Els peatges, finalment abolits

0
684

Avui s’acaba la concessió de l’AP-7 i a partir de demà l’autopista serà gratuïta


Després d’anys de pròrrogues i dilació, finalment ha arribat un dels moments més cobejats per a milers de conductors. Avui s’acaba la concessió que Abertis tenia per gestionar l’AP-7, i a partir de demà (dimecres, 1 de setembre) els 35.319 vehicles que de mitjana circulen diàriament pel tram alt-empordanès de l’autopista (abans de la pandèmia, eren 48.243), no hauran de pagar els 7,90 euros de peatge que costa, per exemple, anar de la duana jonquerenca fins a la sortida de Girona Sud.

Sembla ser, però, que tan anhelada gratuïtat té els dies comptats. Perquè d’una banda, el Govern espanyol ha proposat el pagament d’una quota sota el model de «qui contamina paga» en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que ha enviat a Brussel·les. I de l’altra, la Generalitat de Catalunya defensa que cal implantar el sistema de la vinyeta, que consisteix en una tarifa plana. És a dir, que sigui com sigui, tocarà tornar a pagar, i sembla que serà a partir del 2024.

En aquest sentit, el moviment veïnal per la gratuïtat de l’AP-7 ha reorientat la seva lluita per intentar aconseguir que «mai més» es tornin a implantar peatges. I en aquest nou escenari, el seu eix de lluita serà l’oposició a la implantació de la vinyeta o algun altre mètode per poder circular per les vies ràpides públiques i que els usuaris paguin pel seu manteniment. «El manteniment de la via és una part mínima respecte el que es generava —peatges—. La informació de que no hi ha prou diners per carreteres és una gran mentida», assegura el portaveu del moviment, Llorenç Navarro, tot recordant que a l’AP-7 s’ha arribat a pagar «35 vegades més» del que va costar, i que les vies ràpides s’han amortitzat «157 vegades» amb els peatges.

SENSE IBI, NI FEINA. En qualsevol cas, el que sí que ja està assegurat és que l’Alt Empordà deixarà d’ingressar gairebé 1,7 milions d’euros en impostos. Concretament, durant el 2020, un total de 14 consistoris de la comarca van ingressar fins a 1.680.812,03 euros que els corresponien d’IBI pel pas de l’autopista pels seus termes municipals, i també per les àrees de servei. I en algun cas, aquests diners representaven fins al 20% dels pressupostos municipals.

I també hi perdran els 340 treballadors (en aquest cas, d’arreu de Catalunya) a qui Abertis ha hagut d’aplicar un Expedient de Regulació d’Ocupació. Un ERO que no afectarà la plantilla encarregada del manteniment de les vies, que seguirà treballant tres mesos després que finalitzi la concessió i, posteriorment, passarà a formar part de la nova empresa que s’adjudiqui el servei.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li