Esquirol, Pla i un mateix paisatge

0
1018

Les imatges del fotògraf escalenc es complementen amb textos de l’escriptor empordanès, a Palafrugell


 

Palafrugell acull des d’aquest mes d’agost i fins al 14 d’octubre la X edició de la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs. En total, es poden visitar 11 exposicions fotogràfiques repartides per sis espais culturals de la ciutat, així com un extens programa d’activitats paral·leles obertes a tothom. Entre elles destaca la mostra inèdita sobre el llibre Costa Brava Show de Xavier Miserachs -en el 20è aniversari de la seva mort i en la qual hi ha diverses imatges de municipis turístics de l’Alt Empordà-, i una exposició que proposa un diàleg entre el fotògraf Josep Esquirol i l’escriptor Josep Pla. En aquest cas, es podrà visitar -a la Fundació Pla- fins al 5 de maig de 2019.

Aquesta darrera mostra, que porta per títol «Professors de solitud» relaciona fotògraf i escriptor a partir d’imatges i textos, relacionats exclusivament amb la població de l’Escala. Els comissaris de l’exposició, Anna Aguiló, Enric Bruguera i Maria Planas, indiquen que «suposem que Josep Pla i Josep Esquirol no es van conèixer, perquè no van viure a l’Escala durant la mateixa època. Pla s’hi va instal·lar l’any 1940, però segur que van tenir amics i coneguts comuns i van entendre la manera de ser i viure de la gent de la població, condicionada per un clima, una geografia i un context històric ben determinants».

El fotògraf, Josep Esquirol, va néixer l’any 1873 a Sant Martí de Provençals (Barcelona) i va desenvolupar la seva vida professional majoritàriament a l’Escala, probablement a partir de 1899, documentant els esdeveniments i la gent de la vila, especialment entre 1905 i 1915. Els estudiosos de la seva obra el consideren «un home inquiet i emprenedor» que va esdevenir un veritable prohom a l’Escala, exercint fins i tot de regidor de l’Ajuntament entre 1910 i 1914. Esquirol es va ocupar de difondre la seva obra fotogràfica col·laborant en diverses publicacions periòdiques de l’època i també, amb l’edició d’un petit volum titulat Guía ilustrada de las ruinas de Ampurias y Costa Brava catalana (1913) i diverses col·leccions de postals de les quals en fa tiratges molt elevats per a l’època. Va obtenir premis en diferents concursos i exposicions.

EXPOSICIÓ. Al tercer pis de la Fundació Josep Pla es pot veure aquesta singular mostra, integrada per 38 fotografies, que procedeixen de l’Arxiu Històric de l’Escala, on es custodia la part més important de l’obra conservada d’Esquirol. La investigadora Montserrat Baldomà classifica l’obra d’Esquirol en tres grans grups «les fotografies d’estudi realitzades per encàrrec, les que tenen un objectiu més documental i periodístic, i finalment, les que tenen un propòsit clarament artístic. Per a la selecció que presentem, hem escollit fotografies del segon i tercer grup que ens han semblat perfectament relacionables amb els textos de Josep Pla amb els quals estableixen un diàleg intens d’imatges i literatura», assenyalen els comissaris de l’exposició.

Afegeixen que «malgrat que la coincidència en el temps no és exacte, creiem que no hi havia d’haver gaire diferència entre el paisatge i la gent de l’Escala dels anys 10 i la que coneix Josep Pla durant els primers anys 40, en plena postguerra de la Guerra Civil Espanyola, i sobretot, dels records que l’escriptor evoca tan sovint de la vida arran de mar de la mateixa època a Calella, Llafranc o Tamariu, l’entorn més proper».

Els textos de Pla que acompanyen les fotografies d’Esquirol són de procedència diversa. Estan publicats en diferents volums de la seva Obra Completa: El quadern gris, Tres guies, El meu país i, sobretot, Aigua de mar. Aguiló, Bruguera i Planas indiquen que «en aquest llibre, l’escriptor hi aplegà narracions de temàtica marinera i és on retrata magistralment la forma de vida dels pescadors de la costa empordanesa i les seves famílies. Pla hi descriu el seu ideal de vida lliure, mitificant la saviesa dels qui tenen la capacitat de viure amb el que es té a l’abast. Admira el coneixement profund del propi medi, l’instint de qui sap el que es pot pescar, caçar, collir i conrear en el rodal, a l’hort, en mar, a la vinya i al bosc».

Els comissaris de l’exposició expliquen finalment que «a partir de les imatges d’Esquirol hem ampliat el ventall temàtic que ens permet acarar-los. Els embats d’una climatologia gens benigna, l’interès pels primers treballs d’arqueologia al jaciment d’Empúries, la navegació a la vela llatina, els diferents arts de pesca, els pescadors i els seus excel·lents retrats, la salaó de l’anxova i la sardina, la vida a la vila o pagès, de l’Escala». Després de contemplar les 38 fotografies i de llegir els textos de Pla, el visitant no s’està de pensar que s’està superposant un mateix paisatge, malgrat les més de tres dècades de diferència que hi ha entre el testimoni gràfic i el literari.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li