Festa literària vora el mar d’Empúries

0
766

L’Escala, Vila del Llibre ha portat la cultura al carrer amb una setantena de propostes gratuïtes i seixanta escriptors vinguts d’arreu del país. S’han presentat novetats editorials però també s’ha reivindicat la importància de les reedicions, de la mà d’autors de l’Empordà


 

L’Escala s’ha convertit, aquest cap de setmana, en un punt de trobada d’editorials, escriptors i amants de la literatura. En la primera edició del festival d’hivern de la Xarxa de Viles del Llibre de Catalunya al municipi alt-empordanès, s’han dut a terme, durant tres dies, una setantena de propostes: taules rodones, visites guiades, tallers d’oficis de llibres i espectacles singulars com Solitud 360°, dedicat a l’obra de Caterina Albert, i s’han exposat, en un mercat a la platja de les Barques, novetats editorials, com la novel·la El fibló (Columna) de Sílvia Soler, que l’escriptora nascuda a Figueres va presentar a La Taverna de la Sal.

TAULA RODONA SOBRE REEDICIONS EMPORDANESES. Però, a l’Escala, Vila del Llibre, més enllà de les recents publicacions, també s’han reivindicat les reedicions d’obres escrites per autors i autores de l’Empordà. Dissabte al matí, l’Alfolí de la Sal va acollir la taula rodona «Celebració de reedicions empordaneses» amb l’escriptora Núria Esponellà, amb Gran Cafè (Columna), Rosa Geli Anglada, filla de Maria Àngels Anglada, autora de Les closes (L’Avenç) i Vicenç Pagès Jordà amb Exorcismes (Empúries). «Darrerament, les editorials independents aposten per reeditar i ho trobàvem a faltar», assenyalava Esponellà, referint-se a les publicacions de Tots els contes (Club Editor) de Víctor Català o al poemari de la mateixa autora escalenca Llibre blanc (Edicions Vitel·la).

L’ÒPERA PRIMA D’ESPONELLÀ I M. ÀNGELS ANGLADA. L’any passat es va tornar a editar Gran cafè, l’òpera prima de la fins aleshores poeta Núria Esponellà. L’escriptora ha optat pels mínims retocs i encara «guarda bons records del llibre, de la presentació Figueres, al Casino Menestral, on va venir Maria Àngels Anglada». Fins fa pocs mesos, era difícil trobar Gran cafè a les llibreries i Esponellà explica: «He deixat de preocupar-me’n, tinc la tranquil·litat que es té a l’abast». Per la seva banda, Rosa Geli Anglada, divulgadora de l’obra de la seva mare, va parlar de les dificultats de reeditar i de la seva importància: «Un llibre torna a ser novetat, si abans no es trobava». Com en el cas de Núria Esponellà amb Gran cafè, Les closes, premi Josep Pla 1978, va ser la primera novel·la de la poetessa Maria Àngels Anglada en què es narra una història real, d’un assassinat, de la família, que va transcórrer a Vilamacolum.

‘EXORCISMES’, DE VICENÇ PAGÈS. Per Vicenç Pagès, ara per ara, «allò important ja no és publicar, sinó reeditar. Publicar està bé, reeditar és extraordinari. I si reedites contes, que ja costen de publicar, ja és impressionant». Pagès presenta a Exorcismes un recull de contes, publicats entre el 1990 i el 2005 als llibres Cercles d’infinites combinacions, En companyia de l’altre i El poeta i altres contes, dels quals n’ha «salvat una tercera part». Li va resultar complicat triar un títol que unís contes escrits en més d’una dècada de diferència. Finalment, es va decantar per Exorcismes perquè, els seus contes, segons l’escriptor, «tenen en comú una operació semblant, la de treure la bèstia, un malestar que ha de sortir i trobar una sortida digna, formalitzar-se a l’exterior en forma de conte». Però matisa que la «bèstia» ha de ser «domesticada». I els contes que ha mantingut, diu, són els «domesticats» i els que, amb el pas del temps, han aconseguit «envellir bé». L’autor figuerenc considera que és un «problema» escriure sobre l’Empordà i massa fàcil caure en tòpics o repetir el que ja han dit «escriptors que són gegants». Per això, a Exorcismes no va incloure un relat on apareixia l’Escala: «Quan escrius, hi ha el perill d’agafar un aire turístic», recalca.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li