
En aquests darrers temps anem caminant, benvolguts lectors, entre la sorpresa i el desconcert per un mĂłn en què no nomĂ©s els conceptes i els fets se’ns presenten d’una manera manipulada (tantes vegades he denunciat com el llenguatge polĂtic Ă©s ple de metĂ fores, eufemismes i amfibologies mitjançant les quals se’ns atordeix negant-nos amb una aplicaciĂł del «donde dije digo, digo Diego» aquella primera interpretaciĂł que havĂem fet del que se’ns indicava), i es dĂłna mĂ©s importĂ ncia a les emocions i a les creences personals, amb la finalitat d’influir i modelar l’opiniĂł pĂşblica, que a la realitat objectiva dels fets (l’anomenada postveritat), sinĂł que s’inventen aquests mateixos i, aprofitant la popularitat i el descontrol (selectiu, per altra banda, en moltes ocasions) de les xarxes pĂşbliques, es propaguen (les anomenades fake news) amb la manifesta goebbeliana voluntat que una mentida repetida mil vegades prengui forma de veritat en les ments populars (principi sisè o de l’orquestraciĂł).
No crec equivocar-me massa si manifesto que els ciutadans, crec que tots, que tots els ciutadans (pel cap baix els que gaudim d’un sistema democrà tic capitalista) ens estimem una administració pública eficaç, és a dir, capaç d’aconseguir els objectius de benestar social adequats al moment històric i socioeconòmic que estem vivint, i eficient, o sigui, que empra i malbarata la menor quantitat possible de recursos, el que es tradueix sense solució de continuïtat en la minoració de les cà rregues econòmiques que hem de suportar, ras i curt, per la recaptació d’impostos.
És des d’aquesta perspectiva, difĂcil de contradir excepte que s’adoptin principis polĂtics i d’economia marxista, que no es pot sinĂł rebutjar la postura del partit separatista (res d’ofensiu: «Separatisme: OpiniĂł, partit, de qui es vol separar de l’estat del qual forma part per esdevenir independent o per formar part d’un altre estat» segons l’IEC) ERC, acceptada pel PSOE (no el podem titllar de suposat unionista perquè per l’IEC l’unionisme consisteix en la «tendència a la uniĂł entre dos o mĂ©s estats, partits, etc.») de voler que la, per altra banda, això no tinc cap inconvenient en reconèixer-ho, artificial comunitat de Madrid incrementi als seus ciutadans els seus impostos en l’IRPF, transmissions i successions, cercant una igualtat no en aquella gestiĂł eficaç i eficient exigible a tota administraciĂł pĂşblica de la qual parlĂ vem fa un moment, sinĂł en el del despropòsit definit per la doctora i catedrĂ tica universitĂ ria vicepresidenta del Gobierno segons la qual «Estamos manejando dinero pĂşblico, y el dinero pĂşblico no es de nadie».
La comparaciĂł sobre la qual estimar-se mĂ©s aquesta igualtat a l’alça de l’exigència pel Rufián de torn abans que l’equiparaciĂł a la baixa seguint el model impositiu madrileny (no s’oblidi: això depèn, no sĂ© si dir d’acord amb què qui ho aplica Ă©s un partit que es defineix com a republicĂ , de les decisions sobiranes del govern de la Gencat.cat) Ă©s ben senzilla: en quins aspectes es veuen afavorits els ciutadans per dret propi o per imperatiu legal de Catalunya grĂ cies al fet que les seves rendes es veuen disminuĂŻdes per decisiĂł Ăşnica i inequĂvoca del seu govern autonòmic? O, si es vol, fem la pregunta a l’inrevĂ©s: Quina Ă©s la deficiència de serveis i atencions pĂşbliques, quins sĂłn els perjudicis que pateixen els ciutadans madrilenys d’origen o d’adopciĂł perquè el seu govern autonòmic no faci prĂ ctica d’una voluntat recaptatòria de lĂnia confiscatòria?
En tota aquesta qĂĽestiĂł estĂ passant el que els deia al principi d’aquesta xerrada: que es menteix (sĂ, ara ho dic de manera rotunda: es menteix, o sigui, es falta a la veritat amb la intenciĂł d’enganyar. Aquesta definiciĂł de Sant AgustĂ ja ens l’explicaven, temps era temps, a les classes de ReligiĂł) amb la intenciĂł d’ocultar les mateixes mancances, la mateixa incapacitat, per insuficient dedicaciĂł, preparaciĂł o experiència per aconseguir les millors metes amb un mĂnim de recursos, amb la voluntat de posar la biga en l’ull aliè.
No, no Ă©s que els repetitius governs de la Gencat.cat, de dretes (de dretes, sĂ, perquè no em diran que CiU no era de dretes) o d’esquerres (o, pel cap baix, aixĂ es definien ells mateixos, ERC, PSC i ICV), no hagin estat capaços d’aconseguir, amb eficĂ cia i eficiència, els mĂ xims rendiments socials i econòmics de progrĂ©s per a la regiĂł (en termes europeus Ă©s aixĂ, una regiĂł), no! La culpa del retrocĂ©s catalĂ Ă©s de Madrid.
Fem el Rufián i parlem del «dúmping fiscal madrileny» (No sabem si és persistent, predador o esporà dic o tots tres a la vegada!, segurament ens contestaria si li preguntéssim) i ens quedem tan contents sense intentar cosir els forats de les butxaques per on s’escapen i es malbaraten els recursos.
Suposo que queda palesa la ironia.
Leave a Reply