Cultura i empresa sumen

0
724

Partim de la premissa, tal com he defensat altres vegades, que l’empresa com a motor del creixement econòmic ha de ser un actor important, qualificat i protagonista del desenvolupament social aportant per una banda recursos però també -tan o més important alhora- transferint els seus models d’organització i de gestió. És en aquest context en què crec que el sector cultural pot sortir beneficiat.

Per què aquest és un binomi guanyador? Al meu entendre, les raons són diverses. En primer lloc, les organitzacions i les entitats culturals són especialistes a la gestió social i coneixedores en primera persona de les problemàtiques socials i culturals, per això poden donar eines i recursos a les empreses per actuar de manera socialment responsable i a la vegada fer-ho de manera eficient, donant resposta a necessitats reals i concretes. És per això que de l’associació d’aquestes dues institucions –empreses i cultura– sorgeix un nou model de gestió social que ha de permetre a les empreses canalitzar el compromís que tenen amb la societat de manera més efectiva i més eficient.

En segon lloc, tal com s’ha demostrat, el màrqueting social corporatiu vinculat a la cultura aporta amplis beneficis a aquells que ho apliquen, ja que una acció cultural aplicada al món empresarial aporta una efectivitat més alta a les campanyes de comunicació, un estalvi de recursos i una millora del posicionament de l’empresa. El màrqueting social corporatiu és una eina útil per a les empreses, ja que aporta valor, permet fer visible l’ànima de l’empresa i facilita que la identitat de l’empresa pugui transcendir. Cal destacar, però, que perquè aquesta estratègia empresarial/social tingui efectes plenament positius és necessari que existeixi una total coherència amb la resta de les estratègies i polítiques de l’empresa, i que el mercat no només ho percebi com una acció de màrqueting més, sinó com una autèntica filosofia empresarial que de forma sincera i permanent permeti a la corporació involucrar-se en aspectes relacionats amb la solidaritat, la cultura o el medi ambient a més dels específics del propi negoci. És per això que el màrqueting social corporatiu ha d’estar inclòs a la pròpia estratègia empresarial com un element més del pla estratègic de l’empresa. I és en aquest punt on ens cal generar una línia estratègica dels gestors culturals que ha d’anar enfocada a donar resposta a les necessitats de l’empresa mitjançant el fet de donar continguts, recursos i estratègies perquè la inclusió de les estratègies de màrqueting social corporatiu puguin millorar de manera efectiva la seva imatge, i com a conseqüència, la seva reputació corporativa davant els seus consumidors i la societat en general.

Com ho podem fer? Cal aportar a les empreses i posar a la seva disponibilitat eines i recursos per posar en valor les seves accions de comunicació i polítiques de responsabilitat social corporativa i/o d’acció social. Al meu entendre, aquestes són algunes de les característiques conceptuals de les iniciatives que podem aportar com a gestors culturals i/o institucions culturals:

En primer lloc, les entitats culturals com a plataforma de visibilitat i presència. Tenim una gran visibilitat i bona reputació amb una gran capacitat d’impacte social i mediàtic. En segon lloc, els materials i la logística implicats que requereixen projectes d’aquesta naturalesa es poden oferir a partir uns pressupostos molt raonables i competitius vers les tradicionals campanyes de publicitat. En tercer lloc, podem oferir unes experiències culturals inèdites que estan d’acord amb els nous paradigmes de participació ciutadana i excel·lència. En quart lloc, els beneficiaris de les accions són alhora els principals actors en la construcció del fet cultural; en cinquè lloc, les propostes dissenyades han de ser pensades en la construcció de xarxes, ja que és la forma més i eficaç de crear veritables impactes; en sisè lloc, les accions culturals són flexibles i adaptables a qualsevol mena de temàtiques i contextos, això fa que pugui ser adaptat i implementat segons les característiques i les necessitats de l’empresa. En setè lloc, podem donar eines per conèixer-se i conèixer el món, com a punt de partida per millorar qualsevol entorn generant així un impacte social i processos de desenvolupament social, cultural i econòmic sostenibles. I en vuitè i últim lloc, la visibilitat de les accions està acompanyada del desenvolupament de valors universals, per tant accessibles i comprensibles al gran públic. Aquesta combinació dels vuit punts és objecte de l’interès de les entitats privades, de manera que resulten ideals per enfortir la col·laboració pública i privada.

Per aconseguir-ho cal trencar barreres, ser disruptiu i obrir noves estratègies per poder buscar aliances i acords amb mitjans i institucions, per així arribar als públics objectius més idonis i, alhora, desenvolupar un conjunt d’accions orientades a fomentar la creativitat i la innovació per a l’empresa, accions que paral·lelament permeten el creixement de l’empresa.

La cultura et permet comunicar amb sensibilitat i exclusivitat. La cultura conté un llenguatge universal que et permet transmetre i comunicar d’una manera eficaç els valors i el missatge de l’empresa i, a més, et permet millorar la percepció que es té de l’empresa, ja que la cultura i l’art estan relacionats amb la sensibilitat i l’exclusivitat. L’aliança entre la cultura i l’empresa es mostra cada dia més com una simbiosi i, com a tal, és mútuament beneficiosa. Es fa necessari un espai de trobada per iniciar i consolidar vincles de confiança entre l’empresa i la cultura. Moltes vegades afirmo solucions culturals als problemes empresarials. Cultura i empresa sumen una operació en què tothom hi guanya.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li