Crònica i solucions dels ‘hostatges’

0
370

El ministre de Foment no va dubtar a qualificar d’hostatges les desenes de milers de persones que van partir en primera persona la vaga encoberta dels controladors aeris. Un terme que ja ha quedat encunyat en el vocabulari popular dels esdeveniments viscuts ara fa una setmana i que personifiquen a la perfecció una seixantena de gironins -molts d’ells altempordanesos- que van viure una enrevessada peripècia durant quaranta-vuit hores.
La història comença mesos enrere, quan una coneguda empresa de Figueres decideix premiar com fa cada any els seus millors clients amb un viatge a l’estranger. El destí escollit enguany era Punta Cana, a Santo Domingo. L’empresa contracta mitjançant una agència de viatges tots els trasllats i l’estada amb un paquet turístic i un vol xàrter.
Els seixanta clients i el gerent de la botiga prenen un vol que surt des de Barcelona divendres a les 12.30 hores que els porta fins a Barajas, Madrid, indret on hauran de prendre l’avió d’enllaç que els durà fins a les seves vacances a les 16 hores.
La primera mala notícia arriba quan els notifiquen que el seu vol ve amb retard i no s’enlairarà fins a les 21.30 hores. Tot el grup s’ho pren amb filosofia i es predisposen a fer temps. A partir d’aquell moment veuen com a les pantalles molts altres vols també cancel·len la seva sortida. A les 18 hores els notifiquen que s’ha tancat l’espai aeri. Comença la crisi d’ells i la dels altres passatgers. Arribats a l’hora de sopar i enmig d’un ambient enrarit i malhumorat que comparteixen amb milers de persones, l’agència de viatges els busca un hotel per passar la nit. La seixantena de persones s’allotja en un hotel on sopen, dormen i esmorzen al dia següent.
Dissabte al matí es planten un altre cop a l’aeroport, els nervis estan ja a flor de pell. Turistes atrapats, homes de negocis que no poden tornar a casa, nens que no es poden retrobar amb els seus pares, una parella de nuvis que no arribaran al seu convit i una persona que hauria de viatjar per rebre un trasplantament, són algunes de les històries que tenen al seu voltant.
Al migdia, veient que no poden sortir volen tornar a l’hotel però resulta que ja està complet. Milers de passatgers atrapats han exhaurit les places hoteleres d’una ciutat com Madrid.
L’empresa figuerenca paga a tothom el dinar ja que la companyia aèria ja no cobreix més despeses. A les 15 hores els notifiquen que definitivament l’espai aeri romandrà tancat el que queda de dia.
L’empresa pren una solució dràstica: han de tornar a Figueres. Contracten de la seva butxaca un autocar que els reculli. Però aquest no pot arribar a Madird fins les 22 hores. Mentre esperen han de recuperar l’equipatge i s’han d’enfrontar a un casos de gent mirant de fugir de col·lapse. Les següents hores són les pitjors, el mal humor regnant entre els milers de viatgers atrapats marca el caràcter de l’espera. A quarts d’onze arriba l’autocar i tothom hi puja. Arriben a Figueres a les 8 del matí després de tota una nit viatjant i dos dies de tràfec.
Aquesta és una de les moltes històries que han succeït als aeroports de l’Estat, en aquest cas de caràcter empordanès. Cal afegir, però, que acabarà tenint un final feliç, ja que el proper febrer aquest grup reprendrà la seva aventura i faran les seves vacances.

Més enllà de l’exemple i comptant que hi haurà altres persones de la comarca que s’hauran vist afectades per la vaga de controladors, l’Oficina d’Informació al Consumidor de Consell Comarcal de l’Alt Empordà i l’Agència Catalana de Consum han emès una sèrie de recomanacions per als passatgers afectats.
Cal matisar que, tot i que aquesta situació ha estat considerada circumstància extraordinària i no existeix, legalment, dret a rebre una compensació econòmica addicional, les companyies aèries tenen una sèrie d’obligacions.
Francesca Falcó, de l’ens supramunicipal empordanès, primer de tot deixa clar que “si la companyia aèria cancel·la un vol es té dret a escollir entre la devolució de l’import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu”. També assenyala que les companyies estan obligades a “oferir menjar i beguda suficients, allotjament en un hotel quan sigui precís (inclosos els desplaçaments)”, així com “facilitar mitjans de comunicació i informar dels drets dels passatgers”.
Si la cosa només ha quedat en un retard, “la companyia aèria ha d’oferir menjar i beguda suficients, allotjament en un hotel quan sigui precís (inclosos aquí també els desplaçaments), així com facilitar mitjans de comunicació i informar dels drets”. A més, si el retard és de 5 hores o més, es pot “desistir del vol i la companyia està obligada a oferir la devolució de l’import del bitllet en el termini de 7 dies (junt amb un bitllet gratuït de tornada al primer punt de partida, si procedeix)”.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li