Emprendre per aprendre

0
1263

“Adquirir la coneixença, la pràctica (d’alguna cosa) amb l’estudi i l’atenció.” Així defineix el Diccionari de l’enciclopèdia catalana Aprendre. Aprendre, al meu entendre és una de les finalitats que s’ha de tenir present a l’hora de posar en marxa un projecte. I aprendre ja sigui en el cas que tot vagi bé, però també, i tal com defensàvem a l’anterior article, cal aprendre també dels errors. En desenvolupar i portar a terme un projecte, una de les finalitats i hàbits que podem i hauríem d’adquirir és d’aprendre a aprendre per així tenir la capacitat de respondre a demandes complexes i realitzar tasques diverses de forma adequada, disposar d’habilitats per iniciar-se en l’aprenentatge i ser capaç de continuar aprenent de manera eficaç i autònoma. És a dir ser competent en aquest àmbit que és vital en una societat en constant canvi i evolució, ja que el fet d’aprendre a prendre ens permet regular el mateix aprenentatge. Ja que cada cop és més important preparar-nos per a un món canviant, competitiu, globalitzat, tecnològic, on la informació flueix lliurement i, per tant, la capacitat per aprendre d’una manera autònoma, crítica i creativa és fonamental per assolir una plena integració. Aprendre de l’èxit, però també aprendre del fracàs. Un cop finalitzat tot projecte per assimilar un bon aprenentatge és necessari per sobre de tot reflexionar sobre els errors comesos i un cop feta aquesta tasca tenir present els següents consells: En primer lloc analitzar i identificar per què hem fallat. Això et pot ajudar a trobar les causes per evitar caure en els mateixos errors una vegada i una altra. Al cap i a la fi, els errors tenen el significat que vulguem donar-los, per això has de prendre’t les errades com un aprenentatge que t’ensenya el que no has de fer per aconseguir l’èxit. En segon lloc, no et penedeixis dels teus fracassos, fer-ho és sempre millor que no fer res, per això, cal evitar la frustració i el pensament negatiu de pensar que has malgastat el teu temps en alguna cosa que no has aconseguit. La realitat és que la inacció és pitjor que fracassar, ja que és fallar, sense fer res ni intentar-ho. I en tercer lloc mantén el teu entusiasme i no et rendeixis. El més fàcil és tirar la tovallola i rendir-se, i més, quan els fracassos es repeteixen, però si de debò creus en el que estàs fent, segueix intentant-ho. Malgrat tot, no n’hi ha prou amb seguir intentant-ho, cal fer-ho amb el mateix nivell d’entusiasme amb el qual vas començar. Recorda que un dels pilars perquè tot projecte arribi a bon port és la Il·lusió. Amb el temps, veuràs com en algun moment aconseguiràs el teu objectiu. En cas contrari, si no aconsegueixes el teu propòsit, almenys tindràs la satisfacció que ho vas intentar fins al final i haver après alguna cosa. Cal aprendre també dels èxits, poder a priori sembla menys important o més obvi però sóc de l’opinió que una de les primeres auto instruccions que hem d’aprendre i, també, ensenyar és: Que La major part dels fracassos ens ve per voler avançar l’hora dels èxits, per evitar-ho doncs ens cal analitzar també els èxits i aprendre’n. L’expert en innovació Franc Ponti defensa la idea: Si funciona canvia-ho, i jo afegiria si funciona aprèn i canvi-ho. Tot i que aquesta premissa pot semblar una contradicció al que es defensava fins fa poc si funciona no cal tocar res Ponti defensa que “si estàs tenint èxit és perquè vas ser capaç d’innovar i diferenciar-te de la resta dels teus competidors. Necessitem, doncs, fer consciència d’una nova realitat: si alguna cosa funciona, canvia-ho abans que ho facin els teus competidors” És per això que hem d’interioritzar i entendre que cal aprendre més que mai dels èxits però no per seguir fent-ho to igual sinó que per canviar i és en aquest context, on la vella premissa de “si funciona, no ho toquis ja no és vàlida”. Com deia Peter Drucker: Innovar és construir escenaris de futur abans que ho facin els competidors. Aprendre esdevé doncs un dels pilars de tot projecte. Aprendre a dos nivells en primer lloc en l’àmbit personal i d’enriquiment propi per poder afrontar futurs reptes i per poder fer front a les noves demandes socials a l’àmbit professional però també personal. En segon lloc cal aprendre per millorar el projecte en si i aquí l’anàlisi i l’aprenentatge esdevén clau però per modificar, rectificar, seguir o posar punt final al projecte.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li