Figueres recorda la Guerra Civil

0
664

Presenta les exposicions dels fotoperiodistes AgustĂ­ Centelles i Rafael Vilarrubias, centrades en aquest perĂ­ode histĂČric


 

El Museu de l’EmpordĂ  inaugurarĂ  divendres l’exposiciĂł «AgustĂ­ Centelles. Retrats de guerra», comissariada pel crĂ­tic i historiador de l’art Daniel Giralt-Miracle, que recull 44 fotografies de les dues primeres etapes de la trajectĂČria del que ja Ă©s considerat el primer fotoperiodista catalĂ . Les obres de la mostra, que es podrĂ  veure fins al 8 d’abril, pertanyen a la col·lecciĂł de cĂČpies d’autor que la FundaciĂł Vila Casas va adquirir als hereus de Centelles l’any 2010, custodiades per l’Arxiu FotogrĂ fic de Barcelona. S’estructura en quatre Ă mbits _el president Companys, autoritats i comandaments, ciutadans i mĂ­tings_ i compta amb un guiĂł que permet reviure els fets de la guerra, i com aquesta va impactar en la societat, a travĂ©s de l’objectiu de Centelles. «S’hi poden veure des de fotografies del president Companys i el seu govern fins a retrats de persones com les vĂ­dues de soldats que van morir al front», explica el director del Museu de l’EmpordĂ , Eduard Bech.

L’exposiciĂł de Centelles coincidirĂ  en el temps amb una altra proposta de fotoperiodisme, tambĂ© vinculada a la Guerra Civil, que es podrĂ  veure a la fundaciĂł Clerch i Nicolau del 23 de març al 6 d’abril: «Fotoperiodisme a la rereguarda (1936-1939). Rafael Vilarrubias», amb la qual compartirĂ  activitats i visites guiades. Es tracta d’una selecciĂł de les imatges mĂ©s representatives de Vilarrubias sobre la vida i el treball a la rereguarda catalana durant el conflicte bĂšl·lic publicades al suplement Notas grĂĄficas de La Vanguardia i el tractament que van rebre a la premsa grĂ fica de l’ùpoca.

Bech comenta que amb aquestes exposicions «volem desenvolupar un dels objectius principals de la nova etapa de l’equipament: utilitzar el passat per analitzar el present i reflexionar sobre el futur», a mĂ©s de col·laborar amb altres agents culturals de la ciutat, com Ă©s el cas de la FundaciĂł Clerch i Nicolau.

En aquest sentit, s’ha programat una agenda d’activitats paral·leles a les mostres, com ara una taula rodona amb els fotĂČgrafs MartĂ­ Albesa, Sandra Balsells i Miquel Ruiz AvilĂ©s, sobre «Fotoperiodisme i conflicte», moderada pel tambĂ© fotĂČgraf Jordi Mestre; la conversa sobre el passat i el present del fotoperiodisme entre el comissari de l’exposiciĂł d’AgustĂ­ Centelles, Daniel Giralt-Miracle i el fotoperiodista Jordi BorrĂ s; la conferĂšncia «Just the facts. Les 5 preguntes que ha de respondre el periodisme», a cĂ rrec de la periodista i historiadora figuerenca Anna Teixidor; una activitat familiar, a partir de 8 anys, organitzada amb la col·laboraciĂł del Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera, i visites comentades a les exposicions.

Eduard Bech ha explicat que amb aquesta mostra arrenca tambĂ© un dels pilars del nou programa del Museu de l’EmpordĂ , que Ă©s la promociĂł de la inclusiĂł, que s’anirĂ  ampliant amb noves accions: «Totes les activitats paral·leles s’oferiran amb interpretaciĂł a la llengua de signes, per obrir l’equipament als diversos col·lectius».

Per la seva banda, l’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ha celebrat que, tal com es va anunciar, es continuĂŻ apostant per obrir el museu a altres gĂšneres, com el de la fotografia, a travĂ©s del treball d’AgustĂ­ Centelles, pioner del fotoperiodisme modern, que va captar moments que van marcar la histĂČria del nostre paĂ­s i que s’han convertit en icones d’una Ăšpoca.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz