Figueres confia en desmantellar el barri gitano en un termini de cinc anys

0
319

L’Ajuntament de Figueres s’ha marcat el 2014 la data màxima per tenir engegada la transformació urbanística del barri de Sant Joan, on hi resideix la comunitat gitana. Fins a final d’any, es continuarà amb l’estudi de diagnosi del barri i dels seus edificis,-amb un cost de 50.000 euros-, i a partir de gener, el consistori buscarà finançament per iniciar aquesta transformació que inclourà l’avinguda Nova Estació que unirà el centre de la ciutat amb l’estació del TGV a Vilafant. Segons ha explicat el tinent d’alcalde, Pere Casellas, s’està prenent exemple dels barris de la demarcació de Barcelona de la Mina, de Can Tunis o de Can Governador on s’ha aconseguit un canvi social i urbanístic important. 

Fa tres mesos que es va iniciar un estudi de la zona oest de Figueres, que inclouen els barris del Parc Bosc, Culubret, Turó Baix, Vivendes del Parc, Juncària Parc Bosc i el de Sant Joan, un dels punts més degradats de la ciutat, amb problemes de tràfic de drogues i un alt percentatge d’absentisme escolar i on hi viuen 1.300 persones.

També es té previst fer una diagnosi de l’estat dels edificis només en aquest barri. L’objectiu és una transformació global de la zona i es descarta dispersa les famílies per la resta de la ciutat i, fins i tot, de l’Alt Empordà, tal com s’havia plantejat inicialment. ‘No es tracta de canviar un gueto per un altre’, ha dit Casellas, tot afegint: ‘Preguntarem a les famílies què volen fer i veure si hi ha alguna que vulgui marxar’.

Aquesta actuació sobre la zona oest de Figueres és un projecte prioritari pel consistori. ‘Ho farem sempre preguntant els veïns i tenint en compte les seves peticions’, ha explicat el tinent d’alcalde. La setmana vinent es té prevista una reunió amb l’associació de veïns del Culubret per donar-los a conèixer la proposta del consistori.

‘El més important és parlar amb els veïns. Després es quantificarà el projecte i a partir de gener visitarem les administracions perquè ens ajudin en el seu finançament, perquè es tracta d’una qüestió nacional, no només municipal’, ha indicat Pere Casellas. En aquest sentit, reconeixia que no aquest no era un bon moment per les accions urbanístiques tot i que ha precisat que tots els diners que obtinguessin de les obres de l’estació i dels seus accessos revertirien en el barri i no en altres obres de la ciutat.

Segons el calendari municipal, la remodelació no estarà acabada abans de quatre anys, però sí iniciada. En aquest sentit, l’Ajuntament està prenent exemple dels barris de la Mina, de Can Tunis o de Can Governador que han patit una transformació social i urbanística important per portar aquesta experiència a Figueres. ‘Quan les coses estan bé, estan netes i hi ha la presència policial que hauria d’haver, doncs aquests elements que distorsionen, que representen un percentatge ínfim, que trafiquen i que viuen de les misèries dels altres, desapareixeran. Volem convertir aquesta zona en un barri agradable’, ha dit Pere Casellas.

La transformació de la zona de ponent anirà precedida per la construcció de l’estació provisional del TGV a Vilafant,- que està previst que entri en servei al setembre de l’any vinent-, i la seva connexió amb Figueres. Segons Casellas, el projecte de construir l’avinguda Nova Estació es reprendrà en les properes setmanes amb reunions amb els veïns del carrer Avinyonet per tal d’engegar aquest projecte ‘amb el menys grau d’afectació’, ha indicat Pere Casellas.

El projecte de remodelar urbanísticament la zona oest de Figueres neix durant el mandat de Joan Armangué. L’exalcalde socialista va defensar aquesta transformació de tot el sector urbà amb la creació de nous espais públics i zones verdes aprofitant la construcció de l’estació i de la seva accessibilitat. Al seu entendre, aquest projecte contribuiria a trencar el gueto de la comunitat gitana i el risc d’una creixent suburbialització d’aquest sector de la ciutat.
 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li