El Festival Castell de Peralada ofereix nits musicals màgiques a través de la pantalla

0
429

Amb una producció audiovisual de primer nivell, les actuacions es poden seguir gratuïtament des de casa


El dimecres 22 de juliol, a les 10 de la nit, la bailaora María Pagés va actua en la primera actuació de la 34ena edició del Festival Castell de Peralada. L’escenari de la Muralla del Carme va ser l’espai on es va viure un espectacle que de ben segur serà recordat per molts motius. D’entrada per l’espai, amb cadires separades per metre i mig de distància, i envoltat per una infraestructura tècnica espectacular dissenyada per poder retransmetre l’espectacle de dalt de l’escenari amb alta qualitat televisiva.

A les deu de la nit va començar l’espectacle, amb un escenari completament buit. Lentament es va anar omplint per tots els integrants de l’espectacle. Al centre María Pagés, estàtica. De fons s’escoltava la seva veu reivindicativa: «Queremos vivir todos en nuestro jardín deseado». Una vegada acabada la declaració d’intencions va començar l’actuació de música i dansa en directe. Una peça única creada per al Festival Castell de Peralada, on Pagés explora la dialèctica subjacent a la poesia i la dansa.

Acompanyada per les potents veus d’Ana Ramón i Sara Corea i amb la música interpretada per Rubén Llevaniegos, Sergio Menem, David Moñiz i José Barrios, l’espectacle flamenc regalat per María Pagés va convertir la nit d’obertura del Festival Castell de Peralada Livestream en una nit d’èxit.

SESSIONS EN LÍNIA. El Festival va continuar amb una de les diverses sessions en línia, programades pel Festival i que compta amb la participació dels artistes. El dijous 23 de juliol, a les 19 h, la soprano Sondra Radvanovsky i el geni musical Rufus Wainwright, moderats per Jörn Weisbrodt, van conversar al voltant de la figura operística de la Prima Donna, interpretada normalment per una soprano.

La següent sessió en línia va comptar amb la intervenció de María Pagés, Carlos Alvaréz i Josep Pons. Aquestes tres grans figures del nostre panorama cultural van debatre sobre les incògnites que hi ha al voltant del futur del món cultural. La seva visió sobre com la cultura està en un nou procés de reinvenció, i sobre l’efecte de les noves tecnologies i les xarxes socials, que han permès obrir una finestra cultural.

LA NIT DE LA SANITAT. L’artista Santi Moix i l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu van ser els protagonistes en la segona nit d’actuacions musicals en directe del Festival. El concert-performance celebrat el dissabte a les 22 h es va dedicar a tots els professionals de la sanitat que han estat i continuen sent a la primera línia en la lluita contra la pandèmia.

L’actuació va començar amb l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu a sobre de l’escenari situat a la Muralla del Carme, interpretant la impactant Simfonia núm. 7 en la major Op. 92 , que el mateix Ludwig van Beethoven va dirigir i estrenar el 1813 durant un concert solidari pels soldats ferits durant la batalla de Hanau, i que enguany ha servit també per commemorar el 250è aniversari del naixement del compositor.

La segona part de l’espectacle va començar després d’una pausa de vuit minuts, en què els artistes es van recol·locar. Amb un concert-performance protagonitzat pel tàndem Moix-Pons, juntament amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, han presentat una simbiosi de creació artística visual i musical. Moix pintava sobre un mur de morter pinzellades al ritme de la música per als Reials Focs d’Artifici de Georg Friedrich Handel. Moix va substituir els focs artificials per un esclat de pintura en viu.

L’obra finalitzada per Santi Moix es traslladarà a l’hospital Clínic de Barcelona, on serà exhibida abans d’instal·lar-se al cap d’un temps definitivament a Peralada.

NIT DEL TURISME. El guardonat músic de cinema, guanyador d’un Goya i d’un Gaudí a la millor música per la banda sonora original de la pel·lícula Blancanieves, showman i cantant Alfonso de Vilallonga, va preestrenar internacional ment Hors de saison, el seu últim àlbum de cançons pròpies en francès. Una actuació en què va estar acompanyat a la guitarra per Pau Figuerres i Darío Barrosso, al contrabaix per Juan Pastor, Rita Payes a la veu i trombó i per Dani Espasa al piano.

ACTUACIONS PENDENTS. Seguint la programació d’aquesta atípica edició del Festival Castell de Peralada, avui dimarts a les vuit del vespre es podrà veure el tenor David Alegret i el pianista Rubén Fernández Aguirre, celebrant el 50è aniversari de la mort de Josep Carner, amb un recital inèdit a l’església del Carme. Per dimecres el pianista Miquel Ortega compartirà amb intèrprets, cantants i compositors les seves eines i els seus sistemes de treball en el camp de la composició. El dijous a la nit serà el torn d’una de les sopranos espanyoles més internacionals, reconeguda i aclamada, Sabina Puértolas, que acompanyada al piano per Rubén fernández Aguirre oferirà cançons, romances i àries d’òperes com Alcina i Rodelinda de Händel, Il turco in Italia de Rossini o Lucia di Lammermoor de Donizetti.

Per finalitzar aquesta edició, el Festival s’ha decantat per un artista amb un nivell descomunal. Una referència del jazz actual, l’inventor del gènere ultrascore, pianista, cantant, compositor, arranjador i director musical: el francès Christophe Chassol arriba per primera vegada al Festival per presentar el seu nou projecte, Ludi. Primer en una sessió al Campus Peralada, el divendres a les 19 h, on no només parlarà de Ludi, sinó que repassarà les bandes sonores del cinema i analitzarà el motiu pel qual les imatges són tan importants com la música. L’endemà, un dels moments més esperats del festival, Chassol estrenarà, a partir de les 22 h, Ludi. Una cirereta final per un festival que s’ha refet, i de quina forma, a les restriccions derivades de la Covid.

EN DIRECTE. Tota la programació es pot continuar seguint en directe a través de la web del festival, www.festivalperalada.com.

.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li