Figueres limita el seu creixement futur a 25.000 habitatges i 53.000 habitants

0
686

La nova planificació urbanística també preveu concentrar el creixement econòmic als accessos de la ciutat


Gairebé quatre dècades després que entrés en vigor l’última planificació urbanística municipal, el ple de Figueres va aprovar inicialment ahir la nova proposta de POUM, que és un dels propòsits estrella de l’actual equip de govern. De fet, a l’hora de tancar aquesta edició se n’estaven debatent tots els detalls, que giren a l’entorn de cinc grans conceptes: creixement sostenible, activitat econòmica, mobilitat, espai públic, i espais oberts i paisatges.

L’alcaldessa, Agnès Lladó (ERC), explica que el document —que ha de guiar el desenvolupament de la ciutat en els propers 20 anys— és «una eina realista, necessària per millorar la qualitat de vida de les figuerenques i dels figuerencs, que ens permetrà resoldre un dèficit estructural que ha estat perjudicial per a la nostra ciutat».

El regidor d’Urbanisme, Xavier Amiel (Canviem Figueres), afegeix que «amb aquest nou POUM, que era necessari tenir, ja que l’actual era de feia més de 38 anys, Figueres exercirà la seva capitalitat, potenciarà l’activitat econòmica i es convertirà en una ciutat cohesionada i sostenible». I el vicealcalde, Pere Casellas (PSC), assegura que «aquest govern, compost per forces polítiques diferents, és conscient i responsable perquè la ciutat tiri endavant, i el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal n’és un exemple».

CREIXEMENT LIMITAT. Una de les propostes més destacades és la reducció del nombre d’habitatges previstos a la ciutat. En aquest sentit, es planteja un 2040 amb un màxim de 53.000 habitants i 25.000 habitatges; és a dir, 50.000 menys dels 75.000 que s’havien planejat anys enrere. Això també obliga a revisar les àrees estratègiques impulsades per la Generalitat el 2007. I es potenciarà l’oferta de cases unifamiliars, sobretot a les zones de Cendrassos Sud, Vilatenim i l’Aigüeta.

Tenint en compte això, també es potenciarà la relació entre espais oberts de dins i fora de la ciutat. I en qüestió d’espai públic, es crearà una xarxa d’espais lliures a dins de la ciutat, connectors, generant parcs de barri a les zones més denses i amb menys espais verds. Això es combinarà amb esponjaments i pacificacions d’alguns carrers, sobretot a la zona central est. I es crearan eixos per connectar el parc del Castell i el parc fluvial del Manol, que són els dos grans espais verds de l’entorn de la ciutat.

Paral·lelament, es completarà el sistema d’equipaments esportius, escolars i de lleure, i els esportius es concentraran bàsicament a la zona esportiva actual, a darrera de l’hotel Ronda i a Vilatenim.

COMERÇ ALS ACCESSOS. Pel que fa a l’activitat econòmica, es proposa potenciar-la, augmentant el sostre de la ciutat del 18 al 27%. I la idea és concentrar-la sobretot a l’entrada de la ciutat venint de Girona, a l’N-II venint de la Jonquera i a Vilatenim. A més, s’amplia la trama urbana consolidada que ha de possibilitar la implantació d’activitats comercials a l’avinguda Vilallonga i a la carretera de Roses.

‘BYPASS’ FERROVIARI. En termes de mobilitat, el nou POUM preveu construir el bypass ferroviari aprovat pel ministeri, amb una única estació al nord de la ciutat. Però alternativament, si es mantenen les dues estacions, es continua apostant per suprimir les vies del centre.

I per últim, la planificació preveu acabar l’estructura rodada de la ciutat sense haver de dependre de l’aprofitament privat. Això passa per executar la ronda nord entre l’avinguda Perpinyà i la carretera de Llançà, i per acabar la ronda oest. També es proposa acabar la xarxa d’aparcaments dissuasius i una àmplia xarxa de carrils bici interurbans que relligui amb l’entorn de la ciutat.

  • Pots veure el gràfic, aquí. 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li