
El Portús, la Jonquera i Agullana acullen una jornada en record del 70è aniversari de la mort de Virgili
La DirecciĂł General de Memòria DemocrĂ tica (Departament de JustĂcia) i el Consorci del Museu Memorial de lâExili (MUME) van organitzar una jornada commemorativa, amb motiu de la mort dâAntoni Rovira i Virgili fa 70 anys.
La jornada va començar amb un homenatge al cementiri del PortĂşs, on es va fer una ofrena floral a la tomba dâAntoni Rovira i Virgili en presència de la seva besneta, la Sra. Maria Calvet. Els parlaments els van portar a terme Thierry ThadĂŠe, alcalde del PortĂşs, i Roger Torrent, president del Parlament de Catalunya, que en va destacar els valors que encara avui representa ÂŤno nomĂŠs pensant en el passat, sinĂł projectant-nos cap a un futur millorÂť.
MATĂ. Els actes van continuar a Can Laporta, de la Jonquera, on lâalcaldessa del municipi i presidenta del Consorci del MUME, Sònia MartĂnez; el director del Museu, Alfons Quera, i Roger Torrent van donar la benvinguda institucional a la jornada.
Seguidament va començar la primera conferència, anomenada ÂŤRovira i Virgili: entre la tasca poètica i lâesperança polĂticaÂť, efectuada pel catedrĂ tic de Literatura Catalana ContemporĂ nia a la Universitat de Barcelona, Josep Murgades, que en destacar el llegat polĂtic de Rovira i Virgili. El va seguir la professora de la Universitat Rovira i Virgili, Elena de la Cruz Vergari, amb ÂŤLâobra poètica dâAntoni Rovira i VirgiliÂť, en què va centrar-se en la part mĂŠs cultural i literĂ ria del republicĂ .
El penĂşltim acte del matĂ va ser una taula rodona amb Enric Pujol, professor dâHistòria de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Josep Maria Roig Rosich, professor dâHistòria ContemporĂ nia de la Universitat Rovira i Virgili, en la qual es va debatre la seva aportaciĂł intel¡lectual i polĂtica.
En acaba de les conferències i abans de la pausa per dinar, el Museu Memorial de lâExili va obrir les portes i va oferir una visita guiada de manera gratuĂŻta a tots els assistents.
TARDA. Les activitats es van traslladar cap a Agullana. Concretament al centre dâinterpretaciĂł de lâExili Cultural CatalĂ de 1939, on Enric Pujol va fer una visita guiada.
El punt final de la jornada el va posar la companyia Terra Teatre – Jordi HervĂ s, que va representar lâobra de teatre Els darrers dies de la Catalunya republicana.
Leave a Reply