Crearan una ruta ciclista transfronterera que enllaçarà amb els transports públics

0
914

Serà un itinerari de 97 km (34 de nova creació) que unirà Figueres i Perpinyà pel litoral, aprofitant l’EuroVelo 8 i la Pirinexus


 

Desenvolupar nous itineraris cicloturístics i enllaços transfronterers multimodals per a la promoció de la mobilitat sostenible. Aquest és, a grans trets, el principal objectiu del Projecte ERA 156/16 BiciTransCat, impulsat conjuntament pel Consorci de les Vies Verdes de Girona, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, l’Ajuntament de Figueres, el Consell General dels Pirineus Orientals, i la Comunitat Urbana Perpinyà Mediterrània Metròpoli. En termes pràctics, la idea és crear una nova via que uneixi Figueres i Perpinyà passant per la costa; que sigui una alternativa a les carreteres que durant els mesos d’estiu se saturen sovint, i que tingui diversos enllaços amb el transport públic (tren convencional, TAV, autobusos…).

El projecte -que vol afavorir tant la població local com els visitants- costarà 4.687.269,25 euros, el 65% dels quals (3.047.050,01 €) rebran finançament europeu. Més concretament, el BiciTransCat ha rebut un ajut de la segona convocatòria de projectes INTERREG V Espanya-França-Andorra, POCTEFA 2014-2020 (finançada pel FEDER per promoure la cooperació territorial).

D’aquests 4,7 milions, a l’Alt Empordà se n’hi invertiran 2. El Consorci de les Vies Verdes de Girona hi aportarà 1.177.746 € (765.534,90 provindran del FEDER); l’Ajuntament de Figueres, 571.046,25 (FEDER: 371.180,06), i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, 269.477 (els que no es financin amb el FEDER es cobriran amb una aportació de la Diputació i la recaptació de l’impost turístic).

UNA VIA DE 97KM. El projecte es divideix en tres grans àrees de treball. En primer lloc, s’habilitarà la nova ruta, que farà 97 km (34 dels quals seran de nova creació) i passarà per una vintena de municipis. Més concretament, es construirà un nou tram de l’EuroVelo 8 «La Ruta de la Mediterrània (Cadis-Atenes)», i es millorarà mitjançant una xarxa de vies verdes que constituiran rutes alimentadores, sobretot des de l’estació del TAV.

A l’Alt Empordà, s’habilitarà una connexió entre Figueres i la frontera de Portbou que passarà per Peralada, Castelló d’Empúries, Roses, el Port de la Selva, Llançà i Colera; i també es farà una intervenció concreta a dins de Figueres per connectar la nova via amb el transport públic [vegeu el quadre]. I a la regió dels Pirineus Orientals s’habilitarà la ruta entre Argelès-sur-Mer i el Voló, i es millorarà l’accessibilitat a la Pirinexus després de l’Alt Vallespir (fent un enllaç des de Sant Llorenç de Cerdans, que seguirà la línia de l’antic ferrocarril).

En segon lloc, es desenvoluparan nous serveis de mobilitat sostenible i es facilitarà la cooperació transfronterera multimodal (modes d’accés, informació, desenvolupament d’aplicacions que calculin els itineraris integrats…). En aquesta àrea, es farà un estudi, tant a escala local com a escala transfronterera, sobre la possibilitat de fer uns horaris de trens i busos que es puguin combinar la mobilitat amb bicicleta amb el transport públic. I també es crearan una sèrie de serveis per enriquir les noves rutes: senyalització, instal·lació de comptadors, aparcaments de bicicletes, s’arribarà a acords amb els gestors del transport públic per facilitar un servei d’embarcament de les bicis, endolls per carregar bateries, punts d’informació…

I en tercer lloc, el projecte també preveu estudiar el comportament dels usuaris d’aquests eixos i mesurar l’impacte econòmic que generen les millores en l’oferta de transport a tot el territori.

El BiciTransCat es va començar a gestar fa uns anys. El novembre del 2017 es va signar el conveni per tirar-lo endavant, i al gener d’aquest 2018 la Unió Europea ha concedit la subvenció. La previsió és que els primers treballs comencin passat l’estiu, i que la nova ruta sigui una realitat l’any 2020.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz