Espolla s’acull a un programa pilot per fer inventari del cementiri municipal

0
978

La Diputació ha posat en marxa aquest pla, que d’aquí a un mesos es podrà oferir a la resta de la demarcació


 

En una societat totalment informatitzada encara hi ha molts espais pendents d’endreça i actualització de dades. És el cas dels cementiris municipals i molt en concret el de pobles petits i amb pocs recursos. És per això que a Espolla han acceptat acollir-se al programa pilot de la Diputació de Girona que dona assistència en la gestió de cementiris i serveis funeraris. A banda d’aquest municipi alt-empordanès, també entra en el pla Ullastret, al Baix Empordà. Un cop finalitzada la prova, l’ens ja estarà en disposició d’oferir el catàleg de serveis en aquest àmbit. Es calcula que podria ser cap a l’abril o el maig.

L’alcalde d’Espolla, Carles Lagresa, explica que des de l’Ajuntament «hem escanejat tots els documents relacionats amb els nínxols i la Diputació ens ho està informatitzant». Espolla està interessada també a desenvolupar un reglament del cementiri. Sobre això, l’alcalde declara: «Hi ha nínxols que fa 60 anys que no es fan servir o gent que deixa de pagar la taxa. En casos així ha d’haver-hi una normativa que permeti a l’Ajuntament treure unes restes -si ningú no les ha reclamades en 30 dies- i portar-les en una fossa comuna». Tot i això, si temps després algú demanés per les restes, «es podrien identificar» -diu Lagresa- «perquè estan controlades i en bosses específiques».

Roser Malagelada és una de les tècniques de la Diputació de Girona que s’encarrega de desenvolupar el programa pilot per a la gestió de cementiris i serveis funeraris. Malagelada assegura que amb Espolla han fet «un inventari que té com a resultat una memòria i una base informàtica de tipus Acces amb totes les dades del padró del cementiri, i després el municipi pot decidir si contracta el programa informàtic que nosaltres oferim, que és més gràfic i intuïtiu». La tècnica afegeix: «El primer pas en un cementiri d’un municipi és tenir-ho tot endreçat, que hi hagi un padró per evitar problemes. Per exemple, si s’han de fer obres i tu no saps de qui són aquells nínxols, a qui l’hi expliques que han de retirar les restes per fer-hi les obres?»

Els responsables del programa destaquen que és important aquest inventari «per saber quins nínxols han quedat lliures i es poden concedir i oferir a altres famílies del municipi».

EL SUPORT. El programa de la Diputació comença amb l’inventari dels cementiris, que permetrà tenir les dades actualitzades i informatitzades tant dels difunts com dels titulars de les unitats d’enterrament. Feta aquesta feina es posa a disposició dels municipis un seguit de recursos. Entre aquestes eines hi ha el cens de cementiris i serveis funeraris de la demarcació de Girona; l’inventari dels cementiris municipals; l’aplicació informàtica de gestió; assessorament tècnic i jurídic; estudis de costos de manteniment i de la gestió econòmica del servei; un recull de normativa, modelització i documents rellevants i, finalment, la formació en l’àmbit de la gestió dels cementiris municipals i els serveis funeraris.

La Diputació actuarà en l’àmbit del pla pilot i superada la fase de prova podrà oferir els serveis a la resta de municipis de les comarques gironines. Podran beneficiar-se d’aquesta assistència els pobles de menys de 20.000 habitants, preferentment, i en especial aquells que disposen de menys recursos humans i econòmics. Això no vol dir, però, que altres municipis més grans i amb personal específic en aquesta matèria no puguin participar en actes o cursos de formació que organitzi la mateixa Diputació en temes de cementiris i serveis funeraris.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz