El primer fotògraf del ferrocarril

0
724

L’estació de Portbou acull una exposició amb 53 imatges antigues del tram ferroviari entre Girona i la frontera


La majoria d’imatges són inèdites o, si més no, desconegudes públicament. Descobrim un paisatge de la comarca de fa gairebé un segle i mig, on la vegetació, per exemple, ens apareix escassa. No se’n coneix l’autor, tot i presentar les seves fotografies en un àlbum d’una acurada presentació. La sala de duanes de l’estació de Portbou acull des del passat cap de setmana una exposició que reprodueix per primera vegada de forma íntegra aquest singular àlbum de fotos sobre la construcció del ferrocarril de Girona a França, datat de l’any 1880.

Es tracta d’un document històric excepcional on apareixen imatges de la comarca, des de Sant Miquel de Fluvià fins a Portbou. L’àlbum va ser encarregat per la Compañía de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia, l’empresa que va construir l’obra i porta per títol «Línea de Gerona a la Frontera Francesa. Construcción. 1880». A la pràctica, documenta gràficament les grans obres d’enginyeria que s’havien construït al llarg d’aquest eix ferroviari. La mostra estarà oberta fins al 15 d’agost i es pot veure cada dia, festius inclosos, de les 17 a les 20 hores.

Les fotografies originals, a la mostra, òbviament, s’exposen unes còpies, estan positivades sobre paper albĂşmina de 195×270 mil·lĂ­metres al damunt d’un cartonĂ©. L’àlbum estĂ  enquadernat en pell. De fet, que es conegui, hi ha almenys tres còpies originals, tot i que s’ignora quantes se’n van fer. Una d’elles, amb 55 fotografies, es guarda a l’Arxiu Històric Ferroviari del Museu del Ferrocarril de Madrid. Una altra amb 53 imatges, d’on s’han fet les còpies per a l’exposiciĂł de Portbou, es custodia al Centre de Recerca i DifusiĂł de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona i finalment se sap que n’hi ha una tercera a mans d’un particular.

La realització de l’exposició ha estat possible gràcies al patrocini de l’operador logístic Railsider Mediterráneo SA i a la Fundació Angelus Novus. Aquesta fundació, que presideix Pilar Parcerisas, juntament amb l’empresa dels Ferrocarrils de la Generalitat, també va presentar dissabte, a l’antic Espai Jove i amb el suport de l’Ajuntament de Portbou, l’exposició que explica com serà la rehabilitació de l’edifici de l’antic ajuntament com a futura Casa Walter Benjamin, un projecte de país que ha rebut un nou impuls per part de les institucions.

LES CARACTERÍSTIQUES. Observant les fotos de l’exposició, es constata que, malgrat el caràcter marcadament tècnic de l’encàrrec (fins i tot hi ha imatges de les locomotores i dels vagons), el fotògraf presenta una selecció de paisatges físics i ferroviaris (les estacions i els magatzems annexos) d’uns municipis que rebien amb esperança, però també amb alguns recels, el progrés tecnològic que els havia de portar el tren a partir d’aquell moment. Cal recordar que el 8 d’octubre de 1877 es va inaugurar el tram de Girona a Figueres i uns mesos després, el 20 de gener de 1878, el comprès entre Figueres i la frontera francesa que finalitzava a l’estació de Portbou.

Des de l’Arxiu Històric Ferroviari s’explica que «aquest àlbum va ser encarregat per la Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF), per il·lustrar la finalització dels treballs, executats lentament des que comencessin les obres a l’octubre de 1863. Els retards a causa de les dificultats financeres es van resoldre en constituir-se el 1875 la Companyia TBF, que va reprendre les obres el 1876. La direcció de l’empresa va optar per contractar la construcció de la línia a Dominique Trônet i confiar les obres a Manuel d’Aramburu Pelayo, el mateix empresari i enginyer que havia contractat el concessionari anterior, la societat francesa Crédit Mobilier».

Les mateixes fonts remarquen que «es desconeix qui va ser el fotògraf que amb gran mestria va captar les obres d’enginyeria, arquitectura i material rodant recollides en aquest àlbum. L’única dada que apareix és una dedicatòria autògrafa de l’enginyer Manuel d’Aramburu a la primera instantània de l’estació de Girona. La disposició de les imatges a l’àlbum respon als 69 quilòmetres del traçat, que travessava diversos cursos fluvials, els rius Onyar, Ter, Fluvià, Manol, Muga i Galligants i les rieres de Marçà i Llançà, les obres van exigir la construcció de sis ponts i l’impressionant viaducte de Colera, tots d’estructura metàl·lica subministrats per Eiffiel et Cie».

Afegeixen que «per travessar les serres de Rodes i de la Balmeta, va caldre perforar sis túnels, com el del Molí, la Pineda o Canellas. Entre aquestes obres es van intercalant les fotografies de les estacions de Girona, Flaçà, Sant Jordi Desvalls, Sant Miquel de Fluvià, Figueres, Llançà i Portbou, així com els passos superiors i inferiors que completen el traçat. Tanquen l’àlbum tretze fotografies del material mòbil que recullen les locomotores de vapor, cotxes, furgons i vagons que la Companyia TBF va posar en circulació en aquesta línia».

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li