El Museu de l’Empordà adquireix dues peces d’artistes de la comarca

0
934

Els quadres es trobaven en mans de particulars i, ara, durant un any, es podran veure al Museu de manera gratuĂŻta


 

Dues obres dels artistes Bartomeu Massot i Carme Escursell s’incorporen a la col·lecció del Museu Empordà. Les pintures, d’oli sobre fusta, daten dels anys quaranta i, fins ara, es trobaven en mans de particulars. Les noves adquisicions s’assemblen molt entre si i corresponen al període de formació dels autors, quan ambdós eren alumnes de l’artista Ramon Reig. En les dues obres es distingeix clarament la plaça de l’Ajuntament de Figueres, des del carrer de la Jonquera. Coincideixen elements del paisatge en els dos quadres: els edificis i les seves persianes abaixades o esbatanades. Massot, però, opta per una plaça només transitada per passavolants i col·loca un animal de càrrega en un racó, mentre que Escursell instal·la un mercat al bell mig de la plaça, on es troba, també, un cotxe. Malgrat que no hi hagi documentació que ho certifiqui, tot apunta que les dues peces respondrien a un treball de classe de pintura des de la balconada del taller de Reig, al carrer de la Jonquera de la ciutat. Segons apunta Eduard Bech, director del Museu, «Reig va tenir molts deixebles i moltes noies. Es parla d’unes quaranta persones que van passar pel seu taller».

MATEIX INICI, TRAJECTÒRIES DESIGUALS. Bartomeu Massot (1923-1974), nascut a la capital alt-empordanesa en el si d’una família de la petita burgesia, va tenir un recorregut professional destacat. Després de formar-se amb l’aquarel·lista Reig, va continuar els seus estudis a la Llotja de Barcelona o a l’Escola del Louvre. D’estil primer impressionista, va acabar abraçant l’informalisme i va fundar el Grup Indkika, d’artistes d’avantguarda de les comarques gironines. Per la seva banda, Carme Escursell (1924-1981) és una artista pràcticament desconeguda i oblidada, tot i que de jove havia participat en concursos de dibuixos de l’àmbit estatal, com assenyala Bech. I conclou: «Les dones, aleshores, tenien altres feines i no es podien dedicar al camp de l’art i la pintura».

POLÍTIQUES D’ADQUISICIONS. En aquest sentit, amb les incorporacions, el director del Museu assegura que es compleixen els objectius de la política d’adquisicions del centre: «D’una banda, complementem la producció dels artistes del fons amb peces que ens permetin visualitzar diferents moments de la seva carrera i mostrar-ne una visió global, i de l’altra, augmentar la representació i la difusió d’artistes femenines empordaneses i catalanes, que és un deute pendent». L’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, destaca que el centre gaudeix d’un «fons importantíssim d’obra», del qual només se n’exposa de manera permanent un 10%, però que «es continuen ampliant si es presenten oportunitats o es localitzen obres d’interès del Museu». Des del consistori, es dedica una partida de 10.000 euros per a noves adquisicions. El quadre de Massot s’ha aconseguit per un preu de 1.000 euros, mentre que el de Escursell, per 300. Fins a finals d’any s’exposaran a la tercera planta del Museu, perquè tothom els pugui visitar de manera gratuïta.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li