Eduard Campà ‘A mesura que avancen les fases ens resulta més complicat controlar al cent per cent’

0
824

Cap de la Policia Local de Roses. Campà fa un repàs de quines han estat les actuacions del cos durant l’estat d’alarma i la desescalada, i detalla com serà l’entrada a la fase 2 i les complicacions que això comporta. També parla de les 310 denúncies interposades pel cos durant els últims mesos i de la resposta de la ciutadania davant dels cossos de seguretat de l’Estat


 

Com a cap de la Policia Local de Roses, com valora la gestió del cos durant aquests mesos de confinament?
A trets generals la valoració és positiva. Dic «positiva» perquè ens hem trobat una situació que no havíem viscut mai abans i era nova per tothom, per la policia, pels veïns… i tenia la complexitat d’encarar-se a un moment excepcional. I el cos crec que ha respost molt bé, s’hi ha avocat des del primer moment i ha estat a tots els requeriments que se’ns ha fet i la resposta ha estat molt bona. De fet, hi ha hagut moltes mostres espontànies i d’agraïment de la gent del poble.

A més, durant uns dies el 25% del cos va ser positiu en Covid-19, al cap d’unes hores uns altres testos ho van desmentir però això va obligar a deixar de fer alguns serveis no essencials, com ara quins?
Com bé dius, a més de la situació d’excepcionalitat de la Covid-19, és cert que en unes primeres proves que ens van fer de diagnòstic ràpid va haver-hi positius i altres casos dubtosos. A efectes pràctics, els dubtosos també es tractaven com a positius, fet que comportava que tots aquests agents quedessin aïllats al seu domicili. Què va passar? Doncs que amb bastants menys efectius s’havia de fer tota la feina habitual que fa la Policia Local de Roses. Aquí no ens podíem aturar com s’ha fet amb altres serveis, que s’han aturat durant els primers dies de confinament i quan s’han reprès continuen allà mateix on ho han deixat. Això va obligar que amb menys efectius ens haguéssim de repartir, allargar torns, suprimir dies de vacances o assumptes personals però, tal com he dit al principi, la resposta de la gent sempre ha estat molt positiva i s’han fet els serveis i tot els que era necessari. Es va donar la resposta més que correcta. Els serveis essencials no es van deixar de banda: es va donar resposta a tots els accidents, a tots els avisos d’assistència sanitària, robatoris, etc. Sí que és cert que, com a extra durant les tardes de la fase de confinament dur, vam mirar de contribuir a fer-lo més agradable i anàvem a felicitar els aniversaris a la mainada i a la gent gran, i això també suposava una càrrega de personal i hores i durant el període que vam veure reduïda la plantilla. Aquests serveis que eren un a més a més són els que després es van suprimir.

Actualment la plantilla és d’una quarantena d’agents. N’hi ha prou per una població com Roses, d’uns 20.000 habitants?
Sempre dic que policialment, ja no només a la Policia Local de Roses, sinó a qualsevol cos de policia, hi ha feina pel doble de la plantilla que tenim. Estaria encantat que la plantilla fos més gran, tot i que també dic que tots els serveis requerits es fan i no queda res per fer-se, però amb més efectius el servei milloraria en rapidesa i qualitat. Per tant, tant de bo tinguéssim més agents.

Roses ha sigut un dels municipis que ha interposat més denúncies per saltar-se el confinament. La pregunta és: com és possible, per exemple, que ciutadans de Barcelona o rodalies arribessin fins a l’Alt Empordà? No hi havia controls a la resta de poblacions?
Durant aquest període es van establir molts controls. Per exemple, en el cas que algú de Barcelona tingués la intenció d’arribar a Roses, durant tot el trajecte hi havia diversos controls que efectuaven els cossos de seguretat, bàsicament el cos de Mossos d’Esquadra a les vies principals i les policies locals als pobles pertinents. Per tant, de controls n’hi havia.

Però tot i això arribaven.
Imagino que si algú ho va fer és perquè va fer un esforç d’enginy per evitar tots aquests controls. Però asseguro que la prioritat dels cossos de policia eren aquests controls per evitar els desplaçaments.

Al municipi es van interposar 150 denúncies, durant els primers dies.
Sí, tot i que sobre els desplaçaments a la segona residència, és cert que se’n van detectar, però crec que va ser més el ressò d’un cap de setmana concret que tothom veia segones residències, que no dic que no hi fossin, però crec que mediàticament es va donar la sensació que eren més desplaçaments dels que realment va haver-hi. I ho dic per la dificultat que suposava: una persona que es desplaçava 180-200 quilòmetres per arribar fins aquí, durant el trajecte, sí o sí passava per controls. Impossible d’arribar? No. Segurament hi havia maneres d’arribar, en determinades hores era més fàcil o per l’ús de carreteres secundàries… però aquí estàvem nosaltres amb controls als accessos per intentar impedir-ho.

L’enginy devia ser il·limitat.
Totalment… i penso que era gent que potser no és prou conscient per entendre l’emergència sanitària en què estem tots. La majoria són conscients i responsables però encara hi ha un percentatge que pensen que això no va amb ells o que no requereix el rigor i la complexitat necessària. Per això hi ha els controls i les denúncies, per intentar corregir aquests comportaments. Pel que fa a les denúncies, fins ara s’han posat 310 denúncies per part de la Policia Local de Roses. D’aquestes 310, 288 van ser durant la fase dura del confinament, 17 a la fase 0 i 5 a la fase 1. Aquesta és la distribució de les denúncies. No vol dir que siguin 310 infractors, n’hi ha bastants que són reincidents.

S’ha notat, però, una baixada pel que fa a l’activitat delictiva?
Ho respondria amb més precisió el cos de Mossos d’Esquadra però la meva percepció és que sí. L’activitat delictiva, sobretot durant la primera part del confinament, va baixar, perquè realment no hi havia moviment al carrer. Quan es veia algú al carrer ja passava a ser sospitosa [entre riures] i l’activitat delictiva es feia més difícil perquè qualsevol moviment aixecava totes les alarmes. El que puc assegurar amb rotunditat i que és competència nostra és la baixada del nombre d’accidents de trànsit. Ha baixat de manera espectacular, les primeres setmanes no va haver-hi pràcticament cap accident. Una setmana en concret no va haver-hi cap accident i això va fer baixar l’activitat policial ordinària; va baixar i ens centràvem en el control de la Covid-19.

Aquesta setmana la comarca entra a la fase 2, i una de les mesures més destacades és l’accés a la platja per oci. Quin serà el paper de la policia en aquest sentit?
A mesura que avancen les fases resulta més complicat controlar al cent per cent el que es pot fer i el que no es pot fer. El que rebem són moltes trucades de la gent del poble per saber què es pot fer i què no. Per tant, la primera fase de preparació és sobretot de consultes i el primer que fem per preparar-nos és estudiar ben bé cada fase. Després els agents el que fan als períodes inicials de cada fase és una tasca pedagògica i divulgativa i per advertir la gent. La feina principal se centra a informar del que està permès i actuar sobre aquells casos que són escandalosos, en què no es pugui al·legar el desconeixement de la norma.

Però hi haurà un agent del cos a cada platja per controlar, per exemple, la distància entre banyistes?
Durant aquesta fase que el bany recreatiu no ha estat permès sí que hem detectat que hi ha gent que no respecta, però val a dir que quan hem detectat algun comportament no responsable la gent fa cas de seguida.


Un dels temes estrella a Roses, sobretot durant l’estiu, és el top manta. Com a cap de la Policia Local, com creu que s’hauria de gestionar?
El top manta no és un tema nou i és el tema de cada estiu, cada any hem de fer-hi front i ho patim. De moment, ara per ara no s’ha detectat activitat de top manta. Estic en contacte amb caps de policia d’altres municipis que també es troben en aquesta situació i, igual que aquí Roses, no s’ha detectat. Ara estem a l’expectativa de veure, amb l’activació de les fases i si es reactiva el turisme, com reaccionaran els venedors. De moment és una incògnita, no sabem què passarà. Però en qualsevol cas estarem esperant i dins les nostres possibilitats estarem allà per intentar impedir que es faci aquesta pràctica. I sobre com encarar aquest fenomen, és reiterar el mateix de cada any… aquest és un fenomen global en què s’han d’involucrar totes les administracions i no s’ha de deixar la solució del problema exclusivament en mans de l’administració petita i la resta passar de puntetes. Només es podrà encarar amb el compromís ferm de totes administracions.

Campà, amb l’acaldessa Montse Mindan i el regidor Joan Plana.

Les últimes eleccions van portar un canvi a la regidora de Seguretat de l’Ajuntament de Roses amb la incorporació de Joan Plana com a regidor. Com és la relació del cos amb el consistori?
És una relació bona, justament fa un any de la seva incorporació i des del primer moment ha tingut un posicionament d’intentar contribuir en la millora de la Policia Local, amb la millora de la feina que fa la policia local en benefici del municipi. És una persona a qui se li noten les ganes que té de portar i millorar tot el que és el servei que ofereix la policia al poble de Roses. Igual que els altres regidors que han passat per aquesta regidoria, es palpa l’interès de contribuir, millorar i implicar-se. Cada any es procura que la qualitat del servei policial sigui el millor possible, per al benefici del poble.

Una de les anècdotes d’aquests dies al cos rosinc és sobre una mampara que no arribava. Què va passar finalment?
[Entre riures.] Això va passar molt abans que es comencés a parlar de la Covid-19 i de l’estat d’alarma, no sabria dir quan, però ja se sap que els terminis administratius són molt llargs i des que inicies la compra d’un producte fins a estrenar-lo poden passar mesos i fins i tot un any. Nosaltres havíem de renovar la mampara de lona per preservar la intimitat de les persones quan hem d’actuar a l’exterior. I vam fer tots els tràmits de contractació i vèiem que no arribava, per tant, vam fer la reclamació del producte i la resposta va ser curiosa perquè ens van dir, de manera molt sincera, que no ens el podien servir perquè era un producte amb components que venien de la Xina i a l’empresa els afectava l’exportació de determinats productes. I quan aquí encara no es parlava de Covid-19 però allà sí, nosaltres ens vam veure afectats en aquest sentit. Aleshores va ser quan vam començar a veure que tot el que ens està passant a nosaltres els passava prèviament a ells.

Us va servir d’avís del que estava a punt d’arribar…
Exacte! Ja rebíem avisos. Crec que tots pensàvem que això estava encara molt lluny i que aquí no passaria res, però finalment va arribar. 

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li