Figueres, una gran marca que hem d’aprofitar

0
975

La marca d’un lloc és la reputació que té, o les associacions mentals que provoca, entre els seus diferents públics, en aquest cas els figuerencs i figuerenques, els turistes, la població immigrant, les empreses i tots els col·lectius i organitzacions que “viuen” i “respiren” Figueres. Una gran marca suposa un gran avantatge competitiu que cal treballar i aprofitar.

“Tenim una gran marca i ho hem d’aprofitar”, “Figueres atrau una gran quantitat de turistes perquè té una marca molt forta”… aquestes són algunes de les frases que, sovint escoltem en el nostre dia a dia però, què vol dir que tenim una gran marca, i, en definitiva, per a què ens serveix?

La marca d’una ciutat té un impacte fonamental en la predisposició de la gent envers tot el que aquest lloc diu, fa o proposa. Una gran marca suposa un gran avantatge competitiu a l’hora d’atreure turistes, professionals, talent, esdeveniments, organitzacions internacionals, inversions i clients, i per tant més capacitat per generar ingressos i llocs de treball. I Figueres la té? Sens dubte.

La imatge d’una ciutat és conseqüència de la suma d’uns factors i elements que constitueixen la seva identitat diferenciada, així com de les accions i iniciatives desenvolupades en el temps pels seus ciutadans i pel seu govern municipal. Els esdeveniment en són un factor clau. Actes duts a terme per fomentar la participació ciutadana i projectar la ciutat i els seus valors a través de la cultura i els esdeveniments; impulsats per empreses i institucions (pensem només en la força de marca Dalí) o els mateixos ciutadans; per organismes vinculats a diferents àmbits de l’Ajuntament –Promoció Econòmica, l’Àrea d’Esports, el Teatre Municipal el Jardí– o les associacions empresarials, contribueixen a la projecció de Figueres com a ciutat oberta, avançada, creativa, inspiradora, diferencial (pensem el que ens suposaria tenir a Figueres un Museu del Circ únic a la zona) i dotada d’una gran qualitat de vida.

És una realitat, com deia en Manel Rodríguez al seu article publicat recentment, que som una ciutat que no para, amb més activitats (fires, festivals, festes…) de les que, segurament, el ciutadà pot digerir. Hem de potenciar i bolcar-nos en aquells esdeveniments que transmetin el nostres valors de ciutat i la nostra identitat i que ens ajudin a posicionar-nos com a ciutat allà on volem ser. I quan els tinguem, que en tenim i molts, comunicar-ho als quatre vents.

A més a més ens cal un ciutat que treballi per ser una destinació del talent i els negocis. Per a això caldrà millorar una sèrie de factors: donar més facilitats als emprenedors, els creadors, la innovació i el talent; impulsar la connectivitat i el domini dels idiomes, etc. Aquest aspecte és clau per a la generació d’ocupació de qualitat i per a la creació d’oportunitats per a joves i emprenedors. I per què no treballar en un projecte engrescador com obtenir estudis universitaris a Figueres?

Qualitat de vida i de l’espai urbà, qualitat dels serveis i cohesió social, són valors que no s’han de perdre mai de vista. Hem de tenir sempre clar quin model de ciutat volem, ja que construir marca i fer ciutat formen part de la mateixa equació. I estic convençuda que ja tenim molta feina feta però tanquem els ulls i ens imaginem la ciutat que volem?

Jeff Bezos, fundador d’Amazon diu que “La marca és el que les persones diuen de tu quan tu no hi ets davant”.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li