Dani Sala: ‘L’Alt Empordà i la província de Girona han marcat la tendència del sector de l’automòbil’

0
528

És el gerent i també propietari de Garatge Sala, el concessionari oficial de Fiat, Abarth, Jeep, Lancia i Alfa Romeo de la comarca alt-empordanesa. La vida de Dani Sala sempre s’ha vist lligada al sector de l’automòbil, des de l’any 1996, que s’incorporà a l’empresa fundada pel seu pare, fins a l’actualitat, que n’és el principal responsable. 


 

L’automòbil és una de les branques més importants de l’economia global. Com veu la situació actual del sector?
El sector està creixent a un ritme normal, no amb grans pics, però a poc a poc estem recuperant les xifres que haurien de ser més raonables pel mercat espanyol. D’1.600.000 cotxes venuts havíem arribat a baixar per sota dels 700.000, i ara estem tancant l’any amb 1.235.000 vendes. Encara que sempre s’ha dit que el mercat automobilístic espanyol és d’1.300.000. Per tant, podem dir que ens estem acostant a un nivell normal.

I pel que fa al sector automobilístic a la comarca?
L’Alt Empordà i també la província de Girona sempre han marcat la tendència del sector. Aquí les xifres sempre han anat una mica per davant de Catalunya i, Catalunya ha anat per davant de l’evolució del mercat espanyol. La veritat és que a la comarca fa un temps que vam començar a créixer i actualment podríem dir que estem a nivells que serien normals, no els nivells que es va arribar l’any 2006, ja que estàvem fora del normal.

Quin és el percentatge de vendes aproximat que hi ha en l’àmbit comarcal?
Em penso que deuen estar sobre uns 1.500 cotxes venuts a l’any, pel que fa a l’àmbit de mercat.

La crisi va colpejar fort el sector. Quina ha estat l’evolució dels últims 10 anys?
El sotrac fort nosaltres el vam palpar a mitjans del 2008. Nosaltres, durant l’estiu d’aquell any va ser quan vam notar més la crisi econòmica més important. Es pot dir que la recuperació la vam començar a veure a partir del 2012 aproximadament amb el lleuger creixement del mercat.

Quines han estat les conseqüències més importants?
Hem tingut baixades de fins al 70% i això és molt complicat de suportar. La baixada del sector a en l’àmbit d’Espanya ha estat molt important. Em penso que s’han arribat a perdre un 30% dels concessionaris, per tant això ja no és una baixada de beneficis; es van perdre moltes empreses.

Amb l’actual enrenou polític entre Espanya i Catalunya, s’ha vist algun efecte en el sector?
La veritat és que sí. Els mesos d’octubre i novembre vam notar, sobretot a l’octubre, una davallada pel que fa al consum. Penso que l’1 d’octubre va marcar molt. Ara ja ho estem recuperant i en qüestió d’un parell de mesos ja estarà. També val a dir que els mesos de gener i febrer pel nostre sector són una mica complicats però calculo que per Setmana Santa ja podrem dir, si no hi ha res de nou, que haurà passat el sotrac.

Quin creu que ha de ser el futur del sector?
El futur del sector està molt clar: són els cotxes menys contaminants i la conducció autònoma dels vehicles. La gran pregunta és «quina serà la data?». Tothom té clar que aquest és el futur però la data és clau. S’han de seguir els esdeveniments per poder adaptar-nos a aquest nou entorn.

Però arribarà un dia que els cotxes ens portaran allà on els humans vulguem?
Això sí, però d’on estem ara al moment que ens portin allà on volem i siguin totalment autònoms, hi haurà un procés evolutiu. Aquí és on i quan ens haurem d’adaptar. No canviarà d’un dia per l’altre, no direm «avui condueixo i demà ja no», però cada vegada ja hi ha més ajudes a la conducció. Com ara la seguretat, que et desvies de carril i un llarg etcètera. La part positiva és que això ja existeix a molts cotxes de sèrie, no estem parlant de cotxes d’alta gamma, amb gammes mitjanes molt assequibles pel mercat ja trobem equipaments de sèrie que quan et desvies de carril el vehicle et mou el volant sol o t’avisa. Això ja és una evolució a la conducció autònoma. Però és clar, cal dir que no serà d’avui per demà.

A la comarca hi ha el Centre Tècnic d’Automoció. Com valora que hi hagi un centre d’estudis enfocat a aquest sector?
Jo crec que justament això és el futur del nostre sector. Nosaltres ens nodrim de gent jove i jo, al seu moment, vaig ser un dels patrons fundadors de la Fundació per a la Promoció dels Oficis, juntament amb altres empresaris de la comarca, cosa que ens sentim molt orgullosos, ja que és el futur. Ara tothom parla dels estudis universitaris però els oficis de tota la vida continuaran existint. Evolucionarà el món de l’automòbil, ens hi adaptarem i els mecànics hi continuaran essent. Repararan de manera diferent els cotxes, com ja s’està fent ara però hi continuarà havent mecànics. Nosaltres oferim visites al taller per a l’escola d’FP i també per a instituts, perquè volem que els joves vegin realment el que és ser mecànic ara: poca grassa, poques mans brutes i molts ordinadors. Ara això és el món del sector i l’evolució d’aquest.

Garatge Sala és un dels principals organitzadors de la Fira del Vehicle d’Ocasió que se celebra cada any a Figueres. És realment una bona plataforma pel sector?
Sí, totalment. La FiraVO va néixer d’uns concessionaris que ho vam tirar endavant i s’ha convertit en un èxit gràcies a la col·laboració de tots els concessionaris. Aquest és un dels factors primordials, ja que hi són presents tots els concessionaris i sense això no tindria sentit la FiraVO. Ha marcat una fita i des de la nostra fira n’han sorgit més arreu del territori, i sabem que som un referent per a les altres fires de la província de Girona.

El balanç en xifres de la passada edició diu que es van superar els 200 cotxes venuts en tres dies. Això són uns cinc cotxes venuts al dia per concessionari. No són molts?
Sí, és molt però és així. La fira realment s’ha positicionat molt bé, és una fira molt comercial i de molta venda. Hi ha fires que són d’exposició però aquesta és una fira de venda i els números són aquests, són reals. La prova és que és una fira que s’implanta a la ciutat des de fa més de 10 anys està plenament consolidada i any rere any augmentem els concessionaris, per això els resultats són bons. Hi ha concessionaris que superen o inclús poden arribar a duplicar aquesta xifra durant la FiraVO.

Les vendes del vehicle d’ocasió són més altes que les dels cotxes nous?
A Espanya estem 1-1 en aquest sentit i tothom diu que el vehicle d’ocasió és el futur. Als EUA està molt elevat aquest mercat, però per moure’ns en l’àmbit europeu, per exemple a Anglaterra està 3-1, Alemanya 2-1. Hem parlat de l’evolució però possiblement el món de la venda vagi una mica orientat cap aquí, cap al mercat de la venda d’ocasió. Penso que serà una ocasió més nova i hi haurà renovació del mercat. Aquí, l’edat mitja del vehicle d’ocasió és de 12 anys però això, algun dia, farà un canvi.

Parlàvem de futur, per tant quin creu que serà el futur de la FiraVO?
La FiraVO està plenament consolidada i quan una cosa funciona no cal tocar-la gaire. Crec que el futur ha de ser seguir treballant tots junts, seguir el camí que portem fet fins ara, ja que els resultats són molt bons.

Parlant una mica de Garatge Sala, va ser el seu pare qui va fundar l’empresa.
La història comença amb el meu pare de ben jove, que era de Pontós, i venia a treballar en bicicleta a Figueres de mecànic. Era empleat a la Renault amb el senyor Juanola, estem parlant de fa quatre dies (entre riures) i al cap d’uns anys va obrir un taller mecànic sense cap marca, és a dir, sense ser concessionari oficial. A partir de l’any 82 vam agafar les marques italianes i jo em vaig incorporar a l’empresa l’any 1996, encara que els estius anteriors ja donava un cop de mà a l’empresa. Vaig estudiar empresarials a la Universitat de Girona i quan estudiava i feia la mili ajudava en el que podia a l’empresa. Va ser a partir de l’any 1996 quan ja m’incorporo i posteriorment em vaig convertir en la segona generació familiar dedicada a l’empresa.

El canvi d’ubicació també va marcar un abans i un després.
El meu pare va començar al carrer Santa Llogaia, després l’any 1985 a l’avinguda Marignane i finalment el 2007 vam obrir les instal·lacions al polígon de Santa Llogaia d’Àlguema.

Els canvis d’ubicació van marcar un abans i un després, sobretot per l’ampliació. El primer taller era molt petit, a l’avinguda Marignane era un taller de 4.000 m2 i ara aquí on som hi ha 10.000 m2 i som 22 treballadors. Tot és ampliació i va ser molt positiva. També cal destacar que fa cinc anys vam obrir el concessionari de Girona.

ÀNGEL REYNAL

Per què la família Sala va decidir treballar amb aquesta línia italiana automobilística?
La primera marca, que l’any 82 va venir a buscar el meu pare, va ser Fiat, ja que es començava a implantar-se al mercat espanyol. Fiat havia treballat al territori espanyol a través de llicència Seat, és a dir, Seat comprava la llicència dels vehicles de Fiat. Els vehicles Fiat que es venien a Europa, a Espanya es venien com a Seat. Llavors l’any 1982 hi va haver la separació i Fiat es va voler incorporar a Espanya com a marca pròpia i va començar a obrir tallers. Nosaltres vam començar amb Fiat i hem anat ampliant amb les marques del grup: Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Avar…

Quina de les marques del grup té més sortida?
El grup té molt clar que tenim quatre marques molt diferenciades. Fiat és una marca de volum, que busca un cotxe utilitari, és a dir que pot agafar tothom. Després tenim Alfa Romeo que es dedica sobretot a vehicles esportius i a la sensació de conducció. D’altra banda tenim Jeep,que és la marca icònica del 4 x 4, i Avar, que seria la marca esportiva de Fiat.

Garatge Sala ha estat distingit com a concessionari en alguna ocasió. Què és el que marca la diferència d’altres empreses d’automòbils?
Sobretot el que ens ha marcat sempre és la vocació del servei al client. Nosaltres estem per donar servei al client, sigui a la venda de vehicle, a la reparació o a qualsevol tipus de cosa relacionada amb el cotxe. El nostre lema és «acompanyar el client tota la vida del vehicle». Hem de pensar que no només li venem cotxes, sinó que aquests també s’han de reparar, fer el manteniment adequat… També hem d’ajudar el client si malauradament té un accident, per tant ha de ser una relació per tota la vida. El més agradable és quan un client acaba essent un amic.

Per tant la seva filosofia és tenir una bona relació amb el client i amb el seu vehicle.
Exactament, per a Garatge Sala una de les bases i un dels factors més importants és el tracte amb el client.

Què és l’automobilisme per a la família Sala?
És el que ens ha marcat des de ben petits i el que ens fa viure el dia a dia. El món de l’automòbil, qui més o qui menys s’hi ha dedicat diu que és una droga que enganxa, quan remenes qualsevol petita branca del sector, sigui venent o reparant vehicles s’hi enganxa. Per mi és un sector que atrau i que sempre el tens present en tot allò que fas. Aquí l’empresa hem tingut personal que en algun moment, per qüestions de crisi o personals, han marxat però al final sempre veus que acaben tornant al sector de l’automòbil. Per això penso que és una branca de l’economia que realment enganxa a qualsevol.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz