans de comunicació està valorat en 203.570,64 euros, una quarta part del cost que hauria representat haver de pagar totes les notícies publicades als mitjans.

Comparant aquestes dades amb el primer monitoratge, el 2017 la despesa per persona a la ciutat ha augmentat un 20% respecte del 2014. El nombre d’espectadors totals s’ha incrementat un 11,82%; el cost de l’esdeveniment, un 18,36%; l’impacte en mitjans, un 19,87%, i l’impacte econòmic total, un 16,8%. En aquest sentit, Carvajal ressalta que, respecte de l’any passat, enguany han detectat que “les dades s’estan consolidant”, ja que són molt similars.

158.019 ESPECTADORS. Paral·lelament, Matabosch va aprofitar per fer un balanç del que ha estat el festival fins ara. Durant les sis edicions, hi han passat 158.019 espectadors, 439 artistes de 78 països hi han representat 81 funcions, amb 137 atraccions mai vistes a Europa.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz