El llegat de Carmen Mateu

0
987

La mostra es podrĂ  visitar durant un any i permet entrar al despatx del seu pare, Miquel Mateu, per primer cop


 

«A l’exposició hi ha el bo i millor», recalcava durant la presentació de «Carmen Mateu, el llegat de les arts» davant la premsa, dimarts passat, Jaime Barrachina, el director del Museu del Castell de Peralada, qui va treballar amb la mecenes i dinamitzadora cultural Carmen Mateu, braç a braç, durant quaranta-dos anys i fins la seva mort, aquest mes de gener, als 81 anys. A la mostra, que acull l’emblemàtica biblioteca del castell i que ha comptat amb la col·laboració de l’arxivera Inés Padrosa, s’hi poden veure quadres de la seva col·lecció, com el primer que li va regalar el seu pare, Miquel Mateu, i que decorava la seva habitació de petita, Retrat de Maria Anna Victòria de Borbó, d’Alexis Simon Belle, del segle XVIII; la pintura modernista de Ramon Casas, Hivern; un capitell romànic del mestre de Cabestany de Sant Pere de Rodes, o l’última obra que va comprar de Vicente López, un retrat de Ramón de Ussía, al desembre. Carmen Mateu va ser l’hereva de la saga familiar del castell de Peralada i va rebre el llegat del seu pare, avi i dels antics comtes de la vila medieval. La seva tasca, segons relata Barrachina, va raure a posar ordre, divulgar i obrir les portes a la col·lecció del seu pare, qui va ser, sobretot, un gran comprador. Mateu també es va dedicar a l’estudi de les peces i va poder descobrir, per exemple, que un dels quadres de la col·lecció no era anònim, sinó del pintor italià del renaixement Filippino Lippi. En vitrines distribuïdes arreu de la biblioteca, s’exposen vaixelles, que utilitzava per al seu ús quotidià, camafeus o un joc de quatre canelobres, del 1637, de Felip IV. Les parets també són engalanades amb fotografies en color i en blanc i negre, de grans dimensions, on apareix Carmen Mateu amb el pintor Salvador Dalí; amb els reis d’Espanya, en aquest cas, Felip VI i Letizia, o amb el seu marit, Artur Suqué, asseguts, amb un posat còmplice, a la llotja d’un teatre.

UN HOMENATGE COM A MECENES. «La meva mare ja de jove va tenir una faceta de col·leccionista i aquesta exposició és molt emotiva per nosaltres», afirma la seva filla i presidenta de la Fundació Castell de Peralada, Isabel Suqué. I afegeix que la mostra «és un homenatge sobretot en el vessant de mecenes de les arts», tot i que també hi ha pinzellades de la seva vida més personal. El Festival Castell de Peralada també recordarà la seva fundadora, en el primer any que no comptarà amb la seva presència. L’espectacle que obre la programació és el Rèquiem de Verdi, una de les seves obres predilectes. «Ella i el seu marit van somiar a crear un festival de referència d’òpera i dansa al Mediterrani, que tingués un caràcter internacional però també de proximitat. I ho van fer realitat, quan pràcticament no n’hi havia, a diferència d’ara, a la Costa Brava», apunta Oriol Aguilà, el director del Festival, qui considera Mateu «defensora del risc i valenta» per la seva recorrent aposta per joves artistes. En un espai es poden veure els cartells i les programacions de cada any, així com fotografies amb músics, com Josep Carreras, Mario Gas, Plácido Domingo, Joan Manuel Serrat o Montserrat Caballé, qui va inaugurar el festival l’estiu del 1987.

EL DESPATX DE MIQUEL MATEU. Per primera vegada, s’obre el despatx del pare de Carmen Mateu als visitants, al costat de la biblioteca. Allà, s’han instal·lat quatre vestits «elegants, sobris, que va fer servir en ocasions especials», en paraules d’Isabel Suqué, dels dissenyadors Balenciaga, Marta Rota i Pertegaz. Un d’aquests és el del seu casament. Sobre l’escriptori, on un dia va treballar Miquel Mateu, hi ha un recull de les agulles de pit, en forma de flor, que acostumava a portar la fins aquest any presidenta del Festival Internacional de Música de Peralada.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li