Els 6 manaments per tenir un cor fort i sa

0
693

La celebració del Dia Mundial del Cor (29 de setembre) és una oportunitat per fer més saludable el nostre estil de vida. I posar fre a la primera causa de mort al món: les malalties cardiovasculars


Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort arreu del món, també a Catalunya. Cada any provoquen la defunció de 17,5 milions de persones i es preveu que aquesta xifra pugi fins als 23 milions el 2030. El 80% d’aquestes morts es podrien evitar amb l’adopció d’un estil de vida saludable, que redueixi els factors de risc.

Sara Darnés, cap clínica de Cardiologia i responsable de la Unitat Multidisciplinària d’Insuficiència Cardíaca de l’hospital de Figueres, explica que «la prevenció és una de les principals eines que tenim al nostre abast per evitar que la malaltia cardiovascular creixi de manera exponencial en els propers anys». Remarca que «la prevenció més bàsica, a escala poblacional, es pot fer amb campanyes institucionals de promoció de la salut. I a escala individual és fàcil de dur a terme, barata i només depèn de la voluntat de cadascú». I la cap clínica de Cardiologia afegeix que «quan això no és suficient, és quan entrem els professionals de la salut per ajudar en la prevenció, amb consells específics o fàrmacs».

Un dia per pensar en el cor. El diumenge 29 de setembre se celebrarà el Dia Mundial del Cor i és una bona oportunitat per fer petits canvis en el dia a dia que ens ajudin a millorar la salut del cor. N’hi ha prou amb tenir en compte aquestes sis recomanacions:

1. Deixa de fumar i redueix el consum d’alcohol. Fumar ajuda a l’arterioesclerosi de totes les artèries de l’organisme i pot incrementar la pressió arterial i la vasoconstricció coronària, la qual cosa pot provocar infart de miocardi o cerebral. L’alcohol genera un doble risc cardiovascular perquè augmenta la pressió arterial i el pes. També pot danyar directament el múscul cardíac i afavorir així la miocardiopatia alcohòlica, que pot derivar en insuficiència cardíaca, i les arrítmies cardíaques.

2. Fes dieta saludable i equilibrada. Augmenta el consum de fruites i hortalisses fresques, llegums, fruits secs i oli d’oliva verge extra. Prioritza el peix blanc i blau enfront de les carns. Redueix el consum de sal, beu preferiblement aigua i evita les begudes ensucrades.

3. Evita el sobrepès. Ho pots aconseguir seguint una dieta saludable i equilibrada i augmentant la pràctica d’activitat física.

4. Practica exercici físic. Fes un mínim de 30 minuts d’exercici físic aeròbic d’intensitat moderada cinc o més dies a la setmana: caminar, nadar, pujar escales o ballar.

5. Redueix l’estrès. L’estrès afavoreix conductes de risc com fumar, prendre alcohol o menjar en excés. A més, augmenta la pressió arterial. A vegades pot ser el desencadenant de reaccions neurohormonals a l’organisme que poden desestabilitzar patologies ja conegudes o fer-ne aflorar de latents.

6. Controla la pressió arterial, el nivell de sucre a la sang i el colesterol. És important fer un control d’aquests indicadors com a mínim un cop a l’any.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li