França opta per interconnectar la MAT amb un túnel fins a la Jonquera

0
447

La companyia elèctrica francesa RTE, encarregada dels estudis i de la construcció de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Baixàs, al Rosselló, i la frontera franco espanyola del Pertús, ha anunciat aquest dimarts a Perpinyà que havia escollit el traçat que tindria el menor impacte mediambiental i que proposaria la construcció d’un túnel paral·lel al del TGV per fer la interconnexió amb Espanya. L’anunci l’ha fet el director del projecte de RTE, Yves Decoeur, durant l’última reunió de la taula de concertació formada per experts, representants d’ajuntaments, del Consell General de la Catalunya del Nord, de l’administració central, de plataformes ciutadanes i de l’empresa elèctrica.

Durant la reunió, s’han presentat els avantatges i els inconvenients tècnics, mediambientals i econòmic de cada un dels sis projectes de traçat estudiats en els 4 corredors possibles en la zona de muntanya, cosa que ha permès destacar dos projectes. D’una banda, un traçat del corredor ‘G’ passant pel coll de Panissars a l’oest del Pertús, amb un cost valorat entre 100 i 115 milions d’euros, o sigui un dels més econòmics però amb un important impacte mediambiental, i de l’altra, el traçat del Corredor ‘I’, amb túnel paral·lel al del TGV, amb un cost valorat entre 110 i 130 milions d’euros, un dels més cars però amb el menor impacte mediambiental.

Per això, aquest era el projecte que tenia el support de tots els alcaldes dels pobles afectats i dels representants del Consell General i fins i tot de la plataforma nord-catalana ‘No a la THT’ que tot i ser contrari a la construcció de la línia considerava aquesta solució com la menys impactant visualment i pel mediambient. Per aquest motiu, hi havia molta expectativa entre els assistents per conèixer la posició de l’empresa elèctrica sobretot desprès de les declaracions fetes a l’ACN pel president de RTE, Dominique Maillard, que a principi del mes de març apostava per fer passar la interconnexió per les pistes forestals.

Finalment, el director del projecte de RTE, Yves Decoeur, anunciava que RTE havia triat ‘afavorir l’opció mediambiental’ i que ‘per tant el corredor que proposa RTE és el corredor ‘I’, amb túnel llarg que segueix el del TGV’, una decisió que Decoeur ha atribuït, en part, a la taula de concertació oberta el 19 de gener passat per debatre els diferents projectes de traçat i dels problemes mediambientals i sanitaris que plantejava la MAT.

Present com a observador a la reunió, el president de la Plataforma No a la MAT, Xavier Llorente, s’ha desmarcar de la proposta de traçat feta per l’empresa elèctrica francesa, dient que el menor impacte mediambiental possible hauria estat de no fer aquesta línia. Tot i això, ha volgut recalcar el procés de debat que hi ha hagut a la Catalunya del Nord que va permetre a ‘la ciutadania i els alcaldes qüestionar propostes’ i expressar la seva ‘vergonya’ per com s’està portant a terme la tramitació del projecte a Catalunya.

‘No tenim res de tot això, hi ha una supeditació total a la decisió que es prendrà aquí per part de la prefectura i a més també hem sabut avui que Red Electrica d’Espanya ha presentat un document inicial sobre al traçat al Ministeri de Foment justament ahir un cop RTE ja havia près la decisió aquí a França’ ha lamentat Llorente.
 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li